نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله حسابداری مدیریت و ارزیابی مالی شرکت ها

اختصاصی از نیک فایل دانلود مقاله حسابداری مدیریت و ارزیابی مالی شرکت ها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله حسابداری مدیریت و ارزیابی مالی شرکت ها


دانلود مقاله حسابداری مدیریت و ارزیابی مالی شرکت ها

مشخصات این فایل
عنوان: (حسابداری مدیریت) بررسی  اثرات تجدید ارزیابی و نحوه عمل و کاربرد آن در شرکت های تولیدی و صنعتی
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 198

این مقاله درمورد (حسابداری مدیریت) بررسی  اثرات تجدید ارزیابی و نحوه عمل و کاربرد آن در شرکت های تولیدی و صنعتی می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله حسابداری مدیریت و ارزیابی مالی شرکت ها می خوانید :

-6- آثار تجدید ارزیابی
تجدید ارزیابی بدون شک آثار متفاوتی چه منفی و چه مثبت از خود بجا می‌گذارد، این آثار از می‌توان در ارتباط با تورم، در زمینه‌‌های مالی و مالیاتی و در ارتباط با دیگر فعالیتهای اقتصادی و در اشخاص ثالث و همچنین در صنعت مورد بررسی قرار داد.
1- تجدید ارزیابی از دیدگاه صنعت و آثاری که ممکن است در توسعه صنعتی بجا گذارد از اهمیت خاصی برخوردار است بدین معنی که اگر مکانیزمها و روشهای اجرائی طوری طراحی شوند که تجدید ارزیابی به سود گسترش صنعت تمام شود و موجب لب سرمایه‌های جدید به صنعت گردد، هم در راستای سیاستهای جدید اقتصادی دولت، که جانشین کردن صادرات تولیدات صنعتی و کشاورزی بجای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی است قرار دارد و هم موجبات رشد و توسعه اقتصادی را فراهم خواهد آورد.
2- آثار تورمی تجدید ارزیابی بهر حال باید در مجموعه‌ تصمیم‌گیری ملاحظه و ملحوظ شود و تا آنجا که ممکن است این آثار تعدیل گردد. عوامل آثار تورمی تجدید ارزیابی، در زمینه‌های زیر قابل بررسی و مطالعه است.
1-2- در افزایش ارزش دفتری دارائیهای قابل استهلاک (مانند ماشین آلات، ساختمان و تجهیزات) چنانچه هزینه استهلاک بر اساس آن محاسبه و در هزینه‌های قابل قبول منظور شود موجب بالا رفتن قیمت تمام شده کالا یا خدمات خواهد شد.
2-2- تجدید ارزیابی اگر چه موجب تعدیل نسبتهای مالی خواهد شد ولی چون از طرفی دیگر با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد ، امکان پدید آمدن رابطه منطقی بین سود و دارائیها را فراهم می آورد از نظر روانی صاحبان سهام را به بالا بردن قیمت فروش ترغیب خواهد نمود.
3-2- افزایش قیمت دارائیها در نتیجه تجدید ارزیابی موجب بهبود ظاهری وضعیت ملی شرکتها شده و ظرفیت وام‌گیری شرکت را افزایش می‌دهد.
4-2- تجدید ارزیابی اگر منجر به انتشار سهام جدید نشود و اضافه ارزش حاصل از تجدید ارزیابی بین سهامداران توزیع گردد علاوه بر آنکه بر ساختار مالی شرکت زیان می رساند ممکن است آثار تورمی نیز بجا گذارد و نقدینگی و قدرت مالی شرکت را کاهش خواهد داد.
3- تجدید ارزیابی و تقویم ارزش دارائیها به قیمت روز ، گر چه در میزان درآمد و نقدینگی شرکت اثر نمی‌گذارد ولی ممکن است بعنوان قرینه و مستمسکی در تشخیص برآورد مالیات مورد استفاده نابجا قرار گیرد و توقع مأموران مالیاتی را در تشخیص مالیات بیشتری برای مودیان افزایش دهد.
4- شرکتها پس از تجدید ارزیابی و ایجاد تعادل و نسبت منطقی بین خالص دارائیها و حقوق صاحبان سهام، وضعیت مالی واقعی‌تری را در صورتهای مالی خود منعکس خواهند کرد و در نتیجه سهام آنها قابل عرضه در بورس شده و جریان معاملات بورس را فعالتر خواهد کرد.
5- تجدید ارزیابی و انتشار سهام بیشتر از این محل، امکان خرید و فروش سهام برای جلب پس‌اندازهای خرید را آسانتر و دسترسی به این منابع را در بورس آسان خواهد ساخت.
6- تجدید ارزیابی ادغام شرکتهای کوچک و همگن را  تسهیل خواهد نمود و این شرکتها خواهند توانست با تقلیل هزینه‌های اداری و بالاسری، قیمت تمام شده خود را کاهش دهند و امکان رقابت را در بازارها بدست آورند.
7- تجدید ارزیابی معمولاً موجب می‌شود تعداد سهام بیشتر شود . در صورتیکه با ایجاد مکانیزمهای تشویقی سهام اضافی در اختیار جامعه قرار گیرد به توزیع منطقی درآمد کمک خواهد کرد.
8- به احتمالی، همراه با تجدید ارزیابی تمایل به فروش سهام و ازدیاد سهام و ازدیاد سهامدار و ورود سهامداران جدید به شرکت به وجود میآید که این روند باعث می‌شود افراد بیشتری در مجامع عمومی شرکت نموده و در انتخاب مدیران، دقت لازم را بکار برند و مدیریت منتخب نیز در مقابل مسئولیت بیشتری در قبال سهامداران احساس نماید. تغییری که بدین طریق در ساختار شرکتها به وجود می‌آید به ویژه در مورد واحدهای صنعتی متعلق به دولت که به مردم واگذار خواهد شد  بیشتر محسوس خواهد بود.

