مقاله پژوهشی مدیریت و حسابداری با فرمتpdf صفحات 17
چکیده
عدالت سازمانی عبارت است از اینکه با چه شیوه ای با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند که بهه وهورت عادهنهه بها
آنها رفتار شده است و شامل منصفانه بودن پرداخت ها، برابر در رویه های سازمانی، عادهنهه بهودن رفتهار ههای بهی
شخصی و کافی بودن اطلاعات در سازمان می باشد. رفتار شهروندی سازمانی مجموعه ای از رفتار ههای داوطببانهه و
اختیاری است که جزو بخشی از وظایف رسمی نیستند و کارکنان را در وضعیتی قرار می دهد کهه بهه وهورت کهاملا
داوطببانه فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نماینهد. تق یه حهاظر راب هه عهدالت سهازمانی بهر رفتهار
شهروندی سازمانی در سازمان های دولتی شهر کرمان را مورد بررسی قرار داده است. روش تق یه از لقهاه ههد ،
کاربردی و از لقاه نقوه جمع آوری داده ها، توویفی پیمایشی است. در ای تق ی ، عدالت سازمانی شامل سه بعد -
عدالت ) توزیعی، رویه ای، مراوده ای( و ن ش هر کدام در ارت اء رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه کارکنان سهازمان
ها مورد سنجش قرار گرفت. داده های مورد استفاده از طری پرسشنامه جمع آوری گردیده اسهت و فرضهیات تق یه
مورد آزمون قرار گرفت. به منظور تجزیه وتقبیل دادهها از تئوری مجموعه های را استفاده شده است. بدی منظهور
پس از تشکیل جداول تصمیم استاندارد شده در مرحبه بعد موارد سهازگار و ناسهازگار مشهخد شهدند و پهس از آن
جداول ت بیل تشکیل گردید. عدالت سازمانی شامل عوامبی از قبیل عدالت توزیعی، عدالت رویهه ای، عهدالت مهراوده
ای با رفتار شهروندی که شامل عوامبی از قبیل نوع دوستی، وظیفهه شناسهی، فلهیبت مهدنی، جهوانمردی و احتهرام و
تکریم می باشد، راب ه مثبت و معنادار دارد. با افزایش درک عدالت سازمانی بیشتر توسط کارکنهان، رفتهار شههروندی
سازمانی در بی کارکنان سازمان ها ارت ا و افزایش می یابد.
کبید واژه ها: عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت مراودهای، رفتار شهروندی سازمانی، تئوری مجموعه های را .
بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی شهر کرمان