لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 4
رشته تاریخ
موضوع این رشته تحصیلی:علم تاریخ تحولات گذشته جامعه انسانی که میتواند زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی داشته باشد را مورد مطالعه قرار میدهد. به همین دلیل رشته بسیار گستردهای است و اشتباه است که آن را صرفا مطالعه مواد خام تاریخی بدانیم بلکه دانشجو فرا میگیرد که چگونه از تحلیل و تلفیق مواد خام تاریخی به نتایج علمی برسد. به عبارت دیگر آموختن روش تاریخی به مورخ کمک میکند تا از میان انبوهی از مواد خام، مواد خام معتبر را جدا کند و بر اساس روش تاریخی از بررسی آنها به نتیجه علمی برسد. در حالی که حتی مطالعهکنندگان جدی تاریخ که غیرحرفهای هستند، هیچ معیاری برای تشخیص و تعیین صحت و سقم رویدادهای یک کتاب تاریخی ندارند و گاه از آثار غیر موثق و غیر معتبر استفاده میکنند.
تواناییهای لازم:دانشجوی تاریخ باید نظم و دقت فراوان و توان به تصویر و نقد کشیدن وقایع تاریخی را داشته باشد. پایه علم تاریخ، فلسفه، زمین آن جغرافیا و دیوارهای آن جامعهشناسی، اقتصاد، سیاست و فرهنگ است و دانشجوی تاریخ باید با این علوم آشنا باشد و از نتایج آنها بهره ببرد. فردی میتواند در رشته تاریخ موفق شود که از پوسته رویی رویدادها عبور کرده و مسائل عمیقتری را دربارهی آنها بفهمد و از ارتباط بین دو رویداد پی به رویداد سوم ببرد و با دیدن یک رویداد به علل پنهان و آشکار آن اشاره کند. همچنین دانشجو باید با ادبیات فارسی، آمار و ریاضی آشنایی داشته باشد تا بتواند به یاری ادبیات فارسی هم از منابع گذشته که رنگ ادبی دارند، استفاده کند و هم مفاهیم تاریخی را بخوبی بیان نماید و به یاری آمار و ریاضی نیز، هرچه بیشتر زبان دستاوردهای علم تاریخ را کمی کند و دادههای تاریخ را در قالب اعداد بیان نماید.
موقعیت شغلی در ایران:فارغالتحصیلان دوره کارشناسی تاریخ در وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان موزهها، مراکز اسناد ملی و صدا و سیما برای بررسی مسائل تحقیقی تاریخ در حد تحقیقات بینالمللی به کار مشغول میشوند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:دروس پایه:کلیات و مبانی علم تاریخ، متون تاریخی به زبان فارسی، عربی و خارجی، روش تحقیق، تاریخنگاری و تحولات آن در ایران و جهان، گاهشماری و تقویم، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، تاریخ اندیشههای سیاسی در ایران و اسلام، کلیات جغرافیا، مبانی جامعهشناسی، مبانی علم سیاست، فلسفه تاریخ.
دروس اصلی و تخصصی:تاریخ ایران از ایلامیها و آریاییها تا پایان دوره هخامنشی، دورهی سلوکی و اشکانی، تاریخ ایران در دورهی ساسانیان، تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران( از ورود اسلام تا پایان حکومت علویان طبرستان، دورهی سلجوقیان، دورهی سامانیان، دیلمیان، غزنویان، دورهی غوریان و خوارزمشاهیان، دورهی حمله مغول و ایلخانان، از زوال ایلخانان تا آغاز حکومت صفویان، دورهی افشاریان و زندیان، آغاز دورهی قاجار تا انقلاب مشروطیت، انقلاب مشروطیت تا انقراض حکومت قاجاریه، از انقراض قاجاریه تا کودتای 28 مرداد 1332، انقلاب اسلامی و ریشههای آن، تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام(از میلاد پیامبر اکرم(ص) تا سال 41 هجری، از سال 40 هجری تا 227 هق، از سال 227 هق تا سقوط بغداد از قرن هفتم تا دهم هجری)، تاریخ تشیع، تاریخ تحلیلی زندگانی ائمه معصومین(ع)، تاریخ عثمانی و خاورمیانه، تاریخ یونان و رم، تاریخ بیزانس، تاریخ اروپا در قرون وسطی، تاریخ اروپا در قرون جدید، تاریخ اروپا از انقلاب فرانسه تا جنگ جهانی اول، تاریخ اروپا از جنگ جهانی اول تا کنون.