2-6- مکانیزمها و روشهای ارزیابی
تجدید ارزیابی باید با کلیه ابعاد آن مورد بررسی، بحث و اتخاذ تصمیم قرار گیرد و ضابطه‌ها و معیارهای ارزیابی به طور  سنجیده و مطالعه شده انتخاب شوند چرا که تجدید ارزیابی فرآیندی ناشناخته در اقتصاد ما است و تجارب زیادی- به ویژه در سطح گسترده- از نظر هم آهنگ ساختن نظام حسابداری مؤسسات اقتصادی یا امر تجدید ارزیابی، در دست نیست. بنابراین چه بسا که اگر در انجام آن- بدون بررسی کامل- تعجیل شود و آثار آن به درستی ارزشیابی و مورد سنجش قرار نگیرد، نتایجی را به بار آورد که سنگین و جبران ناشدنی باشد.
پیشنهادهای یکه ذیلاً ارائه خواهد شد حاصل  یک سلسله گفت و شنود و مذاکرات و تبادل نظرهای کارشناسی مبتنی بر آگاهیهای علمی و تجربی است که در فرصتی محدود و با استفاده از متخصصان امر و مدیران با تجربه صنایع ، جمع‌آوری گردیده است و برای اینکه آغازی برای شروع بحث و بررسیهای بعدی باشد در این مجموعه مطرح می‌گردد. باشد که در تعیین شیوه‌ها و روشهای مطلوب تجدید ارزیابی و تدوین قوانین، مقررات و دستورالعملهای آن مورد استفاده وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی قرار گیرد.
1- لزوم یک بررسی دقیق، که بتواند تجدید ارزیابی را لااقل در تعدادی از شرکتها مورد سنجش قرار دهد از هر نظر احساس می‌شود. به همین جهت پیشنهاد می‌گردد که وزارت امور اقتصاد و دارایی مسئولیت این مطالعه را عهده‌دار شود و با مشارکت سازمانهای مرتبط مانند بانکها، بیمه و وزارتخانه‌های صنایع و همچنین تشکلهایی نظیر این انجمن و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، این بررسی را به انجام رساند . برای این منظور لازم است که ابتدا پیش فرضهایی از نظر چگونگی ارزیابی قرار گیرند (داراییهای ثابت یا کلیه دارائیها، در  داراییهای ثابت ماشین‌آلات ساختمان، تأسیسات یا همه داراییها شامل زمین) زمان ارزیابی، انتخاب شوند و سپس تجدید ارزیابی  بر اساس این پیش فرضها، بر روی تعدادی مؤسسات اقتصادی که نماینده تمامی فعالیتها باشند (صنعتی – معدنی، خدمات و  . . .) بطور  مقدماتی آزمایش شوند و آثار آنها مورد تحلیل و بررسیهای کارشناسی قرار گیرند در این بررسی باید کارشناسانی در زمینه اقتصاد، حسابداری بانکی، بیمه و علوم اجتماعی مشارکت نمایند.
2- مهمترین و اصلیترین عامل اجرائی معافیت مالیاتی است که باید تفاوت حاصل از ارزیابی از پرداخت مالیات معاف گردد چرا که تجدید ارزیابی هیچگونه منابع مالی جدیدی وارد و عاید شرکت نمی‌کند و تعلق مالیات بر اضافه ارزش، نه تنها انگیزه تجدید ارزیابی را منتفی می‌سازد بلکه موجب کاهش امکانات مالی و نقدینگی شرکت نیز خواهد شد.
3- باید مکانیزمهای بکار گرفته شوند که ارزش اضافی به دست آمده از تجدید ارزیابی، موجب افزایش نامتعارف قیمت تمام شده محصولات نگردد و علاوه بر آن منابع مالی لازم برای توسعه، بازسازی و جایگزینی دارائیها را فراهم آورد و در نتیجه مانع تقسیم سود دفتری حاصل از این امر، بین سهامداران گردد.

