دانلود پروژه پایان نامه با موضوع نگاه و معنا در هنر عکاسی که شامل 115 صفحه میباشد:
نوع فایل : Word
پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی رشته عکاسی
موضوع نظری
نگاه و معنا در هنر عکاسی
موضوع عملی
عکاسی ماکروفتوگرافی (چشمها)
پیشگفتار:
مطلبی که به دنبال می آید، رساله نظری نگارنده است. این تحقیق به بررسی نگاه، جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی می پردازد.
از گذشته تا کنون برای نگارنده این سوال مطرح بود که عکاس به عنوان هنرمند چگونه جهان رودرروی خود را گزینش میکند. این دغدغه از ابتدای تحصیل ذهن مرا به خود مشغول کرد. در سال آخر تحصیل هنگامی که جهت انتخاب پروژه پایاننامه به استاد راهنمایم رجوع کردم، موضوع خود را به ایشان گفته و ایشان عنوان نگاه و معنا در عکاسی را برای من انتخاب کردند و از من خواستند تا به مطالعه این موضوع بپردازم. پس از یافتن چند منبع و پیگیری در مورد چند عکاس و چند نظریه پرداز در حوزه هنر و عکاسی موضوع پیشنهادی را پذیرفتم و شروع به فعالیت کردم.
رسالة مذکور دارای بحث بنیادی و نظری است. عکاسان هنگام ثبت عکسهای خود به جهان بیرون از دوربین و یا به تعبیری به جهان رودرروی دوربین از طریق اندیشة درونی و عنصر بینایی یعنی چشمها دست می یابند. هنر عکاسی هنر عینی است و در مرحله رؤیت، عکاس تصویر خود را ثبت می کند – در این فرآیند چشمها عمل نمی کند بلکه جهان، جهان عکاس که همان گذشته، حال و تجربیات و نحوة اندیشیدن اوست که در سطح عکسها مؤثر است. مبنای این تحقیق نظری بر دو مسئله دستگاه بینایی و لحظة رویت و گزینش کادر و ثبت تصویر استوار است.
تحقیق شامل یک چکیده، پیشگفتار و مقدمه ای در باب عکاسی و پنج فصل تحت عنوان دستگاه بینایی و دیدن در عکاسی – خواستگاه عکاس، گزینش کادر و زیبایی شناسی عکس می باشد. در پایان یک فهرست منابع و مآخذ و یک گزارش عملی درج شده است. نگارنده خود معتقد است که این دو مقالة نظری پیچیده، اما در عین حال مهماند. نظریه ژاک لکان درباره فرآیند بینایی و نظریة رولان بارت در زمینة عکاسی همچنان برای من سنگین، اما قابل احترام است. بدیهی است می بایستی حوزة مطالعات دانشجویان عکاسی و همچنین خودم گسترش یابد تا این گونه موارد را بیشتر درک کنیم...
فهرست مطالب
عنوان صفحه
- پیشگفتار................................................ 1
- مقدمه..................................... 3
فصل اول – دستگاه بینایی.......................................... 8
فصل دوم – ژاک لکان............................................ 13
1-2- لحظة رویت چگونگی دیدن از دیدگاه ژاک لکان.............. 15
2-2- چشم – روشنایی.................... 29
فصل سوم – رولان بارت.................................... 35
1-3- رویت در عکاسی از دیدگاه رولان بارت......................................................... 38
فصل چهارم – دیدن در عکاسی.................................... 45
1-4- خواستگاه عکاسی...................................... 46
2-4- دیدن و مشاهده عکاس – هنرمند......... 51
فصل پنجم – زیبایی شناسی در عکاسی............................. 62
1-5- گزینش کادر............................................... 63
2-5- نحوة ارائه عکس........................................ 70
3-5- نگاه و معنا........................................ 72
فهرست منابع و مأخذ.................................. 83
گزارش کار عملی.......................................... 85