گروه صنایع، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان : رقابت پذیری در زنجیره تامین
به طور کلى زنجیرهتامین، زنجیرهاى است که همه فعالیتهاى مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالاى نهایى به مصرف کننده را شامل مىشود. در ارتباط با جریان کالا دو جریان دیگر که یکى جریان اطلاعات و دیگرى جریان منابع مالى و اعتبارات است نیز حضور دارد.
محققان و نویسندگان مختلف ، نگرشها و تعاریف متفاوتى را از زنجیره تامین ارایه کرده اند. برخى زنجیره تامین را در روابط میان خریدار و فروشنده محدود کرده اند، که چنین نگرشى تنها بر عملیات خرید رده اول در یک سازمان تمرکز دارد. گروه دیگرى به زنجیره تامین دید وسیعترى داده و آن را شامل تمام سرچشمههاى تامین (پایگاههاى تامین) براى سازمان مى دانند. با این تعریف ، زنجیره تامین شامل تمام تامین کنندگان رده اول ، دوم ، سوم ... خواهد بود. چنین نگرشى به زنجیره تامین ، تنها به تحلیل شبکه تامین خواهد پرداخت . دید سوم ، نگرش زنجیره ارزش - پورتر- است که در آن زنجیره تامین شامل تمام فعالیتهاى مورد نیاز براى ارایه یک محصول یا خدمت به مشترى نهایى است. با نگرش یاد شده به زنجیره تامین ، توابع ساخت و توزیع به عنوان بخشى از جریان کالا و خدمات به زنجیره اضافه مىشود. در واقع بااین دید، زنجیره تامین شامل سه حوزه تدارک ، تولید و توزیع است .
امروزه، هیچ شرکتی نمیتواند از مدیریت زنجیره تأمین چشمپوشی کند و انتظار بقا داشته باشد. اکنون، اندیشه زنجیره تأمین به یک اندیشه رایج در همه شرکتهای عمده در سراسر جهان تبدیل شده است و اگر تا همین چند سال پیش، دسترسی به بازارهای جهانی فقط در اختیار بزرگترین و موفقترین شرکتها بود، امروزه به برکت وجود اینترنت، حتی کوچکترین شرکتها نیز میتوانند به بازارها و نمایشگاههای اینترنتی وارد شده و کالای خود را با بهترین قیمتها و شرایط عرضه کنند.
اگر درباره اجزای مدیریت زنجیره تأمین از کاهش موجودی انبار گرفته تا به کارگیری فناوری پیشرفته برای تسریع بخشیدن به ارسال کالا و افزایش کیفیت – دقیقتر شوید، خواهید دید که خیلی از شرکتها اصول مدیریت زنجیره تأمین را به کار میبرند. مثلا ارائه کنندگان فناوری مبادله دادههای الکترونیکی (EDI) برآورد میکنند که در حال حاضر 50% مشتریان آنها از این فناوری برای ارسال پیام، ردیابی و رهگیری کالا، پرداخت هزینه حمل کالا و بسیاری از فعالیتهای دیگر استفاده میکنند که قبلا با کاغذ صورت میگرفت. در اواخر دهه1990 میلادی، ارائه کنندگان عمده خدمات بازرگانی گزارش داده بودند که 80% بارنامههای ایشان از طریق EDI (Electronic Data Interchange) دریافت شده بود.
مدیریت زنجیره تامین داراى سه فرآیند عمده است که عبارتاند از:
1 ) مدیریت اطلاعات
2 ) مدیریت لجستیک
3 ) مدیریت روابط (RELATIONSHIP MANAGEMENT) .
در این پژوهش سعی شده است برخی از این عوامل تأثیرگذار مورد بررسی قرار گیرد .
این تحقیق در 6 فصل تنظیم شده که مباحث زیر را در بردارد :
فصل اول : تعریف مدیریت زنجیره تامین و ...
فصل دوم :مدیریت موجودی کالا و ...
فصل سوم : رقابت پذیری و ...
فصل چهارم : بعد الکترونیکی مدیریت زنجیره تامین و ...
فصل پنجم : فناوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین و ...
فصل ششم: حمل و نقل الکترونیکی و ...
این فایل با فرمت word و در 144ص تنظیم گشته است.