بمنظور نیل به اهداف فوق پیشنهاد می نماید:
الف- تجدید ارزیابی فقط مشمول دارائیهای ثابت- آن هم دارائیهای مربوط به ماشین‌آلات ساختمان و تأسیسات گردد (به استنثای  زمین)
ب- دارائیهای ثابت بر اساس ضوابط عملی قبابل قبول مورد تجدید ارزیابی قرار گرفته و بهای دفتری این دارائیها در حسابها و صورتهای مالی تعدیل گردد و لازم است که روشهای کار در دستورالعملهای اجرایی مشخص شود.
پ- پس از تعیین تفاوت حاصل از تجدید ارزیابی دارائیها نسبت به ارزش دفتری آنها بدواً در صورتیکه زیان انباشته و جود داشته باشد این زیان از تفاوت به دست آمده کسر و بقیه در حساب اندوخته مخصوصی تحت عنوان اندوخته حاصل از تجدید ارزیابی، منظور و نگاهداری شود.
برای جلوگیری از تقسیم اندوخته مزبور بین سهامداران و نیز پیش‌بینی منابع مالی لازم برای جایگزینی و در مورد لزوم بازسازی دارائیها، ضوابط خاص مالیاتی تدوین گردد بدین ترتیب که در صورت تقسیم اندوخته مذکور بین صاحبان سهام کل مبلغ مشمول مالیات قرار گیرد.
اندوخته مزبور باید ظرف مدت کوتاهی (یک یا دو سال) به حساب سرمایه با شرط عدم کاهش سرمایه تا مدت مشخص (مثلاً پنج سال) منتقل گردد که در این صورت از پرداخت مالیات معاف باشد.
چنانچه اندوخته مزبور ظرف مدت تعیین شده (یک یا دو سال) به حساب سرمایه منتقل نشود و کماکان در حاسب اندوخته باقی بماند و ضمناً تا مدت 5 سال بین صاحبان سهام تقسیم نشود از 60 درصد معافیت مالیاتی برخوردار گردد.
ت- با توجه به اینکه تجدید ارزیابی و نتیجتاً هزینه استهلاک چنین دارائیهایی بر اساس مقررات موجود ممکن است موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات شود به منظور اینکه امکان برابری بین واحدهای با سابقه بیشتر با واحدهای تولیدی که در سالهای اخیر اقدام به سرمایه‌گذاری در دارائیهای ارزیابی شده نسبت به دارائیهای جدید، ممکن گردد پیشنهاد می‌شود ضریب مشخصی برای سنوات قابل استهلاک مندرج در جدول استهلاکات (مثالً 2 یا 3 برابر سنوات معمول) تعیین شود و از سال بهره‌برداری مبنای محاسبه قرار گیرد بدیهی است ضوابط استهلاک دارائیهای ارزیابی شده می‌بایستی پس از مطالعات لازم بر اساس اصول علمی و با توجه به واقعیتها تعیین گردد.
4- نظر به اینکه «زمین» در بخش صنعت، اثری در ارزش افزوده نمی‌گذارد و مادام که کارخانجات و تأسیسات صنعتی بر روی آن مستقرند ارزش زمین بایر و آزاد را ندارد لذا تجدید ارزیابی زمین جز اینکه به تورم کنونی دامن زند اثر دیگری نخواهد داشت.
بدین لحاظ مصراً پیشنهاد می‌کند که زمین را محدود تجدید ارزیابی دارائیها حذف و پروسه تجدید ارزیابی فقط معطوف به سایر دارائیهای ثابت یعنی ماشین آلات . ساختمان و تأسیسات گردد.
باید توجه داشت که امروزه ارزش  و موقعیت یک بنگاه تولیدی فقط با دارائیهای آن تعیین نمی‌‌شود بلکه عوامل دیگری مانند بهره‌وری، مدیریت ، تکنولوژی، و مهارتهای موجود در آن مبنای ارزیابی و داروی بنگاه تولیدی قرار می گیرد و در تعیین ارزش سهام معیار سنجش است بنابراین نباید اجازه داد که زمین دیگر ارزشهای اساسی تولید شود و تصویری غیرواقعی از موقعیت یک شرکت ارائه دهد.
5- حسابداری تورم، که بعضی از کشورها در تجدید ارزیابی اعمال می‌کنند و یا حسابداری مبتنی بر تجدید ارزیابی، شیوه‌های فنی پیچیده‌ایست که باید مسئولان مالی و حسابداری واحدهای تولیدی را از پیش با آن آشنا کرد. در حال حاضر با این امر ارتباط دارند نیز باید  با ضوابط، معیارها و چگونگی اعمال روشها آشنا و آموزش لازم را فراگیرند.
6- در تجدید ارزیابی دارائیهای شرکتهای دولتی- به ویژه کارخانجات – باید توجه لازم به بعضی نکات حساس جلب شود.
یکی از این نکات که حائز اهمیت فراوان است، این است که بخش عمده‌ای از واحدهای تولیدی بعلل گوناگونی که از حوصله این مقال خارج  است مواجه با زیان انباشته، نامتعادل بودن وضع مالی و بدهیهای مختلف از جمله بدهی مالیاتی، بیمه و . . . . می‌باشد که ناشی از عوامل بسیاری از جمله نبود انگیزه در میران، سوء مدیرت، تغییرات مداوم در سطوح مدیریت و بالاخره بوروکراسی حاکم بر آنهاست و همه ساله به ناچار به بودجه دولت و یا سیستم بانکی تحمیل می‌باشند. لذا اگر ترتیبی داده شود که این واحدها به مردم واگذار شود با استفاده از دلسوزی و مدیریت کارآ، وضع مالی آنها بهبود خواهد یافت و موجب آن خواهد شد که بار سنگین بودجه دولت کاهش یابد و منابع بانکها نیز به جای تأمین کسری هزینه‌های جای اینگونه شرکتها، صرف توسعه تجهیز دیگر واحدهای صنعتی گردد.

