فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:45
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمه 1
ترمز چیست ؟ 1
ترمزهای هیدرولیکی 3
ترمز دو مداری با پمپ دوبل 6
سیستم ترمز چرخ 8
سیستم ترمز دیسکی 11
بوستر 16
بوسترهای خلائی 16
معرفی اجزاء سیستم ABS 21
پمپ 22
سیلندر اصلی 24
سولونیدها 27
شیرهای سولونییدی دو وضعیتی 29
مقسم هیدرولیکی بوش 32
دستگاه جک هیدرولیکی 35
انبارها 36
دیاگرام سیستم ABS 39
وضعیت ترمز معمولی 41
وضعیت ترمز اضطراری 42
منابع 45
مقدمه ABS
هنگام ترمز کردن شدید روی جاده های لغزنده ، ممکن است که چرخها به سادگی قفل شوند اگر چرخهای عقب قفل شوند ، خودرو حول محور عمودی خود دوران نموده طوری که کنترل آن مشکل شده و ممکن است که به دور خود کاملا بچرخد . برعکس اگر چرخهای جلو قفل شوند تمامی قابلیت فرمان از دست می رود. در چنین مواقعی ، یک راننده ی باتجربه ، پدال ترمز را چندین بار و با سرعت گرفته و آزاد می کند تا هر دو چرخ را به مرحله ی قفل درآورد و سپس ترمز را رها نموده تا چرخها به حرکت خود ادامه دهند . چنین روشی نیاز به خبرگی زیاد راننده و عدم دستپاچگی در آن شرایط وحشت آور دارد.
دستگاه نرمز ضد قفل(ABS) وسیله ای است که حتی یک راننده ی ناشی هم می تواند در صورت ترمز کردن سریع و اضطراری ، خودرو را کنترل نماید . این وسیله با افزایش و کاهش سریع فشار روی ترمزها ، سرعت کند شدن خودرو را به مقداری نگه می دارد که چرخها قفل نشوند . با این کار ، خودرو به سرعت متوقف می شود و مهمتر آنکه کنترل فرمان و تعادل خودرو برقرار می ماند .
ترمز چیست؟
وظیفه ی سیستم ترمز در یک خودرو ایجاد شتاب منفی در خودرو جهت کم کردن سرعت آن یا توقف خودرو یا کنترل سرعت در سراشیبی ها می باشد . بنا بر این سیستم ترمز باید در خودرو نیرویی در خلاف جهت حرکت خودرو تولید کند که این نیرو در یک مسافت راه ترمز به عنوان کار نیروی ترمزی تعریف می شود، که این کار نیروی ترمز انرژی جنبشی خودرو را کاهش می دهد(یا صفر می کند).پس هرچقدر که جرم خودرو بیشتر باشد باید نیروی ترمزی قوی تر باشد.
M = جرم خودرو
= V سرعت خودرو
F = نیروی ترمزی
S = راه ترمز
و هر چقدر که سرعت خودرو افزایش یابد به مقدار مجذور آن نیروی ترمز باید افزایش یابد.
یک خودرو باید در اثر نیروی ترمزی تولید شده در یک راه معینی (راه ترمزی) متوقف شود که این مقدار بر طبق استانداردهای جهانی مشخص می شود .
بنابراین با ثابت بودن s در سرعتهای متفاوت نیروی ترمز متناسب با جرم خودرو و سرعت آن طراحی می شود .
کار نیروی ترمز در خودرو که سبب کاهش انرژی جنبشی می شود به صورت انرژی گرمایی در سیستم ترمز ظاهر می شود ، یعنی این انرژی زیاد موجب گرم شدن قطعات اصطکاکی در سیستم ترمز می شود . بنابراین سیستم ترمز باید در مقابل حرارت و دما مقاومت بالایی داشته باشد ، و نیز بالا رفتن دما تاثیری بر روی کارکرد قسمتهای اصطکاکی نداشته باشد و به عبارت دیگر آن قسمتها در برابر تغییرات دما حساس نباشند .
به عنوان مثال تشتکی های آب بندی در اثر بالا رفتن دما حالت خود را از دست نداده وآب بندی آنها به هم نخورد و یا روغن ترمز نقطه ی جوش بالایی داشته باشد و در اثر بالا رفتن دما ویسکوزیته ی آن زیاد تغییر نکند.
دو عامل بسیار مهم بر توان ترمز تاثیر دارند :
1- بار روی هر چرخ
2- ضریب چسبندگی تایر با جاده که خود تحت تاثیر سه عامل است :
الف)آج تایر
ب)نوع جاده
ج)شرایط جاده(خشک،بارانی،برفی)می باشد که هرکدام از این عوامل روی عمل ترمز تاثیر می گذارد.
اگر نیروی ترمز از نیروی اصطکاکی تایر و جاده بیشتر شود باعث بلوکه کردن چرخ (لغزش چرخ) می شود . که این لغزش چرخ سه مشکل عمده را به وجود می آورد:
1- لاستیک سایی ، یعنی لاستیک از یک ناحیه ساییده می شود
2- راه ترمز ، یعنی مسافتی که خودرو در حین ترمز طی می کند تا کاملا متوقف شود را زیاد می کند . چون که راه ترمز چرخی که با غلطش می ایستد به مراتب کمتر از راه ترمز چرخی است که با لغزش می ایستد.
3- کنترل خودرو به هم می خورد زیرا در خودرویی که چرخهای آن در حال لغزیدن است تماس چرخ با جاده به خوبی برقرار نمی باشد و خودرو تحت کنترل فرمان نمی باشد و کنترل و فرمان دهی به خودرو مشکل می باشد..
پس یک ترمز ایده آل ترمزی است که تحت هر شرایطی با کمترین راه ترمز اتومبیل را متوقف کند و دیگر این که باعث بلوکه کردن چرخها نشود . از طرف دیگر باید سیستم ترمز کمترین زمان عکس العمل را داشته باشد و از لحظه ی فشردن پدال تا اعمال نیروی اصطکاکی کمترین زمان ممکن را لازم داشته باشد،که این خود مستلزم خوب طراحی شدن سیستم ترمز می باشد
در یک تقسیم بندی کلی ترمزها به چهار دسته ی مکانیکی ، هیدرولیکی ،پنوماتیکی،و مغناطیسی تقسیم می شوند.
ترمزهای هیدرولیکی
اساس کار سیستمهای ترمز هیدرولیکی انتقال فشار در مایعات می باشد ، چون مایعات غیر قابل تراکم بوده و مانند یک جسم صلب نیرو و فشار را منتقل می کنند .بنابراین هرگاه ما در محفظه ای مقداری از یک مایع را به وسیله ی یک نیروی مشخص متراکم کنیم ، مایع تحت فشار قرار گرفته و اگر این نیرو در یک سیلندر ترمز ایجاد شده باشد نتیجه ی آن انتقال نیرو به قسمتهای اصطکاکی و لنتهای ترمز می باشد .
گزارش کارآموزی بررسی سیستم ABS