این پژوهش، با هدف مقایسة اندیشههای تربیتی دو فیلسوف غربی و اسلامی، «ژانژاک روسو»، فیلسوف طبیعتگرا و «ابنمسکویه»، فیلسوف اخلاقِ فضیلت محور پرداخته است که روش این تحقیق کتابخانهای و مجاورهای میباشد و در بررسیهایی که در فصلهای مختلف این نگارش به آن پرداخته شده است نشان میدهد که، تفکرات این دو اندیشمند در برخی از موارد در اصول، شیوه و هدف تربیت همانندیهایی دارد مثل رسیدن به سعادت، پرورش، ورزش، نقش معلم، شاگرد، تربیت منفی، تعلیم و تربیت برای تمام طبقات جوامع و در برخی از موارد نیز در اصول، شیوه و هدف، بین نظریات این دو متفکر، تفاوتهایی مانند برخی بخشهای معرفت شناسی، انسان شناسی، هدف غایی تربیت، فضایل در اجتماع و.. مشاهده می شود. اما مجموع نظریات گران سنگی که این دو فیلسوف از خود به جای گذاشتهاند، دارای اهمیت کاربردی بالایی است. به گونه ای که توجه به آنها از نظر پژوهش گران حوزة تعلیم و تربیت میتواند در جهت پر بار کردن برنامههای تربیتی مفید باشد.
کلیدواژه: بررسی تطبیقی، اصول تعلیم و تربیت، ابن مسکویه، ژان ژاک روسو.
پایان نامه بررسی تطبیقی اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن مسکویه و ژان ژاک روسو - در قالب ورد 110 صفحه