اختصاصی از
نیک فایل دانلود مقاله بهـره و ربـا در اسـلام دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مشخصات این فایل
عنوان: بهـره و ربـا در اسـلام
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 29
این مقاله در مورد بهـره و ربـا در اسـلام می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله بهـره و ربـا در اسـلام
ربا در فقه اسلامی
ربا از نظر لغوی به معنای افزایش ، زیادی ، اضافی یا رشد و نمود است .اما در فقه ، ربا به قراردادهای خاصی اطلاق می شود که وجه تمایز آنها با سایر قراردادها وجود نفع اضافی معین با شرایط مندرج در کتب فهقی است . ربا در فقه بر دو نوع است : ربای قرضی و ربای معاملی ؛ ربای قرضی آن است که کسی جنسی یا پولی را قرض بدهد و منفعتی بیش از آنچه قرض داده است ، مطالبه کند ، بنابراین ، به قرضی که در آن مازاد بر استرداد عین یا مثل یا قیمت کالای قرض ...(ادامه دارد)
پول سرمایه بالقوه است
عمده نظریات متفکرین مسلمان در مورد ماهیت پول و بهره قراردادی در قرض پول، مبتنی بر این عقیده است که در قرض ربوی از پول استفادهی غیر طبیعی به عمل می آید . ریشه این عقیده به نظریه « سترون بودن پول » بر می گردد. این نظریه را ارسطو در کتاب «سیاست » بیان می کند.و در متون اسلامی نیز امام محمد غزالی در کتاب «احیاء العلوم » در باب شکر ، همین استدلال را به کار می برند و استفاده پول برای بدست آوردن پول را « استعمال شی» در غیر ما خلق لاجله » معرفی ...(ادامه دارد)
پول سرمایه است
از فتوای کلام برخی از متفکرین مسلمان ، درمقام مقایسه بیع و رباء می توان استنباط کرد که ظاهراً ایشان پول را در زمره سرمایه قرار می دهند. در این رابطه می توان به کتاب « ربا در اسلام » اشاره کرد . در این کتاب ، پول سرماهی معرفی می شود، اما تصریح می شود دراسلام ، مبنای درآمد کار است و سرمایه نمیتواند منشأ درآمد باشد . بر این اساس ، سودی که در خرید و فروش ( تجارت ) به دست می آید ، نتیجه کار ...(ادامه دارد)
بهره طبیعی و سود
متفکرین مسلمان، برای توضیح درآمد حاصل از سرمایه ، واژه سود را مورد استفاده قرار می دهند ؛ اما هیچ توضیحی از مفهوم سود ، در نظریات خود ارائه نمی دهند .در نهایت ، آنچه از مباحث ایشان بدست می آید این است که سرمایه به دو قسم :
سرمایه فیزیکی با دوام و
سرمایه زایل شدنی ( شامل پول ) تفکیک می شود . سرمایه فیزیکی با دوام می تواند درآمد ثابتی داشته باشدکه اجاره نام دارد .سرمایل زایل شدنی ، درآمد ...(ادامه دارد)
نتیجه گیری
آنچه از مجموعه مباحث متفکرین مسلمان در زمینه بهره ومقایسه آن با تئوری های بهره متعارف استنباط می شود ، این است که به حسب ظاهر در دیدگاه های متفکرین مسلمان ، دو مفهوم بهره قراردادی و بهره طبیعی با یکدیگر خلط شده است . برداشت اقتصاد دانان مسلمان از بهره در ادبیات اقتصادی متعارف ،؛ بهره قراردادی است ، در جالیکه به نظر می رسد منظوراز بهره در ادبیات اقتصادی ، غرب ، بهره طبیعی باشد تمام اشکال قرادادی بهره ، منجمله ربا، ریشه در مفهوم بهره طبیعی دارد ، لذا حرمت ربا ، حداکثر می تواند به معنای حرمت یکی از اشکال حقوقی باشد که بهره طبیعی در ...(ادامه دارد)
فهرست مطالب مقاله بهـره و ربـا در اسـلام
مقدمه 1
بهره در ادبیات اقتصادی غرب 1
ربا در فقه اسلامی 4
فلسفه وجودی بهره در متون اسلامی 5
پول سرمایه بالقوه است 7
پول کالاست 9
پول سرمایه است . 12
آیا حرمت ربا در اسلام ، به معنای نفی بهره طبیعی است ؟ 13
بهره طبیعی و سود 16
اجاره و بهره طبیعی 21
نتیجه گیری 23
فهرست منابع 27
فهرست منابع مقاله بهـره و ربـا در اسـلام
بهشتی ، سید محمد حسین ، ربا در اسلام ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، 1369 هـ .ش.
توتونچیان ، ایرج ، پول و بانکداری اسلامی و مقایسه با بانکداری اسلامی ، تهران : توانگران ، 1379هـ. ش .
دادگر ، یدالله ، پیش درآمدی بر توجیهات معاصر پیرامون ربا ، نامه مفید ، شماره 7، 1375 هـ. ش .
دادگر ، یدالله ، توجیهات معاصر پیرامون مسئله ربا ، نامه مفید ، شماره 9 ، 1376 هـ.ش .
داوودی ، پ ، ح . نظری ،و ح .میرجلیلی ، پول در اقتصاد اسلامی،سمت،1374هـ.ش.
مطهری ،مرتضی ، ربا ، بانک – بیمه ، تهران : انتشارات صدرا ، 1362 هـ.ش
یک فایل کامل و جامع بوده که برای دانلود شما عزیزان قرار داده شده است.
دانلود با لینک مستقیم
دانلود مقاله بهـره و ربـا در اسـلام