نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله ایدز

اختصاصی از نیک فایل دانلود مقاله ایدز دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

ایدز
ایدز یا Acquired Immune Deficiency Syndrome نشانگان نقص اکتسابی ایمنی در اثر ویروسی به نام HIV (ویروس نقص ایمنی انسان) به‌وجود می‌آید.
از زمان آلوده شدن بدن به HIV تا بروز ایدز ممکن است ۶ ماه تا ده سال و یا بیش‌تر طول بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر سالم به نظر می‌رسد، اما ناقل بیماری است و می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند. AIDS مخفف عبارت «نشانگان نقص ایمنی اکتسابی» به زبان انگلیسی است. بر اثر تخریب یاخته‌های دستگاه ایمنی بدن ناشی از اچ آی وی، برخی بیماریها و عفونتها فرصت مبتلاء کردن انسان را پیدا می‌کنند که موجب نشانه‌ها و علائم متنوعی در بدن می‌شود. برخی از این نشانه‌ها اولین بار در سال ۱۹۸۱ میلادی در افراد بالغ جوانی دیده شد که دچار نقص‌های ایمنی مادرزادی نبودند و این تعجب پزشکان را برانگیخته بود. به همین لحاظ مجموعة این علائم را «نشانه‌های نقص ایمنی اکتسابی» یا ایدز نام نهادند، چون نمی‌توانستند آن را به بیماری مشخصی نسبت دهند و هنوز اچ.آی.وی شناخته نشده بود. بنابراین ایدز مرحله‌ای است که اچ.آی.وی مدتها (چندماه تا چند سال) در بدن حضور داشته و موجب تخریب اکثر یاخته‌های دستگاه دفاعی بدن شده است و فرد مبتلاء مستعد بروز بیماریهای عفونی، سرطانها و مشکلات دیگر می‌گردد.

 

اهمیت
اچ.آی.وی/ایدز معضلی پزشکی-بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده‌اند. از آغاز کشف اولین مبتلایان آن در خرداد سال ۱۳۶۰ تاآواخر سال ۱۳۸۳ در سراسر جهان بیش از ۶۳ میلیون نفر مبتلا شده‌اند و ۲۳ میلیون نفر فوت کرده‌اند. در حدود نیمی از کسانی که دچار ایدز هستند قبل از ۲۵ سالگی آلوده شده‌اند و بدون دارو اغلب قبل از ۳۵ سالگی می‌‌میرند. هر روز ۱۴۰۰۰ نفر جدید به مبتلایان اضافه می‌شود که نیمی زن هستند و نیز نیمی ۱۵ تا ۲۵ ساله هستند. زنان و دختران به دلائل زیستی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیش از مردان در معرض خطر ابتلاء و آسیب ناشی از ایدز هستند. در کشور ایران تعداد افراد مبتلای ثبت شده ۱۱۹۳۰ نفر تا اول فروردین ماه ۱۳۸۴ است که در طی ۳ سال گذشته بیش از دو و نیم برابر شده است، و رشدی لگاریتمی از خود نشان می‌دهد. تخمین زده می‌شود که بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار نفر مبتلای ناشناخته در ایران حضور داشته باشند. بنابراین لازم است همه و به ویژه نوجوانان و جوانان آموزشهایی در راستای پیشگیری ببینند چون تاکنون واکسن و یا علاج قطعی برای این مشکل کشف نشده است و در آینده نزدیک نیز امکان‌پذیر نیست. کتاب ارزشمند و رایگانی در این زمینه نوشته شده است که میتوانید آن را از سایت زیر به رایگان دریافت کنیددریافت کنید.
ایدز در ایران
در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۸۵ رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام کرد که براساس آخرین آمار موجود در کشور، تعداد افرادی که تا اول مهرماه امسال (۱۳۸۵) در کشور به ویروس ایدز مبتلا شده و شناسایی شده‌اند ۱۳ هزار و ۷۰۲ نفر هستند. وی همچنین افزود که: "البته همچنان تخمین زده می‌شود که همکنون حدود ۷۰ هزار نفر در ایران ناقل این بیماری باشند".
راه‌های انتقال
اچ آی وی در مایعات داخلی و مترشحه بدن انسان مبتلاء (بجز عرق و تا حدودی بزاق) وجود دارد، اما فقط از راه آمیزش جنسی، تبادل خون یا فرآورده‌های آن و از مادر مبتلاء به جنین قابل سرایت از فردی به فرد دیگر است.
۱) آمیزش جنسی اگر زن یا مردی به ویروس ایدز آلوده باشد، می‌تواند ویروس را از راه تماس جنسی به دیگری منتقل کند. تماس جنسی موقعی ممکن است منجر به سرایت اچ.آی.وی شود که یک طرف دچار اچ.آی.وی/ایدز باشد و تبادل یا تماس مایعات بدن طرفین رخ دهد. بنابراین تماس جنسی مرد با مرد، مرد با زن، زن با زن در این شرایط ممکن است موجب سرایت شود.