بنابراین در ارزیابی دارائیهای این شرکتها- که لازمه واگذاری آنها به بخش خصوصی است- باید جانب احتساب رعایت شود و بهائی برای دارائیهای آنها تعیین شود که دست پایین و کمتر از قیمت روز باشد تا پس اندازکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به خرید سهام اینگونه واحدها – که در واقع وضع مناسبی ندارند – تشویق شوند. در مرد این دسته از واحدها پیشنهاد می‌شود که در تعیین ارزش ساختمان و تأسیسات میانگین ارزش روز و ارزش روز و ارزش معاملات و درباره تجهیزات و ماشین‌آلات قیمت روز با همان ضریب که قبلاً دربند 4 پیشنهاد شد) مبنای ارزیابی واقع شود . زمین نیز از شمول تجدید ارزیابی خارج گردد و در مقابل خریداران واحدهای دولتی مکلف گردند در صورت تعطیل کارخانه و فروش زمین‌مالیات ارزش اضافی زمین را به قیمت روز معامله بپردازند . بانکها نیز باید کلیه سهام یا سرمایه متعلق خود در شرکت را- ولو به ارزش معاملاتی و با درصدی تخفیف بفروش برسانند تا نه تنها از اقید وظایف مربوط به اداره واحدها صنعتی- که در تخصص آنها نیست- رهایی یابند بلکه بتواند به کار اصلی خود که همان معاملات اعتباری و ایفای نقش در سیستم بانکی است بازگردند وجوه حاصل از فروش سهام بانکها در واحدهای صنعتی در بانک مرکزی نگهداری و در جهت مدرنیزه کردن- کارخانجات و بازسازی آنها، تحت شرایط سهلی به صورت وام بکار افتد.
 
تجزیه و تحلیل آماری، نتیجه گیری و پیشنهاد
هدف تحقیق حاضر بررسی  اثرات تجدید ارزیابی و نحوه عمل و کاربرد آن در شرکتهای تولیدی و صنعتی می‌باشد . برای این منظور ابتدا صورتهای مالی  در شرکت نمونه بطور  جداگانه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و علاوه بر آن به بررسی پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌های حضوری نیز پرداخته شده است و در این راستا اطلاعات حاصل از بررسی قوانین مالیاتی نیز ارائه گردیده است.
جامعه آماری
جامعه آماری در این تحقیق عبارت از شرکتهای تولیدی و صنعتی تحت پوشش سازمان صنایع ملی که تعداد آنها در حدود چهل شرکت بوده و گروه‌های مختلف را از نظر نوع فعالیت دارا می‌باشند که صورتهای مالی اساسی برای سال 1382 و 1383 مورد توجه قرار گرفته است. در ضمن برخی از شرکتهای تحت پوشش خصوصی شده و برخی نیز در حال خصوصی شدن هستند.
برای حصول به هدف و استنتاج منطقی، در تحقیق حاضر از بین شرکتهای موجود، شرکتهای انتخاب گردیده‌اند که از یک طرف حجم بالایی از داراییهای آنها را داراییهای ثابت تشکیل داده و این داراییها نقش اساسی در تولید و ایجاد درآمد را داشته و از طرف دیگر بیشترین زیان انباشته را دارا می‌باشند.
 
