نام محصول : پاورپوینت عدم تقارن اطلاعاتی
فرمت : PPT
تعداد اسلاید : 49
زبان : فارسی
سال گردآوری : 94
عدم تقارن اطلاعاتی:
مفاهیم وتعاریف
تفاوت در دسترسی به اطلاعات مربوط، «عدم تقارن اطلاعات» نامیده می شود.
به عنوان مثال، یک کارگر بیش از کارفرمای خود آگاهی دارد به اینکه چه میزانی در کارش تلاش میکند. فروشندة اتومبیل دست دوم بیش از خریدار دربارة شرایط اتومبیل میداند. در مثال کارگر و کارفرما عمل پنهان شده، وجود دارد درحالیکه در مثال خرید و فروش اتومبیل، خصوصیات پنهان شده، وجود دارد. در هر مورد، طرفی که در تاریکی قرار دارد(کارفرما و خریدار اتومبیل) علاقه به آگاهی از اطلاعات مربوط دارد اما طرف مطلع( کارگر و فروشندة اتومبیل) انگیزة پنهانکردن اطلاعات را دارد.
عدم تقارن اطلاعاتی پدیده ای منفی است که به طور معمول در بازاراقتصادی ومالی خصوصا بازار اوراق بهادار رخ میدهد و زمانی بوجود میآید، که یک طرف از قرارداد یا معامله از اطلاعات بیشتری نسبت به طرف دیگرآگاهی داشته باشد، به شرط اینکه از آن اطلاعات به طور مؤثر در هنگام برقراری ارتباط با طرف دیگر استفاده نماید . .(Clarkson et al., 2007)
این آگاهی بیشتر باعث ایجاد منافع اقتصادی برای طرف برخوردار از اطلاعات اضافی میشود.
امروزه اکثر بازارها را میتوان جزئی از بازارهای با اطلاعات نامتقارن در نظر گرفت. در چنین بازارهایی که اطلاعات نامتقارن است، قیمتها بعنوان معیاری برای کیفیت کالاها محسوب نمیشوند. در این شرایط برخی بنگاهها ممکن است بازار را در اختیار گرفته و اقدام به تبعیض قیمت در بین بخشهای بازار با استفاده از تفاوت جریان اطلاعات نمایند
. بعلت وجود اطلاعات نامتقارن در رابطه با آنچه مورد مبادله قرار میگیرد، هزینه هایی ایجاد میشود که دارای تأثیر اساسی بر فعالیتهای اقتصادی هستند (داگلاس).
عدم تقارن اطلاعاتی PPT