رشته تاریخ
تصویر بزرگ
تاریخ را میتوان مطالعه حیات اجتماعی انسان در زمان، همراه با تحلیل برای نوسازی اکنون و معرفت و آگاهی نسبت به آینده تعریف کرد.آموزش تاریخ به مفهوم شناخت و احوال و سرگذشت جوامع، اقوام و ملتهای جهان بر اساس متون، مدارک، اسناد، اخبار، آثارتاریخی و بررسی آنها با روشهای علمی است. آنچه ضرورت مطالعه و آموزش تاریخ را در کشورمان ایجاب میکند، مطالعات و پژوهشهای نو و بازشناسی ارزشهای مادی و معنوی در ایران و اسلام از آغاز تا کنون و با الهام از انقلاب اسلامی و جهان بینی منبعث از آن است.تاریخ باید رسالت خود را در تغییر زیر بنایی و بنیادی بر پایه مطالعه مواریث ارزشمند جامعه ایرانی و اسلامی و نیز تاریخ جهان به انجام رساند و با تقویت حس کنجکاوی، دقت علمی و علاقه و تفکر و ابداع و خلاقیت، گذشته را همچون چراغی فراسوی نسل کنونی بیفروزد تا در پرتو آن با استفاده از تجارب تاریخی در زمینههای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به آنچه برای پیشرفت و تکامل این سرزمین اسلامی ضروری است، دست یابد.از آنجا که کشورمان در زمینههای گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتمعای و سیاسی نیازمند تربیت عالمان و محققان در این زمینه است و با نظر به اینکه دانشگاهها، مرکز آموزش و پرورش متخصصان در رشتههای گوناگون علمی و از جمله تاریخ بشمار میرود، از این رو ضروری و شایسته است که برنامهریزی تاریخ، متناسب با نیازهای جامعه و پا به پای تحولات علمی در سطح جهان، در خدمت رفع نیازهای علمی و اجرایی کشور قرار گیرد و مقدمات رشد و شکوفایی و پیدایش عالمان و محققان بزرگ در این رشته از علوم انسانی را در سطح جهان فراهم سازد.ضرایب دروس دبیرستانی مربوط به این رشته در ازمون ورودی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی عبارتند از: ضریب 2 برای درس ریاضی، ضریب 2 برای درس اقتصاد، ضریب 2 برای درس ادبیات فارسی، ضریب 1 برای درس زبان عربی، ضریب 3 برای درس تاریخ و جغرافی، ضریب 1 برای درس علوم اجتماعی، ضریب 2 برای درس فلسفه و منطق و ضریب 2 برای در روانشناسی.علاقه به تحقیق و مطالعه پیرامون مسائل تاریخی و داشتن حافظه قوی و همچنین داشتن قدرت بیان خوب جهت گرایش دبیری از عوامل موفقیت در این رشته است.
فارغالتحصیلان دورههای کارشناسی تاریخ توانائی آن را خواهند یافت که در سازمانهای دولتی و غیر دولتی از قبیل وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزهها، مراکز اسناد ملی، صدا و سیما، مراکز نگهداری آرشیوهای دولتی در کلیه وزارتخانهها و مؤسسات دولتی، روزنامهها و مجلات و مراکز چاپ و نشر کتاب و مانند آن به انجام تحقیقات تاریخی در حد تحقیقات بینالمللی و تدریس تاریخ در مراکز آموزشی بپردازند.
تحقیق وبررسی در مورد رشته تاریخ