نام محصول: پایان نامه بررسی جایگاه مدیریت مشارکتی و رابطه آن با عملکرد سازمانی در استانداری
فرمت : word
تعداد صفحات : 101
زبان : فارسی
سال گردآوری : 94
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی جایگاه مدیریت مشارکتی و رابطه آن با عملکرد سازمانی در استانداری آذربایجان شرقی است. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان استانداری آذربایجان شرقی است که بر اساس آمار 1100 نفر در استانداری، فرمانداریها و بخشداریهای استان مشغول به فعالیت هستند. حجم نمونه آماری از طریق فرمول کوکران به دست آمد که در مجموع 100 پرسشنامه تکمیل و برگشت داده شد. برای جمعآوری اطلاعات لازم در این تحقیق از دو پرسشنامه استاندارد که به منظور سنجش ابعاد عملکرد سازمانی و مدیریت مشارکتی تدوین شده، استفاده گردیده است. پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت و بر اساس مدل اچیو (توانایی، وضوح، کمک، مشوق، ارزیابی، اعتبار و محیط) و پرسشنامه مدیریت مشارکتی که بر اساس الگوی رنجبر و لباف (1386) دارای چهار بعد (مشارکت کارکنان در هدفگذاری، مشارکت کارکنان در تصمیمگیری، مشارکت کارکنان در حل مشکلات، مشارکت کارکنان در تغییر و تحول سازمانی) طراحی شده مورداستفاده قرار گرفته است. از تکنیکهای آمار توصیفی به منظور طبقهبندی نمرات خام و ترسیم جداول و نمودارها استفاده گردید همچنین در بخش آمار استنباطی، از آزمون کالموگراف اسمیرنف به منظور آگاهی از توزیع نرمال دادهها استفاده گردید و نتایج نشان داد که توزیع دادهها نرمال است چون توزیع دادههای مؤلفههای مورد بررسی نرمال بوده، بنابراین برای به دست آوردن ارتباط بین مؤلفههای مدیریت مشارکتی با عملکرد سازمانی از آزمون آماری همبستگی پیرسون استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری spss 18 استفاده شد. نتایج نشان داد جایگاه مدیریت مشارکتی در استانداری آذربایجان شرقی در سطح متوسط بوده و عملکرد سازمانی نیز در سطح خوب قرار دارد. همچنین بین مدیریت مشارکتی با عملکرد سازمانی در استانداری آذربایجان شرقی رابطه مثبت معنیداری در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بین ابعاد چهارگانه مدیریت مشارکتی با عملکرد سازمانی نیز رابطه مثبت معنیداری در سطح 99 درصد برقرار بوده و بین ابعاد هفتگانه عملکرد سازمانی با مدیریت مشارکتی، مؤلفه توانایی فاقد رابطه معنیدار بوده و مؤلفه محیط نیز در سطح 95 درصد دارای رابطه هست و پنج مؤلفه (وضوح، کمک، مشوق، ارزیابی، اعتبار) با مدیریت مشارکتی دارای رابطه مثبت معنیدار در سطح 99 درصد میباشند.
کلیدواژه: مدیریت مشارکتی، عملکرد سازمانی، استانداری آذربایجان شرقی، مدل اچیو
مقدمه
اکنون مدیریت منابع انسانی شیوههای نوین مدیریت با محوریت انسان را اجرا میکند و به جای ساختارهای سنتی و خشک، ساختارهایی را توسعه میدهند که مشوق و توسعهدهنده نگرشهای نوآوری، وظیفهای و مشارکتی میباشند. در واقع سازمانها با بهکارگیری منابع مختلفی از قبیل منابع مالی و مادی و اطلاعاتی و انسانی در جهت تحقق اهداف و مقاصد خود حرکت میکنند. از این میان نیروی انسانی مهمترین منبعی است که همواره چرخ سازمانها به دست آن میچرخد و پیشرفت و تداوم سازمانها به میزان توانمندی آنان بستگی دارد. علیالخصوص با توجه به شرایط جهانی و تحولات سازمانی رقابت روزافزونی بین شرکتها و مؤسسات وجود دارد و کیفیت کالا و خدمات ارائهشده و جلب و حفظ مشتریان از اهمیتی خاص برخوردار است همکاری و مشارکت کارکنان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. یکی از این شرایط مناسبی که باید در درون سازمان وجود داشته باشد و در سالهای اخیر با طرح سازمانهای شبکهای و زنده، افزایش تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی و مشارکت بیشتر افراد در تصمیمگیریهای سازمانی، همزمان با افزایش تخصص کارکنان، مباحث مربوط به آن، مجدداً اوج تازهای گرفته، مدیریت مشارکتی است. مشارکت عبارت است از یک درگیری ذهنی و عاطفی داوطلبانه یک شخص در موقعیتهای گروهی مربوط به خود و سازمان خود که باعث ایجاد انگیزه در فرد جهت دستیابی به هدفهای گروهی شده و باعث میشود که فرد در مسئولیت کار شریک شود و این امر عامل مهمی در جهت بهبود و ارتقا عملکرد سازمانی باشد. مدیریت مشارکتی به ایجاد فضا و نظامی توسط مدیران اشاره دارد که در آن تمام کارکنان و مشتریان و پیمانکاران در روند تصمیمسازی، تصمیمگیری و حل مشکلات و مسائل سازمان، با مدیریت همکاری و مشارکت نمایند با این تعاریف در این پژوهش سعی میشود که رابطه میان مدیریت مشارکتی و عملکرد سازمانی بررسی شده و مؤلفههایی از مدیریت مشارکتی که بر عملکرد سازمانی مؤثر واقع میشوند، مشخص گردد.