چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر مدیریت واقعی سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. برای دستیابی به این هدف، شاخصهای هرفیندال- هیرشمن (964)، لرنر (1934) و لرنر تعدیل شده (1958) به عنوان معیارهای رقابت در نظر گرفته شدهاند در حالیکه برای ارزیابی مدیریت واقعی سود از مدل دیفوند و پارک (2001) استفاده شده است. در این پژوهش 56 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازهی زمانی 1382-1391 با روش حذف سیستماتیک ساده انتخاب شد و برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد که نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از دادههای ترکیبی بیانگر این است که به طور کلی شاخصهای هرفیندال- هیرشمن، لرنر و لرنر تعدیل شده بر مدیریت واقعی سود شرکتها تأثیر مثبت یا مستقیم وجود دارد اما تأثیر مذکور معنادار نمیباشد. این یافته با نتایج پژوهشهای داتا و همکاران (2012) و کریستو و فنگتیان (2012) از نگرش تأثیر مطابقت دارد، هر چند در این پژوهش معناداری آن مورد تأیید قرار نگرفت.
بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول بر مدیریت واقعی سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران