لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:9
فهرست:
یادگیری چیست
یاد بگیریم
یادگیری کلامی
یادگیری حرکتی
یادگیری مشاهدهای
یادگیری اجتنابی
یادگیری تصادفی
یادگیری نهفته
مغز و یادگیری
امروزه این امر که به ازاء فعالیتهای مختلف بدنی و فکری، مناطق مختلفی از مغز فعالیتهای ویژهای از خود نشان میدهند توسط تکنیکهای ویژه تصویربرداری منجمله FMRI به اثبات رسیده است. این تصویربرداریها بخوبی نشان میدهند که هنگام فعالیتهایی نظیر خواندن، نوشتن، صحبت کردن و... تنها بخشهای معینی از مغز فعالیت شدیدتر میکنند بهنحویکه بنظر میرسد این مناطق مسئول اصلی و یا بعبارت دیگر منشاء کنترل و هدایت فعالیت مورد نظرهستند.
از طرف دیگر وقتی به روند تکامل انسان رجوع کنیم خواهیم دید که انسان امروزی از نظر (ژنتیک تعیین کننده) ساختار مغزی تقریباً هیچ تفاوتی با انسانهای اولیه مثلاً سی هزار سال پیش ندارد. اگر یک انسان عصر حجر را طی یک آزمایش فرضی به زمان حاضر منتقل میکردیم مغز او براحتی توانایی فراگیری تمام فعالیتهایی را که یک انسان امروزی انجام میدهد داشت. اگر انسان عصر حجر نه خواندن و نوشتن میدانسته و نه خیلی از فعالیتهای پیچیده مغزی انسان امروزی را انجام میداده چرا دارای همان مناطق مغزی است که انسان امروزی دارد و از آنها برای کارهای پیچیدهتر استفاده میکند؟
با اینکه جواب این سؤال هنوز دقیقاً معلوم نیست ولی بنظر میرسد که خود قابلیت شکلگیری فعالیتهای مغزی متناسب با نیازهای محیطی محصول اصلی تکامل بوده است. بعبارت دیگر تکامل با بوجود آوردن ارگانی که قابلیت ویژه یادگیری مهارتهای مختلف را دارد توانسته نقش خود را در فرآیند انتخاب طبیعی بخوبی ایفا کند. مقایسه این مساله با تکنولوژی امروز میتواند به اینصورت باشد: مغز مانند یک سیستم کامپیوتر عمل میکند که سخت افزار آن بمدت طولانی آپگرید نشده است ولی نرمافزار سیستم عامل و برنامههای کاربردی آن بمرور زمان پیشرفتهتر شدهاند. وجود مغز با این قابلیت ویژه خود بعنوان تنها ارگانی که انسان میتواند متناسب با نیازهای محیطی خود فعالیتهای جدیدی را برای آن برنامهریزی کند بی اغراق یکی از بزرگترین شاهکارهای تکامل است. این مقایسه و مشاهده ساده بخوبی پرده از تواناییهای وسیع مغز بر می دارد که هنوز کشف نشدهاند چون شرایط محیطی لازم برای بروز آنها فراهم نشدهاند.
تحقیق در مورد یادگیری کلامی