هدف از این پژوهش بررسی نقش اصول تربیتی در نهج البلاغه می باشد . در این پژوهش محقق ابتدا سعی نموده به طور مفصل نقش اصول تربیتی در نهج البلاغه را توضیح داده و در ادامه ضمن تجزیه و تحلیل نقش اصول تربیتی به روش توصیفی ( کتابخانه ای ) ، نتایج و پیشنهاداتی را ارائه کند .
باید به این مساله توجه دقیق و تیز بینانه ای داشت که شالوده و پیکره ی هر جامعه یی بستگی به اصو تربیتی آن دارد و هر جامعه ای که به این مساله توجه سنجیده ای نکند بدون شک رو به زوال خواهد گذاشت . تربیت اخلاقی از مهمترین اهداف بعثت انبیا بوده است و جایگاه ویژهای در فرهنگ اسلامی ، به ویژه سیره ی معصومین علیه السّلام دارد . امام علی ( ع ) به بحثهای تربیتی توجه خاصی نشان می دهند و کمتر خطبه یا نامهای از نهج البلاغه را میتوان یافت که در آن سخن از مسایل تربیتی به میان نیاورده باشند