نحوه جمع‌آوری اطلاعات
با توجه به اینکه گزارشهای مالی شرکتها (صورت سود و زیان- ترازنامه- صورت تغییرات در وضعیت مالی) می‌تواند اکثر اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق را ارائه نماید لذا می‌توان گفت که یکی از مهمترین منابع موجود در جمع‌آوری اطلاعات صورتهای مالی شرکتهای مورد نظر بوده است.
از گزارشهای مالی شرکتهای مورد نظر، ترازنامه اطلاعات مورد نیاز در مورد داراییهای ثابت موجود و داراییهای ثابت  تجدید ارزیابی شده را نشان داده و صورتحساب سود و زیان اطلاعات مورد نیاز در مورد اثرات این تجدید ارزیابی در سود حاصله و صورت تغییرات در وضعیت مالی، تغییرات حاصل در سرمایه در گردش را که ناشی از تجدید ارزیابی و تغییر میزان استهلاک داراییهای مذکور  و سود می‌باشد نشان خواهد داد.
در تحقیق حاضر سعی شده است که علاوه بر جنبه‌های ملای تجدید ارزیابی، از سایر  دست‌اندرکاران شرکتها و صاحبنظران از طریق ارسال پرسشنامه و یا مصاحبه حضوری نظر خواهی گردد.
جامعه آماری پرسشنامه‌های تهیه شده نیز همان جامعه آماری اصلی تحقیق می‌باشد تا به توان نتایج حاصله را با اطلاعات بدست آمده از سایر منابع اطلاعاتی مورد مقایسه قرار داد.
باید اضافه شود که بررسی آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهای موجود و مقررات مالیاتی در در امر تجدید ارزیابی یکی از دیگر از روشهای گردآوری اطلاعات می‌باشد که در تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفته است.
برای آشنایی با شرکتهای مورد نظر لیست شرکتهای حائز شرایط ذیلاً مشاهده می‌گردد:
شرکتهای تحت پوشش
1- صنایع لاستیکی سهند
2-درخشان تهران
3- پارس مینو
4- مارگارین
5- قند قهستان
6- سرمایه‌گذاری ملی ایران
7- گروه صنعتی ملی
...

بخشی از فهرست مطالب مقاله حسابداری مدیریت و ارزیابی مالی شرکت ها

 اهداف صورتهای مالی و اطلاعات حسابداری
4- اهداف گزارشگری مالی
تاریخچه حسابداری برای ارزشهای جاری
6- تدابیر حسابداری
7- سود، تعریف و مفاهیم
8- سود حسابداری
9- تاریخچه و مفهوم اقتصادی سود
10- مفهوم حفظ یا نگهداشت سرمایه
11- انواع مفاهیم نگهداشت سرمایه:
12- ارزش گذاری در حسابداری
13- تجزیه و تحلیل روشها و تدابیر حسابداری در شرایط تورمی
2-3- قیمت گذاری مستقیم
  6-13- حسابداری تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (Revalution of Accounting)
ارزیابی تدابیر حسابداری و تجزیه و تحلیل تطبیقی
1- مقدمه :
2- حسابداری قدرت خردی جاری (CURRENT PURCHASIN POWER ACCUNTING )
3- مشکلات نظام حسابداری قدرت خرید جاری
ماهیت صورت مکمل
حسابداری بهای تمم شده جاری بر اساس گزارش آقای سندیلند
سود تحقق یافته
5- حسابداری بهای تمام شده جاری (منتهی به پیش نویس استاندارد شماره 18 در انگلستان)
1-6- آثار تجدید ارزیابی
2-6- مکانیزمها و روشهای ارزیابی
تجزیه و تحلیل آماری، نتیجه گیری و پیشنهاد
جامعه آماری
نحوه جمع‌آوری اطلاعات
پرسشنامه:

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله حسابداری مدیریت و ارزیابی مالی شرکت ها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد