لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:6
فهرست:
خود ارزیابی مؤسسات آموزشی
خود ارزیابی مراکز آموزش غیر دانشگاهی
خود ارزیابی مراکز آموزش عالی
زیابی سطوح ایالتی و محلی
ارزیابی غیر دانشگاهی
مسؤولیت ارزیابی سیستم آموزشی دانشگاههای کشور بر عهده شورای دانشگاهی می باشد. شورای مذکور طی اجرای طرح دوم کیفیت دانشگاههای کشور (آوریل سال 2001 ) تشکیل یافته و به صورت منظم به فعالیت در دانشگاههای جوامع مستقل مبادرت می نماید. شورای دانشگاهی همچنین مسؤول مدیریت هماهنگی و ارتقاء برنامه های آموزشی می باشد. فرآیند ارزیابی دانشگاه های کشور در قالب سه مرحله خود ارزیابی ، ارزیابی خارجی ، ارائه گزارش پایانی به دانشگاه ها و واحدهای ارزیابی، به اجرا در می آید. گزارش سالانة شورای دانشگاهی و گزارش واحدهای ارزیابی در پایان هر سال جمع بندی شده به جوامع مستقل ارائه می گردد. مدیریت واحدهای فنی دانشگاهی نیز به ارائة گزارشات خود ارزیابی دانشگاهی پیش از ارزیابی خارجی کمیته ها و شورای دانشگاهی مبادرت می نماید. شورای دانشگاهها و یا مؤسسات مدیریتی مشابه به مطابقت برنامه ها با پروژه های ارزیابی و محاسبة تکمیل اهداف پیشنهادی در این زمینه می پردازد . علاوه براین، شورای دانشگاهها برسیستم اطلاعاتی در فرآیند ارزیابی و نتایج آن تأکید می نماید. که درقالب 2 بخش اول (ارائة اطلاعات در خصوص موقعیتهای فرآیند ارزیابی دانشگاههای اسپانیا در طول برنامه و تدارک فهرستی از شاخص های اطلاعاتی از نتایج ارزیابی های به عمل آمده) اجرا می گردد. جوامع مستقل نیز از سیستم مدیریتی خاص خود در اجرای ارزیابی تحصیلی برخوردار می باشند که به تشکیل آژانس های ارزیابی و هماهنگی طی طرح دوم ارتقاء کیفیت دانشگاهی منتهی گردید.علاوه بر این اجرای فرآیند پویایی دانشگاههای کشور (LOU) طی دسامبر سال 2001، مراکز ملی سنجش کیفی مطابق مکانیزمهای ارزیابی و معیارهای عملکردی سطوح عالی آموزشی تشکیل گردید. لازم به ذکر است که این مراکز به ارزیابی نوع تحصیلات، تحقیقات، مدیریت و فعالیتهای آموزشی و خدمات و برنامه های دانشگاهی به منظور ارائة اطلاعات مناسب در روند تصمیم گیری مبادرت می نمایند.
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی و ابتدائی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اولویتهای این دفتر در آموزش و پرورش اظهار داشت: امروز کیفیت بخشی به دوره ابتدائی و پیش دبستانی یکی از مهمترین وظایف ما است زیرا در حال حاضر پوشش تحصیلی تا حدودی بسیار زیادی حل شده است و ما امروز نگران پوشش تحصیلی نیستیم، اگر چه غفلت در این باره ما را به وضعیت قبلی بر میگرداند.
وی افزود: امروز اساسیترین اولویت ما پرداختن به بحث قرآن به عنوان یک کار مبنائی در نظام اسلامی است چرا که ما هنوز نتوانسته مشکل روخوانی صحیح قرآن کریم را در بین دانشآموزان حل کنیم.
رحیمی تأکید کرد: این مشکل تنها به دست مربیان و معلمان در دوره ابتدائی و پیش دبستانی رفع خواهد شد و برای حل این مشکل نیاز به زمان و سرمایهگذاری است و اگر معلمان نیز خود با قرآن مأنوس باشد موفقیت سریعتر و بهتر حاصل خواهد شد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از اولویتها در این دفتر تلاش برای جمعآوری طرحهای متعدد در دفاتر پیش دبستانی و کنترل آنها است زیرا وجود طرحهای مختلف سبب شده مدیران و معلمان خود را درگیر این طرحها نمایند و نتوانند آن طور که باید به وظیفه اصلی خود که ارائه دروس با بهترین اصول است بپردازند.
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی و ابتدائی وزارت آموزش و پرورش گفت: 3 درصد از دانشآموزان ما در کشور دچار اختلال یادگیری هستند که با داشتن معلمان مرجع و راهاندازی مرکزی برای این دانشآموزان، کیفیت کار ما افزایش خواهد یافت.
تحققی در مورد ارزیابی تحصیلی