
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:27
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمه 1
تعریف بازی 3
تأثیر بازی بر رشد دستگاههای بدن 5
نقش سن در بازی کودکان 7
عامل جنسیت 11
بازی درمانی 12
بازی درمانی ساخت دار 15
انواع مختلف موقعیت های بازی 16
معرفی بازی ساخت دار 23
منابع 27
مقدمه :
نگاهی هر چند سریع و مجمل به زندگی انسان مبین نیاز به هماهنگی عضلات برای انجام کارهاست . فرایند رشد جسمی بیانگر آن است که برخی از این نیازها در مراحل اولیه زندگی شکل می گیرد مثل : چنگ زدن ، تعقیب اشیاء با چشم و غیره .
آنچه در تعقیب این فرایند شایان توجه است چگونگی رشد و تغییر جهت آنها از فعالیتهای صرفاً بیولوژیکی به فعالیتهای ذهنی و پیچیده است . تعقیب اشیاء با چشم در کودکان در حقیقت نوعی فعالیت غریزی است وهدف بیولوژیکی .
فعالیتهای موجود در مهد کودکها و کودکستانها بیشتر نظر به چگونگی استفاده از فعالیتهای حرکتی برای زندگی آینده است . با افزایش سن کودک و ورود به دوره نوجوانی و جوانی برای ادامه زندگی مهارتهای حرکتی به صورتهای ظریف و پیچیده تری خود نمایی می کنند و کسب مهارتهای حرکتی در این سنین جزئی مهم وضروری برای شرکت در زندگی اجتماعی است.
بسیاری از مهارتهای حرکتی که از دوران کودکی آموخته شده اند و به تدریج به مرحله تکامل یافته تری رسیده اند جزءِ گنجینه توانایی های انسان گردیده و در بعضی از موارد بصورت ناخودآگاه اجراء می شوند مثل حفظ تعادل در هنگام بالا رفتن از پله و پایین آمدن از پله .
وجه مشترک فعالیتهای حرکتی ذکر شده وسایر مهارتهای حرکتی ، دقت ، هماهنگی ، همزمانی و روانی عضلات حرکتی است و آموزش و کسب وجوه مشترک هدف اصلی هر گونه برنامه ریزی حرکتی است .
اهمیت مهارتهای حرکتی در زندگی انسان باعث شده تا دست اندرکاران تعلیم و تربیت و متخصصان علوم انسانی این حیطه را به دقت مورد نظر و مطالعه قرار دهند .
بطور کلی یافته های تجربی در مورد بازی و ورزش کودکان پیشنهاد می کند تا :
1- آموزش کودکان از مهارتهای ساده شروع و به تدریج به سمت مهارتهای پیچیده تر پیشرفت نماید.
2- از افراط در تمرین و ورزش در سنین کودکی باید خوداری شود.
3- هرگاه در ابتدا حرکات جهشی ، پریدن ، حرکت دستها، حرکات ریتمیک وموزون آموزش داده شوند برای کودک بهتر است
4- آموزشهایی که در آنها حرکات عضلانی بزرگتر بیش از حرکات عضلانی کوچکتر نقشی بعهده دارند در رابطه با سن کودک مناسبتر است .
5- کودکان در ابتدا با بازیهای که نیاز به رعایت مقررات ندارند یا اصولاً آنها خود مقررات را رعایت نمی کنند ، دوست دارند و همزمان با پیشرفت مهارتهای جسمانی نسبت به انجام بازیهای که رعایت مقررات در آنها الزامی تر می گردد تمایل و علاقه بیشتری پیدا می کنند.
بازی نیز همسان با سایر پدیده ها ابعاد و جنبه های وسیعی را در بر می گیرد . گوناگونی این ابعاد باعث شده تا تعریف های زیادی از بازی ارائه گردد . در فرهنگ بزرگ « وبستر» بازی به صورتهای ذیل تعریف شده است :
الف ) حرکت ، جنبش و فعالیت به مثابه حرکت عضلات
ب ) آزادی یا محدوده ای برای حرکت یا جنبش
ج ) فعالیت یا تمرین برای سرگرمی ،تفریح یا ورزش
نگرش به بازی بعنوان نوعی از فعالیتهای بدنی و عضلانی باعث پدید آمدن نظریاتی چند گردیده ، برای مثال اسپنسر بازی را انگیزه مصرف بی هدف انرژی زیادی بدن می داند یعنی بازی مقداری انرژی بدن را به صورت فعالیتهای هدف دار یعنی کار و یا فعالیتهای بدون هدف یعنی بازی مصرف می کند .
مکدوگال می گوید : بازی رفتاری غریزی است و در اصل شکلی از رفتار رشد یافته است که او در آینده باید به کار بندد در این تئوری فرض بر آن است که بازی کودک نوعی آماده سازی او برای آینده است .
گروس نقش اجتماعی را نیز در نظر دارد و می گوید : بازی نوعی آمادگی کودک برای فعالیتهایی است که باید در آینده به عهده گیرد .
ویلیام استرن می گوید : بازی غریزه ای برای رشد و نمو استعدادها بوده و یا تمرین مقدماتی برای اعمال آتی می باشد .
تحقیق اهمیت بازی و بازی درمانی