چکیده
موضوع تحقیق حاضر عبارت است از مقایسه تفاوت ویژگیهای شخصیتی دانشجویان پسر رشتههای کامپیوتر، روانشناسی، معماری. فرض تحقیق نیز عبارت است از اینکه بین ویژگیهای کامپیوتر، روانشناسی، معماری رابطه وجود دارد. جامعه مورد مطالعه تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در رشتههای کامپیوتر، روانشناسی و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است، و نمونه تحقیق از هر گروه تحصیلی به تعداد 30 نفر انتخاب شده که مجموعاً 90 نفر میباشند. ابزار مورد استفاده آزمون شخصیت آیزنک است بر طبق استف اده از روش آماری جدول خی2 فرض تحقیق شد بدین معنی که دانشجویان هر رشته ویژگیهای شخصیتی خاصی دارند.
-5 خلاصه بحث و نتیجهگیری
همانطور که در فصل دوم ذکر شد شخصیت مجموعه تفکیک ناپذیر الگوهای رفتار و شیوههای تفکر است که سازگاری فرد با محیط را تعیین میکند. که این الگوها درواقع باعث تمایز افراد از یکدیگر است.
این الگوها از جنبهها و عوامل ارثی، محیطی و اجتماعی و فرهنگی تأثیر میپذیرند و نیز متقابلاً در محیط زندگی فرد تأثیر گذارند. این تأثیر از طریق انتخاب شیوه زندگی و انتخاب مواردی چون رشته تحصیلی، شغل و حتی دوست و همسر، انتجام میپذیرد و اهمیت این انتخابها از تعدد نظریات در این زمینه مشخص میشود.
از مهمترین نظریات شخصیت، نظریههای روان پویایی است که معتقد است شخصیت محصول یک مبارزه پویا است. نظریهةای دیگری هم وجود دارند که سعی در تبیین شخصیت دارند، نظریههایی چون صفات که میگوید خصوصیات اصلی فرد جهت دهنده رفتار اوست، یادگیری که رفتار را محصول یادگیریهای قبل میداند و پدیدار شناختی که ریشه در منحصر به فرد بودن چارچوب داوری هر فرد دارد.
اما آنچه که در نظریهها مطرح شده است و به عنوان شخصیت توصیف گشته چگونه باید اندازهگیری شود؟
امروزه برای این اندازهگیری از مصاحبههای استاندارد شده و پرسشنامهها استفاده میشود. در این پژوهش نیز از یکی از پرسشنامههای معروف در سنجش شخصیت بهره گرفته شده است و سعی شده که با یافتن جنبههای شخصیتی دانشجویان، ارتباط این جنبهها با رشته مورد انتخاب در دانشگاه شناسایی شود.
پس از انجام آزمون و تفسیر نتایج به صورت آماری مشخص شد بین ویژگیهای شخصیتی و رشته تحصیلی رابطه وجود دارد. تأیید فرضیه تحقیق به معنای تأیید این موضوع است که دانشجویان تمایل دارند در هنگام انتخاب رشته تحصیلی با توجه به علایق و خصوصیات خود گزینش رشته را انجام دهند. و این موضوع نشان دهنده اهمیت مشاوره تحصیلی و ضرورت یاری رسانی به افراد در جهت شناسایی جنبههای مختلف شخصیت خود و نیز جنبههای مختلف یک رشته تحصیلی و در نتیجه یک رشته شغلی است. جنبههایی از هر شغل وابستگی کامل به بعضی تواناییهای روحی و خصوصیات شخصیتی دارد، که در صورت انتخاب صحیح و متناسب با شخصیت فرد شاغل به آن حداکثر بهرهوری از تواناییهای شخص را به عمل خواهد آورد.
2-5 محدودیتها و مشکلات
1- عمدهترین مشکل در انجام تحقیق حاضر عدم رعایت دقیق شرایط آزمون از سوی برخی آزمودنیها بود. از نجا که آزمون به صورت گروهی انجام میشد. برخی آزمودنیها اقدام به مشورت با یکدیگر و چک کردن پاسخها با هم میکردند.
2- در کار با دانشجویان فقط امکان دسترسی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای محقق وجود داشت و انجام تحقیق و اجرای آزمون با همه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای دولتی و غیرانتفاعی مقدور نبود.
3- محقق امکان انجام تحقیق در مورد دانشجویان دختر را نداشت و بنابراین در تعمیم نتایج به کل جامعه دانشجویی باید احتیاط کرد.
3-5 پیشنهادات
1- در صورتی که تحقیق حاضر با دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی تکرار شود قدرت تعمیمپذیری مسأله مورد کلیه دانشجویان دانشگاه آزد اسلامی بیشتر خواهد شد.
2- با توجه به تفاوتهایی که بین دانشجویان دانشگاه آزاد با دانشگاه دولتی وجود دارد پیشنهاد میشود که تحقیق با دانشجویان دانشگاههای دولتی نیز انجام شود زیرا معمولاً دانشجویان دانشگاههای دولتی «در هر رشتهای» که پذیرفته شوند ادامه تحصیل میدهند و مسأله گزینش رشته برحسب علاقه بیشتر در دانشگاه آزاد مطرح است.
3- جالب است که این پژوهش در همین زمینه و به صورتهای دیگر تکرار شود به عنوان مثال تعیین شود که آیا دانشآموزانی که برای ورود به دانشگاه تعیین رشته کردهاند این انتخاب را براساس ویژگیهای شخصیتی خود انجام دادهاند یا خیر.
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه 3
موضوع تحقیق 4
مسالههای تحقیق 5
هدف و اهمیت تحقیق 5
فرضیه تحقیق 7
مشخص کردن متغیرها 7
تعریف مفاهیم و اصطلاحات 8
فصل دوم: ادبیات تحقیق
تاریخچه و تعریف 11
شکلگیری شخصیت 13
عوامل ارثی 14
عوامل محیطی 15
نظریههای شخصیت 21
نظریه روان پویایی 21
عنوان صفحه
ارزیابی 24
نظریه صفات 26
نظریه یادگیری 30
نظریه پدیدار شناختی 34
دیدگاهی در مورد دیدگاهها 40
ارزیابی شخصیت 41
طبقهبندی آزمونها 42
انواع آزمونها 46
فصل سوم: روش تحقیق
روش و نوع تحقیق 50
جامعه تحقیق 51
نمونه و روش نمونهگیری 51
ابزار تحقیق 52
روش اجرا 53
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
جدول خی دو 57
تفسیر 59
عنوان صفحه
فصل پنجم: خلاصه بحث و نتیجهگیری
خلاصه بحث 61
محدودیتها و مشکلات 62
پیشنهادات 63
فهرست منابع 64
مقایسه و بررسی تفاوت ویژگیهای شخصیتی دانشجویان پسر رشتههای کامپیوتر روانشناسی و معماری - 70 صفحه فایل ورد word