
تا زمانی که طراحان گرافیک و صاحبنظران در طراحی حروف ، نخواهند هیچگونه فعالیتی در جهت رفع محدودیت های خط فارسی انجام دهند ، مشکلات خط فارسی همچنان به قوت خود باقی است . لذا پیشنهاد می شود که مرکز و یا انجمن طراحی حروف که متشکل از خطاطان و طراحان گرافیک و دست اندرکاران حروف چینی و چاپ میباشد ، تاسیس شده و به فعالیت در جهت رفع مشکلات خط فارسی بپردازند .
همجهت با موضوع رساله که بحث اصلی آن پیرامون طراحی حروف فارسی است.
مقدمه :
تعریف ارتباط : ارسطو فیلسوف یونانی شاید نخستین اندیشمندی باشد که ۲۳۰۰ سال پیش در زمینه ارتباط سخن گفت.
ارتباط عبارت است از:( جستجو برای دست یافتن به کلیه وسایل وامکانات موجود برای ترغیب و اقنای دیگران .
ارتباط عبارت است : ( از فراگرد انتقال یک محرک با پیام از سوی برقرار کننده (فرستنده ) به فرد دیگری (گیرنده ) به منظور تغییر ر فتار.
با جمع بندی مطالب فوق می توان ارتباط را فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده دانست. مشروط بر اینکه در معنای دریافت شده توسط گیرنده و معنای مورد نظر فرستنده پیام مشابهت مشاهده شود .
بخش اول فصل اول : خط و نمونه هایی از خطوط ایرانی
بخش اول فصل دوم : کاربرد گرافیکی خط ( طراحی حروف)
الف : طراحی کامل حروف الفبا
ب : طراحی نشانه بصورت نشانه نوشتاری
عناصر در طراحی حروف :
نقطه ، خط ، جرم و سطح ، فضا و مکان ، بافت
قواعد هایی برای طراحی حروف فارسی :
ارتباط و هماهنگی ، تغییر حالت و جهت ، تکرار و ریتم ، تاکید و تضاد ، برتری ، توازن
بخش دوم فصل اول :
نکات قابل توجه در طراحی حروف فارسی
تحول قرارداد ها و عادات بصری ، متد هایی برای طراحی حروف ، به کارگیری متدهای خطاطی در طراحی حروف ، نتایج سهل وممتنع در طراحی حروف ،ترکیب بندی در کلمات
تغییر شکل فرمها در مراحل طراحی ، فشردگی و کشیدگی حروف ، وصل حروف ،نقطه در حروف ، اجرا در طراحی حروف و تکنیک های آن .
نتیجه
ویژگی ها و محدودیت های خط فارسی .
شامل 65 صفحه فایل word
دانلود کارآموزی کاربرد های خط در گرافیک