مقدمه
مهم ترین هدف هر سازمانی دستیابی به بالاتر ین سطح بهر ه وری ممکن یا بهره وری بهینه است عامل های کارآمد در بهر ه وری عبارتند از : سرمایه ، ابزار ، روش های انجام کار و نیروی انسانی بی گمان نیروی انسانی ماهر و کارآمد یکی از مهم ترین ابزارها برای رسیدن به هدف های سازمان است زیرا نیروی انسانی نقشی مهم در افزایش و کاهش بهره وری سازمان دارد یعنی اگر سازمان از بیشترین سرمایه و بهترین فناوری و امکانات برخوردار باشد ، اما فاقد نیروی انسانی مولد و با انگیزه باشد ، به هدف خود نخواهد رسید (مهداد , 1384). عامل هایی متعدد کارایی افراد را در سازمان تحت تأث یر قرار می دهد یکی از عامل هایی که رفتار سازمانی هر فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد هوش هیجانی است . مفهوم هوش هیجانی برای نخستین بار در سال 1990 توسط پیترسالووی و جان مایر مطرح شد که بیان می دارد هوش هیجانی نوعی پردازش اطلاعات عاطفی است که شامل ارزیا بی صحیح عواطف در خود و دیگران ، ابراز مناسب عواطف و تنظیم سازگارانه عواطف است (مایر و سالووی، 1993، به نقل از نصرالله پور، 1386). هوش هیجانی از نظر مایرو سالووی تنها یک ویژگی مثبت نیست بلکه مجموعه ای از توانایی های استدلالی و هیجانی متمایز است و نسبت به هوش اجتماعی توجهی بیشتر به مسائل اساسی هیجانی و فرو نشاندن مشکلات شخصی و اجتماعی افراد دارد افراد دارای هوش هیجانی بالا در داشتن رضایت بیشتر از زندگی ، بهره مندی از محیط خانوادگی و شریک شدن در احساسات اطرافیان نسبت به دیگران متفاوتند و معمولاً افرادی منظم ، خونگرم ، موفق ، با انگیزه و خوش بین هستند(مایر، به نقل از سالاسکی و گاتهرایت2003)
ابعاد چهارگانه ی مدل مایر و سالووی
1- شناسایی عواطف در خود و دیگران اغلب "مهارت های خودسنجی "در این حوزه ، با توانایی واقعی افراد در خواندن صحیح عواطف دیگران ، مطابقت ندارد در نتیجه ی این امر، ممکن است کارفرمایان اطلاعاتی با ارزش را در جریان تعامل با همکاران و مشتریان خود از دست بدهند . با این وجود ، آنان بر این باورند که به خوبی قادر به درک صحیح عواطف دیگران هستند. 2- کاربرد عواطف یعنی تو انایی استفاده از عواطف در راستای کمک به کسب نتایج مطلوب ، حل مسائل و استفاده از فرصت ها و استفاده از عواطف برای برانگیختن افراد ، هسته اصلی کار حرفه ای بوده است. 3- توانایی درک و فهم عواطف دیگران توانایی درک عواطف پیچیده و آگاهی از علل آن ها و چگونگی تغییر عواطف از یک حالت به حالت دیگر را درک عواطف می نامند به کمک این آگاهی ها می توانیم بفهمیم که چه چیزی موجب برانگیختن با عدم برانگیختن افراد یا گروهها می شود و در نتیجه م ی توانیم همکاری بهتری را با دیگران برنامه ریزی کنیم. 4- مدیریت عواط مدیریت عواطف یعنی اداره کردن عواطف در خود و دیگران با یک موقعیت شغلی و در شرایط محیط کار، می توان واکنش های زیادی را در نظر گرفت ، از جمله : انکار احساسات ، فرار از مشکلات ، تأیید حالت کلی موقعیت بدون تأیید جریان آن ، به کارگیری عواطف جهت حل مسائل و هماهنگ ساختن عاطفه و تفکر (مایر و سالووی، 2002، به نقل از سیاروچی، 1383). یکی دیگر از عامل هایی که رفتار سازمانی هر فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد رضایت شغلی است رضایت شغلی احساس مثبت و منفی و نگرش هایی که درباره ی شغل خود داریم را منعکس می کند که به تعداد ز یادی از عامل های مربوط به کار وابسته است و دامنه ی آن از جایی که ما قرار داریم تا جایی که احساسی از تحقق در وظایف خود به دست می آوریم ، ادامه دارد (مهداد , 1384) مقصود از رضایت شغلی ، نگرش کلی فرد درباره ی کار خویش است کسی که رضایت شغلی کمی دارد نسبت به شغل یا کار خود نگرش مشخصی دارد هنگامی که درباره ی نگرش کارکنان بحث می شود ، چیری جز رضایت شغلی آنان نیست (استیفن رابینز، 1986 به نقل از پارسائیان و اعرابی، 1387). متغیری دیگرکه در رفتار سازمانی اهمیتی ویژ ه دارد تعهد سازمانی است تعهد سازمانی را می توان به عنوان قدرت تشخیص افراد همراه با فعالیت و مشارکت در یک سازمان ویژه تعریف کرد (پورتر و همکاران،1974 به نقل از نقل از گول ر یوز، گانی، میسکی آیدین و آسان2008).
این مقاله بصورت فرمت ورد مشابه ی در اینترنت ندارد
تعداد صفحات 11
مقاله بررسی رابطه ی میان هوش هیجانی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان کارخانه بخش خصوصی در شهر شیراز