نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پروژه بازار های قدیمی ایران و عناصر آنها

اختصاصی از نیک فایل دانلود پروژه بازار های قدیمی ایران و عناصر آنها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پروژه بازار های قدیمی ایران و عناصر آنها


دانلود پروژه بازار های قدیمی ایران و عناصر آنها

دانلود پروژه بازار های قدیمی ایران و عناصر آنها در 65 اسلاید

 

 

چکیده:

بازار در زبان پهلوی «واکار» و «وازار» آمده و به معنای محل داد و ستد و اجتماع است. بازار در تمدن ایران و جهان سابقه چند هزار ساله دارد. از همان هنگام که انسان موفق به تولید محصـول بیشتر از نیاز خـود گردید و به فکر مبادلـه آن با دیگـر محصولات و تولیدات مورد نیاز خود افتاد، مراحــل شکل گیری بازار آغاز شد. برای این منظور ابتدا فضاهای بازی در مجاورت روستاهای بزرگ به این کار اختصاص دادند که در فصولی از سال و به تدریج در روزهایی از هفته، محل اجتماع، داد و ستد و مبادله منطقه می شد. سپس با گسترش جوامع و مبادلات، زمان، مکان، شکل و ساختار آن نیز دچار تغییرات و تحولات تکاملی گردید و به تدریج از حالت موقت به دایمی و از وضعیت فاقد سرپناه و معماری به ساختارهای معماری متشکل و دایمی تبدیل گردید.
بر پایه اطلاعات موجـود در منابع تاریخـی، از اواخر قرن اول هجری به بعد در بسیاری از شهرهای جدید و کمابیش همه شهرهای قدیمی، بازارهایی دائمی با فضاهای ساخته شده وجود داشت. در این نوع بازارها، هر صنف در بخشی از راسته اصلی یا در یکی از راستــه های فرعی جای داشت و هر نوع کالا در محلی معین عرضه می شد. هنگامی که حجـاج در سال 85 ه.ق شهر واسط را می ساخت، برای هر صنف در بازار راستـه جداگانه ای در نظر گرفت. البته پیشینه راسته های تخصصی در بازار و استقرار پیشه وران هر صنف در کنار یکدیگر چه در ایران و چه در عربستان، به پیش از اسلام می رسد.

 

از قرن سـوم هجـری به بعـد، به تدریـج و با روی کار آمدن حکومتهای ایرانی و محـلی، فعالیتهای اقتصادی و در پی آن توسعه و عمران شهری به صورت قابل ملاحظه ای رونق یافت.در سفرنامه ناصرخسرو، مطالب فراوانی درباره افزایش تولیـد انواع صنایع دستی در شهرها و حتی برخی روستاهای بزرگ و صادرات آن به شهرهای کشورهای دیگر وجـود دارد.. برای مثال پارچــه های کتانی کازرون چنان شهرت داشت که تا مناطـق دور دست جهان اسلام گاه تا ده دست خرید و فروش می شد بدون آنکه بسته های آن را باز کنند و تنها مهر و نشان کارگاه های کازرون کافی بود. همچنین گفته اند در شهر کوچک تون در قرن پنجم چهارصد کارگاه زیلوبافی وجود داشت.
بازارهای شهرهای بزرگ در این دوره بسیار توسعـه یافتند. ناصرخسرو در هنگـام سفر به اصفهان در قرن پنجم گفته است که در بخشی از بازار اصفهان، دو یست طرف برای تبدیل پول یا پرداخت برات حضور داشتند و در بصره نیز صرافان نقش مهمی در اقتصاد شهر ایفا می کردند.
هرچند که یورش، غارت و ویرانگری های مغولان در قرن هفتم هجری، بسیاری از بازارها را به خرابی کشاند اما در اواخر این دوره و عهد غازان خان و الجایتــو و وزیران با کفایت آنها نظیر خواجه رشید الدین فضل الله، بازارهایی در شهرهای مهم این دوره ساخته شد. ساخت بازارها در دوره صفوی فزونی گرفت و تا اواخر دوران قاجار ادامه یافت.

مجموعه بازارهای شهرهای اسلامی علاوه بر کارکردهای اقتصادی و تجاری، در زمینه های مختلف اجتماعی، مذهبی و سیاسی نقش غیر قابل انکاری داشته و به همراه مساجد جامع، بخش مهم و مرکزی بافت شهرهای قدیم را به وجود می آورده است.
بازارها در شهرهای قدیم معمولا در ارتباط با راههای ارتباطی و دروازه اصلی شهر، مسجد جامع و میدان اصلی شهر شکل گرفتــه و به تدریـج گسترش می یافت. با گسترش بازار نیازهای جـدیـدی به وجود می آمـد که منجر به پیدایش فضاها و بناهای وابستـه ای در مجموعه بازار می گردید، از جمله خان، تیمچه، خانبارها، ضرابخانه، کارگاه های تولیدی و خدماتی و بناهای عمومی شامل مسجد، حسینیه، آب انبار، حمام و قهوه خانه .

الگوها،عناصر و فضاهای بازار

1- راسته اصلی

2-....................

 

 

دانلود پروژه بازارهای قدیمی ایران,عناصر بازارهای قدیمی ایران,عناصر بازارها,بازارهای قدیمی ایران,بازار,بازارهای ایران


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پروژه بازار های قدیمی ایران و عناصر آنها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد