نوع فایل:word 2010 قابل ویرایش
حجم فایل:کیلوبایت130
تعداد صفه:29
همراه با پانویس
چکیده:
بشر از دیرباز برای رفع نیازهای خود اقدام به مبادله کالا و خدمات نمود، با مرور زمان و با پیشرفت علم،نحوه ی تبادل کالاها و خدمات از روش خود کفایی به مبادله پایاپای تبدیل شد، با اختراع پول روزنه ی جدیدی، در جهت پیشرفت انسان به سوی راحتی بیشتر گشوده شد. با وارد شدن علم به این چرخه و ظهور علم اقتصاد و روشهای مختلف تبادل کالاها وخدمات، تجارت جهانی پای به عرصه ای گذاشت که هر روز پیشرفت آن قابل ملاحظه بوده و امروزه با جهانی شدن وتبدیل دنیا به دهکده ی جهانی، راهی جز یافتن راههای سریع، موثر و کم هزینه وجود ندارد.
با توجه به این که در کشور ما هنوز تجارت الکترونیک به طور کامل انجام نمیشود ونیز به دلیل عدم شناخت مردم از این روش تجاری ونیز با تاکید بر این موضوع که دنیای امروز بر پایه استفاده از EDI,IT پیش میرود، وارد نشدن به این عرصه، میتواند موجبات عقب ماندگی بیشتری اقتصاد کشوری را فراهم آورد لذا وارد شدن e-business , e- commerae یکی از واجبات هر سازمان با شرکتی میباشد.
پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان قابلیت های کسب وکارالکترونیکی وعملکرد سازمانی درعصررقابت سازمانی پرداخته است.
بدین منظور با طرح فرضیه و با روش توصیفی ـ همبستگی این تحقیق انجام شده استجامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارکنان سازمان بازرگانی می باشدحجم نمونه براساس نمونه گیری تصادفی ساده ، ۱۶۹ نفر تعیین شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این خصوص پرسشنامه ۲۵ سؤالی کسب وکارالکترونیکی وپرسشنامه ۱۵ سوالی عملکرد سازمانی پاترسون ، با پایائی آلفای کرونباخ ۹۳/۰ بوده است. تجزیه وتحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزار SPSS و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده صورت گرفته است. در این پژوهش تاثیر متغیر های مستقل بر متغیر وابسته اندازه گیری شد و مشخص گردید که بین ارتباطات و همکاری سازمانی از شاخص های کسب و کار الکترونیک با عملکرد سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد ولی بین سیستم های کسب و کار داخلی و تجارت الکترونیک با عملکرد سازمانی ارتباطی وجود ندارد.
کلیدواژهها: کسب وکار اکترونیکی ، عملکرد سازمانی
مقدمه:
با ورود به هزاره سوم، شاهد رقابت فشرده همه دولتها و قطبهای اقتصادی در جهان به ویژه در بخش تجاری هستیم. هر یک از صاحبان قدرت اقتصادی، اعم از بنگاهها و کشورها، اتحادیهها و تشکیل های منطقهای به عنوان فعالان خرد اقتصادی، و کشورها، اتحادیه ها و تشکلهای منطقهای به عنوان قدرتهای کلان اقتصادی میکوشند تا سهم بیشتری از امتیازات، امکانات و فرصتهای موجود در پهنه تجارت جهانی را بدست آورند ولی پیشرفت علم وتکنولوژی، وضعیت را به مرحلهای رسانده است که صاحبان قدرت اقتصادی به فرصتهای موجود اکتفا ننموده و با ایجاد بسترهای لازم، امکانات و فرصتهای جدید را خلق میکنند. یکی از مهمترین فرصتهای به وجود آمده برای تسهیل تجاری و افزایش رقابتمندی در سطح جهان، استفاده از فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات است. تجارت الکترونیکی به عنوان مهمترین محصول و زاییده این فناوری های نوین میتواند فرصت مناسبی را برای کشورها در مبادلات داخلی و بینالمللی فراهم نماید. امروزه با پیشرفت روزافزون و رشد چشمگیر ابزارها و تکنولوژی های ارتباطی مدرن، و جایگزینی بسیاری از فعالیتهای سنتی در بخش تجارت نیز حرکت از سوی تجارت سنتی به سوی تجارت نوین (الکترونیکی)آغاز شده است. کل تجارت بینالمللی و پیشبینی نرخ رشد سالیانه آن در حدود ۵۴ درصد، شاهدی بر اثبات این ادعا است. در این میان، کشورهایی بیشتر توانستهاند از این فرصت به وجود آمده بیشترین بهره را ببرند که به وجود آئرنده و ترویج دهنده فناوریهای نوین و معتقد به اصل رقابتمندی برای حضور در بازارها بودهاند (میرابی و سرو سعیدی، ۱۳۸۲).
