هدف از انجام این تحقیق، بررسی سیستمهای آموزش الکترونیکی موجود، نحوه استفاده و بکارگیری روشهای شخصیسازی و مدلسازی فراگیران در این سیستمها، مطالعه روشهای مدلسازی موجود و مقایسه آنها، بررسی نقاط قوت و ضعف هر کدام، تعیین معیارهای اصلی برای تهیه پروفایل کاملی از کاربر و بررسی روشهای شخصیسازی و الگوریتمها و متدهای موجود در این زمینه میباشد
دانلود پایان نامه رشته آی تی
بررسی سیستمهای آموزش الکترونیکی
چکیده:
در تمامی کاربردها و زمینههای مبتنی بر e، شخصیسازی نقش مهمی را ایفا میکند. امروزه با توجه به بازه گسترده کاربران در آموزش الکترونیکی، آموزش به مدل سنتی one- size- fit- all دیگر امکانپذیر نبوده و ارائه یک سیستم شخصی سازی شده که بتواند به صورت اتوماتیک با سطح دانش و علائق کاربران هماهنگ شود، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در حیطه E-Learning مدل کردن فراگیر ، نقش عمدهای در تأمین شخصی سازی، بر عهده دارد. مدل کردن به معنای تحلیل رفتار فراگیر، پیشبینی رفتار آینده وی و ترجیحات آموزشیاش میباشد.
در میان سیستمهای آموزش الکترونیکی موجود، کمتر به مقوله شخصی سازی پرداختهشده و در اکثرت موارد، چنین بحثی اصلاً مطرح نشدهاست.
در حالی که اگر این شخصیسازی، به دقت و در عمق زیاد صورت بگیرد، مسلماً این خلاء موجود در سیستمهای آموزش الکترونیکی فعلی را پر کرده و موجب افزایش رضایت کاربر و کارایی سیستم آموزشی خواهد شد. امروزه با گسترش مفاهیم داده کاوی و روشهای تجزیه – تحلیل و آنالیز دادهها، میتوان با جمعآوری دادههای کافی در مورد هر فرد و در زمینههای گوناگون (مانند علائق، شیوه درس خواندن، سطح دانش در مورد یک زمینه بخصوص و ....) و بهنگام سازی آنها با توجه به رفتارها و مدل ایجاد شده برای آن فراگیر، محتوای آموزشی مناسب برای هر فرد را آماده و برای وی ارسال نمائیم.
هدف از انجام این تحقیق، بررسی سیستمهای آموزش الکترونیکی موجود، نحوه استفاده و بکارگیری روشهای شخصیسازی و مدلسازی فراگیران در این سیستمها، مطالعه روشهای مدلسازی موجود و مقایسه آنها، بررسی نقاط قوت و ضعف هر کدام، تعیین معیارهای اصلی برای تهیه پروفایل کاملی از کاربر و بررسی روشهای شخصیسازی و الگوریتمها و متدهای موجود در این زمینه میباشد که در نهایت، با استفاده از این معیارها و آنالیز مدل رفتاری کاربر با توجه به معیارهای آموزشی، سعی خواهد شد که مناسبترین محتوا برای هر فرد، شخصیسازی و برای وی، ارسال شود.
کلمات کلیدی:
E-Learning
آموزش الکترونیکی
معیارهای آموزشی
سیستمهای آموزش الکترونیکی
مروری بر مفاهیم اصلی آموزش الکترونیکی:
در رابطه با سیستمهای آموزش الکترونیکی، سه دسته تکنولوژی را میتوان در نظر گرفت: ابزارهای تالیف محتوای درس، سیستمهای مدیریت آموزش (LMSs) و سیستمهای مدیریت محتوای آموزشی (LCMSs) .
LCMS: Learning Content Management Systems
به تعاریف زیر از LCMS توجه فرمائید:
• یک محیط چند کاربره، که در آن توسعه دهندگان آموزشی میتوانند محتویات آموزشی دیجیتال را تولید، ذخیره، بازیابی، مدیریت و از یک مخزن مرکزی، ارسال نمایند.
• سیستمی به منظور تولید، ذخیره، سرهم کردن و ارسال محتویات شخصی سازی شده E-learning به شکل اشیای آموزشی.
• سیستمی است (غالباً مبتنی بر وب)، به منظور تالیف، تصدیق، نشر و مدیریت محتوای آموزشی. ( که غالباً تحت عنوان اشیای آموزشی نیز از آنها نام برده میشود)
در واقع یک LCMS، ترکیبی است از LMS, CMS : ابعاد مدیریت و اجرایی یک LMS را با ابعاد تولید محتوا و سرهم سازی شخصی سازی شده یک CMS، ترکیب میکند.
فهرست مطالب
چکیده
مروری بر مفاهیم اصلی آموزش الکترونیکی
سیستمهای ابر رسانه تطبیقی
تاریخچه
موارد استفاده سیستمهای ابر رسانه تطبیق پذیر
مدلسازی فراگیر
فاز تصمیمگیری تطبیق پذیری
تطبیق پذیری با چه چیزی؟
ردههای تطابق در محیطهای آموزشی
چه چیزی میتواند تطبیق دادهشود؟
مروری بر شخصی سازی
تعریف
دادههای ورودی برای سیستمهای شخصی سازی
دادههای کاربر
دادههای مورد استفاده
دادههای محیطی
بازنمایی و استنتاجهای ثانوی
دلیل یابی استنتاجی
دلیل یابی استقرایی
دلیل یابی آنالوگ
کاربردها
منابع
هدف از انجام این تحقیق، بررسی سیستمهای آموزش الکترونیکی موجود، نحوه استفاده و بکارگیری روشهای شخصیسازی و مدلسازی فراگیران در این سیستمها، مطالعه روشهای مدلسازی موجود و مقایسه آنها، بررسی نقاط قوت و ضعف هر کدام، تعیین معیارهای اصلی برای تهیه پروفایل کاملی از کاربر و بررسی روشهای شخصیسازی و الگوریتمها و متدهای موجود در این زمینه میباشد
دسته بندیکامپیوتر و ITبازدید ها0فرمت فایلdocحجم فایل61 کیلو بایتتعداد صفحات فایل46
بررسی سیستمهای آموزش الکترونیکی