 

۲) تبادل خون انتقال خون و فراورده‌های آن اگر بدون اقدامات تشخیصی و ویروس زدایی انجام شود به احتمال بسیار زیادی موجب سرایت اچ.آی.وی می‌شود. امری که در کشور ما نیز برای بیماران هموفیلی و تالاسمی رخ داده است. لازم به ذکر است اهداء خون خطری برای سرایت به فرد اهداءکننده ندارد و فقط دریافت کنندگان خون در معرض خطرند. همچنین علیرغم انجام آزمایش‌های تشخیصی بر روی تمام نمونه‌های خون در حال حاضر اگر دوره پنجره را در نظر بگیریم که در آن نتیجه آزمایش منفی خواهد بود، بنابراین هر دریافت خون و فرآورده‌های آن باید برای آزمایش اچ.آی.وی اقدام کند. راه دیگر تبادل خون استفاده از سرنگ و ابزارهای تزریق مشترک (مانند پمپ دست ساز) است که مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی به ناچار یا ناآگاهانه از آنها استفاده می‌کنند. استفاده از هر نوع وسایل تیز و برنده‌ای که به خون فرد مبتلا به اچ.آی.وی.
قربانیان شهیر ایدز
• ۱.فردی مرکوری/خواننده گروه موسیقی کویین
• ۲.رابین کروزبی/گیتاریست گروه راک باند
• ۳.نستور آلمندوروس/فیلمساز اسپانیایی
• ۴.میشل فوکو/فیلسوف فرانسوی
• ۵.تامی موریسون/بوکسور آمریکایی
• ۶.اندرو سولیوان/روزنامه‌نگار آمریکایی

بیماری ایـدز یک" فـاجعه جهانی "

