لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه137
فهرست مطالب
اهمیت بلوغ:
شرایط این مرحله:
بروز مشکلات و تغییرات:
اهمیت شرعی بلوغ:
دید روان شناسانه به بلوغ:
مرحله مهم رشد:
خصایص عمدة آنان:
ب) در مورد فکر:
الف) در مورد هوش:
ج) در جنبه عقل:
ه ) در استعداد:
د) در حافظه:
و) قدرت تخیّل:
ز) گرفتاری اوهام:
ب) خشم او:
الف) بروز ترسها:
ج) محبت او:
د) تعجب و شگفتی:
ه )در هیجانات:
و) نوسان عاطفی:
ز) دیگر جنبه های عاطفی:
الف) در فهم و ادراک:
تحولات روانی:
ه ) جنبه های عالی روح:
ج) در جنبه آزادی:
د) جنبه های فطری:
و) ابتلائات روانی:
شرایط رشد:
در نهایت:
نیازهای آنان:
ج) نیازهای عاطفی:
د) نیازهای روانی:
الف) نیازهای زیستی – جسمانی:
ب) نیازهای ذهنی:
ه ) نیازهای اجتماعی:
ز) نیازهای سیاسی:
ط) نیازهای معنوی:
ی) نیازهای فرهنگی:
و) نیازهای اقتصادی:
ضرورت تربیت:
ضرورت تربیت:
شاید بتوان این شرایط و موقعیت حساس را از جهات ابهاماتی که در زندگی نوجوان وجود دارد از مهمترین دوره های حیات دانست. نوجوان به دلیل بلوغ در مرحله ای بحرانی به سر می برد و همان گونه که دیدیم این بحران همه جوانب و ابعاد زندگی او را از لحاظ فردی و اجتماعی فراگرفته است به گونه ای که باید گفت جسم، ذهن، عاطفه، روان و نیز همه جنبه های مربوط به روابط، اخلاق، مواضع اجتماعی و اقتصادی او تحت تأثیر بلوغ قرار دارند. بسیاری از والدین و مربیان از طرز برخورد و حالات و حرکات نوجوان ها گله می کنند و یا مدعی اند که قادر به درک و دریافت او نیستند در حالیکه این همان گله ای است که نوجوانان نیز از والدین و مربیان خود دارند و ادعا می کنند که آنها ما را درک نمی کنند!
سن سرنوشت ساز:
نوجوانی سن و موقعیت مهمی است؛ زیرا پایه گذاری های آنان یا والدین درسی همیشگی و برنامه ای نسبتاً بادوام برای آنهاست. ممکن است افراد در این مرحله بر اساس موازین اخلاق و مذهب خط پیدا کنند یا برعکس، در خط انحراف و گناه قرار گیرند. چه بسیارند قداست هایی که در این مرحله از عمر پایه گذاری می شوند. البته بدان شرط که والدین و مربیانی آگاه با آنها کار کنند و با برنامه ریزی اندیشیده ای درباره آنها به پیش روند و شاید از همه مهمتر این باشد که آنها را ملازم وهمراه خود سازند و بر اساس اصل همراهی و ملازمت، آنها را در خط ثواب قرار دهند، برعکس چه بسیارند گناهان و انحرافاتی که بر اثر بدآموزی از دوستان، معاشران، کتب و مطبوعات و احیاناً برنامه های فیلم و نوار در آنها پدید می آید و به تدریج در آنان ثابت و پایدار خواهد شد. بد نیست بدانیم خود نوجوان نیز در شرایطی است که برای اقناع خود از جهات مختلف در کار اندیشه و کشف است و ممکن است در این تلاش راه های ناصوابی را کشف کرده و آن را ادامه دهد مثل حالت خود ارضایی و ... (با این تأکید که گاهی شرایط منفی گرایی و احساس آزادی بی بند و بار نیز وادارشان می سازد که به تعبیر
تحقیق در مورد اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه فارابی