لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 5
خصوصیات عکاسی تبلیغاتی
کاوشهای باستان شناسی نشان داده که بشر ، هنگامی از نمادهای تصویری برای ایجاد ارتباط استفاده می کرد که خط را نمی شناخت. با پیدایش خط، نه تنها استفاده از تصویر در زندگی بشر از بین نرفت، بلکه جایگاه ویژه ای یافت . اختراع عکاسی، تحولی گسترده در راه بهره گیری از تصویر را، به انسان قرن تکنولوژی نوید داد. عکاسی در گوشه گوشۀ زندگی بشر رخنه کرد. (یک نگاه به اطرافتان بیندازید، عکسهای یادبود ایام خوش زندگی، حوادث و اتفاقاتی در جهان پهناور) در حقیقت عکاسی به عنوان رسانه ای که جایگاههای متعددی در زمینه های مختلف دارد، دارای ویژگیهای خاصی از قبیل علمی، صنعتی و هنری است . در آغاز عکاسی مانند یک پدیدۀ علمی تولد یافت و سپس مانند یک صنعت رونق گرفت و آنگاه جنبۀ هنری یافت .به طوری که اکنون در سه مرحله توأماً یا جداگانه بهره برداری می شود.
انطباق عکس با واقعیت، عکاسی را بیش از هر رسانه ای دیگر قابل اعتماد کرده است و به تأیید همگان، قدرت تأثیرگذاری یک عکس در مقایسه با کلام و کتاب بسیار مؤثرتر است، چرا که کلام و کتابت نیازمند استدلال و برهان است و عکس بی نیاز از آن .
استفاده از عکس در رشته های گوناگون هنرهای تجسمی و به ویژه گرافیک، تنها به دلیل مستند بودن آن نیست، بلکه کاربردی زیباشناسانه دارد.
گرافیک و آثار حاصل از آن، در صدد تأثیرگذاری بر ذهن مخاطب خود می باشد. از این رو باید به عکس، به عنوان عامل مهم توجه شود. از سویی دیگر با وسعت بخشیدن دید انسان و درک تصویری مردم، بهره گیری از کلام جای خود را به تصویر می دهد تا پیامها و مفاهیم وسیع در کوتاهترین زمان منتقل شود .
پوسترها، آگهی های تبلیغاتی، بروشور و کاتالوگها و بسته بندی محصولات بسیار متنوع کشاورزی، صنعتی، خوراکی و غیره نمی توانند بی نیاز از عکس باشند.
تبلیغات از طرق مختلفی انجام می شود: مانند فیلم، درج در روزنامه ها، چاپ بروشور، چاپ بنر و... اما مهمترین عرصه و طریق در تبلیغات بدون شک عکاسی است که زمینه های مختلفی از آن سر چشمه می گیرد. به عنوان مثال بروشوری مؤثرتر است که در آن عکس های زیبا و شارپ وجود داشته باشد.
یک تبلیغ در روزنامه زمانی جذاب خواهد بود که عکس برازنده ای از محصول خاص چاپ شده باشد. پس با این اوصاف عکاسی مهمترین طریق در تبلیغات است .
زمانی که ما فن و هنر عکاسی را با یکدیگر برای معرفی محصولی خاص که ویژگی هایی را داراست به کار می گیریم، عکاسی تبلیغاتی است. حال ما می خواهیم بدانیم که یک عکس تبلیغاتی می بایست چه ویژگیهایی را دارا باشد. اگر عکسی به معرفی یک محصول یا افراد بپردازد و به هدف همراهی مخاطب با خود باشد و متقاعد کردن مخاطب برای حمایت از موضوع عکس " آن عکس" عکسی تبلیغاتی است .
یک عکس حتماً نباید فقط تبلیغاتی باشد، یعنی یک عکس ممکن است در چند زمینه قابل بررسی باشد: مثلاً ممکن است عکسی هم خبری باشد و هم هنری. یا یک عکس هم هنری باشد هم پرتره و هم خبری. با توجه به این قضیه و ویژگی عکس های تبلیغاتی چون هر عکاسی برای همراهی مخاطب خود با عکس و راضی کردن وی به ذهنیت عکاس، عکاسی می کند، تمامی زمینه های عکاسی با عکاسی تبلیغاتی در تعامل است .
بدون شک فکر و ایده خوب همان هسته اصلی و نیروی نهفته در عکس است که موجب تاثیر پذیری مخاطبین می شود . در عکاسی تبلیغاتی ملاحظاتی وجود دارد که عکاس را در رسیدن به ایده خوب و مناسب یاری می دهند . برخی از اهم این نکات که من تا به امروز دریافته ام عبارتند از : میزان اطلاعات عکاس از ویژگی های منحصر به فرد سوژه ، عالم بودن بر نیاز مخاطبین ، در نظر گرفتن سطح فکری ، فرهنگی و سلایق مخاطبین،آگاهی ازمحل ارائه ومیزان بزرگنمائی عکس، مدت زمان رویت عکس توسط هر نفر ، تاریخ مصرف عکس و ... ناگفته نماند که در عموم فعالیتهای هنری ، پس از دستیابی به ایده خوب ، کیفیت اجرای آن فکر ، دومین عامل تاثیر گذاری بر مخاطب است.
/
بالاترین توقعی که از هر عکس تبلیغاتی می رود عبارت است از( اثر گذاری از پیش تعیین شده و کنترل شده بر مخاطبین) و چیزی که اندازه موفقیت کار یک عکاس تبلیغاتی را تعیین می کند میزان این اثر گذاری است. نکته جالب توجه این است که در غالب موارد، یک عکس تبلیغاتی در صورتی به بالاترین حد اثر گذاری دلخواه می رسد که تفکرات عکاس در آن وجود داشته باشد اما حضور وی به عنوان خالق اثر در آن احساس نشود.
/
شاید در هیچ یک از شاخه های عکاسی به اندازه شاخه تبلیغاتی و شاخه صنعتی نیاز به وجود دانش تکنیکی و توانایی های فنی در فرد عکاس احساس نشود.اما آیا تکنیک در عکاسی تبلیغاتی همه چیز است؟ دنیای بی انتهای تکنیکهای عکاسی با همه وسعت و عظمت و اهمیتش تنها پله اول این شاخه از عکاسی میباشد و به عبارت دیگر دروازه ای برای ورود به این رشته محسوب میگردد و در این راه وسیله ای برای رسیدن به مقصود اصلی میباشد.
/
عکاسی تبلیغاتی در استودیو از یک منظر شبیه به نقاشی است بدین صورت که در ابتدا هیچ چیز در کادر وجود ندارد ولی آرام آرام تمام اجزاء تشکیل دهنده در ترکیب جای خود را پیدا میکنند تا جایی که عکاس صحنه ای را که خود چیده است درک می کند و به آن ایمان می آورد و احساس می کند که این تصویر با میزان شناخت وی از جهان پیرامونش سازگاری دارد. این روش تا حدود زیادی از لحاظ اجرا دقیقا" خلاف جهت عکاسی مستند است چرا که در عکاسی مستند صحنه ها دائما" به وجود می آیند و هر عکاس آن دسته از صحنه هایی را می بیند که با میزان شناخت وی از جهان پیرامونش همخوانی دارند. پس میتوان نتیجه گرفت که یکی
دانلود مقاله خصوصیات عکاسی تبلیغاتی