پژوهشگران در دیدار های خود با گروهی از کودکان پرورشگاهی شهر مشهد در حین برنامه ها و فعالیتهای فکری و حرکتی مختلف این کودکان احساس می کردند که اکثرا جسارت ، اعتماد به نفس ، امید به موفقیت و . . . کافی در این کودکان نیست و در حالیکه از لحاظ فکری و فیزیکی مشکل خاصی نداشتند و قابلیتهای لازم برای اجرای عمل را دارا بودند .
در پیش فرضهای اولیه به نظر می رسید که این مشکلات کودکان احتمالا به علت رشد در شرایط خاص پرورشگاهی است . موضوعاتی همچون فقدان حمایت والدین ، عدم حضور مادر در حساسترین دوران رشد ، فقدان الگوهای ثابت رفتاری ، عدم وجود تقویتهای ملموس اجتماعی کافی ، فقدان محرکهای کافی که مستلزم رشد سالم هستند ، داشتن خاطرات تلخ گذشته خویش ، کمبود ارتباطات متنوع و باز اجتماعی متناسب با رشد ، کمبود امکانات مالی ، تفریحی ، فرهنگی ، آموزشی و از این قبیل عواملی هستند که مجموعا زمینه تشکیل دیدگاه و ادراک منفی نسبت به خود و نسبت به جهان را در این کودکان فراهم کرده اند .
لذا برای اثبات یارد این پیش فرض اقدام به پژوهش در باب تاثیر محرومیتهای مختلف محیط پرورشگاه برخود پنداره کودکان پرورشگاهب و سپس مقایسه آن با خود پنداره کودکان غیر پرورشگاهی یعنی کودکانی که در خانواده و به اتفاق والدین خود زندگی می کنند نمودیم تا به کمک ابزار ، روش و آزمون پژوهش و آماری مناسب تفاوت ویژگیهای خود پنداره این دو گروه از کودکان را بررسی و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری نماییم .
اهمیت موضوع تحقیق
اهمیت خود پنداره همواره مورد توجه تمامی متخصصان امور مربوط به کودکان بوده است . به سختی می توان به احساسات کودکان در مورد خودشان به عنوان یک فرد توجه نکرد . اغلب متخصصان ، خودپنداره مثبت و متعاقب آن عزت نفس بالا را به عنوان عامل اصلی در سازگاری اجتماعی _ عاطفی در نظر می گیرند . روانشناسان و جامعه شناسان مهم از قبیل ویلیام جیمز ، جرج هربرت میدو ، چارلزکولی ، از جمله افرادی بودند که بر اهمیت خود پنداره و احترام به خود مثبت تاکید داشتند .
اخیرا روانشناسان نظریات نئوفرویدینها را با تحقیق تجربی در آمیخته اند و به این نتیجه رسیدهاند که احترام به خود مثبت با عملکرد مناسبتر و موثرتر مرتبط است .
فصل اول : مقدمه
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت موضوع
هدف از تحقیق
میدان و قلمرو تحقیق
فرضیات تحقیق
تعریف عملیات اصطلاحات
فصل دوم : پیشینه تحقیق
خود ( خویش )
خودپنداره
پیدایش و رشد
اجزا خودپنداره
انواع خودپنداره
سلسه مراتب خودپنداره
ثبات خودپنداره
عزت نفس
عزت نفس و منبع کنترل
دیدگاه اسلام
نفس ( روح )
ضرورت شناخت نفس
پرورشگاه
ریشه ها
فقدان
دلبستگی وجدایی
مروری بر ویژگی های اخیر
فصل سوم : روش تحقیق
ماهیت طرحهای علی مقایسه ای
دشواریهای موجود
روش جمع آوری داده ها
جامعه , نمونه و روش نمونه گیری
روش تحلیل داده ها
ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات
رشد مقیاس
توصیف کلی
توصیف خوشه ها
اعتبار و پایایی مقیاس
اجرا , نمره گذاری و تفسیر
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
توصیف نمونه ها
داده های جمع آوری شده
فرضیه اول
فرضیه دوم
فرضیه سوم
فرضیه چهارم
فرضیه پنجم
فرضیه ششم
فرضیه هفتم
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه
فرضیه های تحقیق
یافته های اضافی
نتیجه گیری کلی
محدودیتها
پیشنهاداتی برای پژوهش آینده
منابع
فارسی
انگلیسی
ضمیمه
شامل 128 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه تأثیر محرومیت های عاطفی محیط پرورشگاهها خودپنداره بر خودپنداره کودکان پرورشگاهی