تبیین مسئله تجارت الکترونیک وعملکردسازمانی:
در دنیای امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن منجر به ایجاد، تحولات چشمگیری در فرآیندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده است به طوری که برخی از روال های موسوم قبل، منسوخ و جای خود را به شیوههای مرسوم هزاره ای سوم یا به اصطلاح (مجازی) داده است. امر صادرات نیز مستثنی از این مقوله نیست، تجارت الکترونیکی و راهکارهای مربوط به کسب و کار الکترونیکی سبب تسهیل و تسریع مراحل صادرات شده است. تجارت الکترونیک، موانع جغرافیای و تفاوت شب و روز را از میان بر میدارد و باعث ارتقای ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی و بینالمللی میشود. تجارت الکترونیکی طریق هدایت کسب و کار را تغییر میدهد و بدیت ترتیب باعث تبدیل بازارهای سنتی به شکل های جدیدتر میشود.با ورود به هزاره سوم، شاهد رقابت فشردهتر دولتها و قطبهای اقتصادی در جهان به خصوص در بخشهای تجاری هستیم و هر یک میکوشند سهم بیشتری از امتیازات، امکانات و فرصتهای موجود در پهنه تجارت جهانی را کسب کنند (احمدی و ویرجینیاری ،۱۳۸۱).
در این راستا تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین ابزارها، حد زیادی افزایش کارآیی تجاری، آزاد سازی، شفاف سازی اطلاعات و توسعه روابط علمی، تجاری در سطح بینالملل برایکسب مزیت رقابتی و افزایش صادرات را در اختیار کشورها قرار میدهد. این ابزار عملا مزایای رقابتی وسیعی در اختیار کشورهای پشرو قرتر داده است. با مشکلات مختلفی که اقتصاد ایران از آن رنج میبرد، استراتژی های خاصی جهت توسعه کشور مطرح گردیده است؛ از آن جمله استراتژی جهش صادراتی است که بین سهم نسبی کشور از جمعیت جهان و سهم نسبی آن از تجارت جهانی تعادل ایجاد کند و تجارت الکترونیکی یکی از ابزارهایی است که در این راستا میتواند به کشور و شرکتها کمک کند. با توجه به موارد ذکر شده میبایست به تجارت الکترونیکی به صورت جدی در کشور و شرکتها نگریسته شود (میرابی و سرو سعیدی، ۱۳۸۲).
تعریف تجارت الکترونیک:
تجارت الکترونیک[1]:فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای کامپیوتری و اینترنت است (توربان، ۲۰۰۰).
این فناوری تعاریف و انواع مختلفی دارد که به شرح هر کدام می پردازیم:
۱- تمام ابعاد و فرآیند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژیwebانجام داد، تجارت الکترونیکی میگویند (زرگر، ۱۳۸۰).
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
تبیین مسئله تجارت الکترونیک وعملکردسازمانی
تعریف تجارت الکترونیک
مفهوم تجارت الکترونیکی
تاریخچه تجارت الکترونیک
مزایا و معایب تجارت الکترونیک
محدودیتهای تجارت الکترونیکی
انواع مدل های کسب و کار وشرکت های موفق
ابعاد کسب وکار سازمانی
فرضیه های اصلی و فرعی این پژوهش به ترتیب عبارتند از
فرضیه اصلی
فرضیه های فرعی
روش تحقیق
یافته ها:
الف) توصیف مشخصات فردی کارکنان نمونه آماری
ب) تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیات پژوهش
فرضیه ۱- بین سیستم های کسب وکار داخلی وعملکرد سازمانی، رابطه وجود دارد.
فرضیه ۲- بین ارتباطات وهمکاری سازمانی وعملکرد سازمانی، رابطه وجود دارد.
فرضیه ۳-بین تجارت الکترونیک و عملکرد سازمانی ، رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات
الف) پیشنهادات براساس یافته های تحقیق
ب) پیشنهادی برای تحقیقات آینده
منابع
منابع لاتین
فهرست جداول و نمودارها
نمودار ۱. کاربردهای کسب و کار الکترونیک
نمودار ۲- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت
نمودار۳- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات
جدول ۱- ضریب همبستگی دو متغیر سیستم های کسب وکار داخلی وعملکرد سازمانی
جدول ۴- ضریب همبستگی دو متغیر ارتباطات وهمکاری سازمانی وعملکرد سازمانی
جدول ۵-جدول آنالیز واریانس مربوط به رگرسیون متغیرهای ارتباطات وهمکاری سازمانی وعملکرد سازمانی
جدول ۶- ضریب رگرسیون مربوط به دو متغیر ارتباطات وهمکاری سازمانی وعملکرد سازمانی
جدول ۷- ضریب همبستگی دو متغیر تجارت الکترونیک و عملکرد سازمانی
مقاله بررسی رابطه میان قابلیت های کسب وکارالکترونیکی وعملکرد سازمانی درعصررقابت سازمان