سـال گذشـته صندوق جمعیت سـازمان ملل متحد درگزارشـی فاش سـاخته اسـت که در هـر 14 ثانیه یک انسـان جوان به ویروس (اچ . آی. وی.)عامل انتقال بیماری ایدز، آلوده می شــود.
بنا به این گزارش، حدود شـش هـزار نفـر در گروه سـنی 15 تا 24 سـال به طور روزانه به ایدز مبتلا می شـوند. نیمی از موارد تازه ابتلا به این ویروس افـراد زیر 25 سـال و اکثراً زنان جوانی هـسـتند که در کشـور های درحال توسـعه زندگی می کـنند . تقـریباً نیمی از جمعـیت جهان کـمتــر از 25سـال سن دارند که ازین میان، 87 درصد در کشـوردهای درحال توسـعـه زندگی می کـنند.
حدود 57 میلیـون مرد جوان و 96 میلیون زن جوان در سـنیـن 15 تا 24 سـال قادر به خواندن و یا نوشـتن نیسـتند . بیش از 13 میلیون کودک زیر 15 سـال پدر، مادر یا هـردو را به دلیل ابتلا به ایدز از دسـت داده اند. دو سـوم جوانان مبتلا به ( اچ . آی . وی.) زن هـســتند. زنان درجنوب صحرای افـریقا 67 در صد جوانان مبتلا به( اچ. آی. وی.) را تشـکیل میدهـند و در آسـیا این رقم 62 در صد اسـت .
ازگزارش ثریا احمد عـبید مدیرصندوق جمعیت."
امروز در جهان 42 میلیون نفر، یعنی معادل حدود دو سوم کل جمعیت ایران، به ویروس "اچ آی وی" آلوده اند. بیش از دو سوم این تعداد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می کنند. سرعت شیوع "اچ آی وی" در آسیای مرکزی و اروپای شرقی بیش از هر منطقه دیگر جهان است.
طی سـال گذشـته با وجود تلاش های جهانی 3 میلیون از ایدز فوت نموده و 5 میلیون به مریضان ایدز علاوه شـده اسـت. در فاصله سال های 1999 تا 2002 شمار افراد آلوده به اچ آی وی در این مناطق سه برابر شد
ارقام بالا نشـان میدهـد که واقـعاً مرض ایدز به فاجعهِ جهانی تبدیل شـده اسـت . این مرض علاج ناپذیر تا کنون به قـیمت جان بیش از بیسـت میلیون انسـان تمام شـده اسـت و در اوائیل دهـهِ 80 شــناسـائی شـده اســت. اولین مورد آن در ایالات متحده امریکا در 1981 شـناخـته شـد. بنا بر اهـمیت موضوع مختصر معلوماتی در مورد این بمیاری ارائه میگردد تا از خطرات احتمالی ناشـی از آن برهـزر باشـیم.
ایدزچـیسـت ؟ (Anti Immunity Dieses Syndromes)
عـبارت از مجموع الاعراض بیماری ایسـت که دراثر برهم خوردن سـیستم معافـیت بدن بوجود می آید. عامل مرضی بیماری ایدز عبارت از ویروسی اسـت که بنام HIV یاد می شـود . این ویروس در خون و سـایر مایعات بدن جاه گرفـته و به تکثیر و تولید مرض می پردازد. دورهِ تفـریخ مرض ( مدتی که ویروس داخل بدن میشـود تا زمانیکه تولید مرض میکند.) بسـیار طولانی بوده چندین سـال را دربر می گیرد، و فـرد مبتلا به آن، از دخول مرض به عضویت خود بی خبر باقی میماند؛ در مدت مـذکور بسـادگی میتواند ازیک شـخص به شـخص دیگـر انتقال نماید.
در وجود انسـان میکانیزمی نهفـته اســت که سیستم دفاعـیه بدن گـفـته میشود؛ و طی آن هـرگاه میکروب ها، ویروس ها وغـیره میکروارگانیزها داخل بدن شـوند عـضویت درمقابل آن مجادله نموده تاســبب ازبین رفـتن ویا محدود شـدن سـاحهِ فـعالیت آن گردد. این میکانیزم را سـیستم مـعـافــیت بدن یاد میکنند . خصوصیت ویروس HIV در آن اسـت که بالای همین عـناصر دفـاعیهِ بدن حمله نموده آنها را از بین می برد و نتیجتاً فـرد مبتلا به آن مقاومت خودرا در برابر امراض گوناگون دیگر ازدسـت میدهـد . یعـنی سـیستم معافـیت را برهم می زند و شـخص مبتلا به آن به امراض گـوناگـون ویروسی و میکروبی دیگر مبتلا میگردد.
چون مقاومت بدن یا ( سـیستم معافـیت ) با مواجه شـدن بآن برهم میخورد بنابرآن نخسـتین اعراضیکه تبارز مینماید عـرق، اسـهالات، باختـن وزن، انتانات تالی، مانند ریزش های پـیهم که دربرابر تداوی جواب نمیدهـد؛ بعـداً امراض دیگری در دهـن، لب ها و جلد مریض بمیان می آید میباشــد. هـمچنان کانسـر های پیشـرونده، سـارکوم ها، لمفـوما، و ازنگاه عـصـبی دیوانگی (dementia )التهابات غـیـر میکـروبی نخاع شـوکی وامراض عـصبی گوناگون دیگر که به مرور زمان مریض را عـلیـل سـاخته سـرانجام ســبب مرگ میگردد.
دانسـتی لازم درمورد این مرض، طـُرُق انتـقـال آنســت که باید به آن توجهء جدی داشـته باشـیم. اکـثراً تصور میکنند که چون این گونه مریضان در محیط زیسـت ما هـسـتند بنابرین باید بزودی به مرض مبتلا گردید. باید تـذکـر داد که انتقال این مرض توسـط دست دادن، روبوسـی، تنفـس، اسـتفـاده از وسـایل عمومی مانند تشـناب ها دسـتگیر های دروازه ها و سـرویس ها ( بسـها) و غـیره صورت نمی پـذیـرد. و از جانب دیگر این ویروس بسـیار شـکنند بوده در مواجه شـدن با شـعاع آفـتاب و آب صابون ازبیـن میرود .
چون این ویروس درمایعات بدن وخون به کثرت یافـت میشود بناءً انتـقـال آن نیز توسط خون و مایعات بدن صورت می پذیرید . انتقال خون از یک شـخص به شـخص دیگر، اسـتفاده از سُـرُنج های واحـد توسـط چندین نفـر که بیشـتر درمعـتادان مواد مخـدر دیده میشـود، شـیـر دادن به طفـل توسـط مادر مبـتـلا، دوران حـامـلـگی ( از مادر به طفل ) و بلاخـره تماس های مسـتقـیم جنســی سـبب انتقال مرض میگردد.
فـیصدی مصابین در بین زنان بیشـتر ازمردان اسـت و درین اواخـر در بین هـمجنس گرایان و بخصوص مردان هـمجنس گرا نیز بمشـاهـده رسـیده اسـت.
البته فـقـر، بی سـوادی، عدم اطلاعات کافی درمورد بهداشـت و خدمات ناکافی صحی، نابرابری زنان دربرابر مردان، عـدم " اطلاعات لازم در زمینه بهداشت تولید مثـل و بارداری، چگونگی حفاظت از خود در مقابل اچ .آی. وی، (ایدز) و سایر بیماری ها و عـفـونت های جنسی." به گســترش مرض ایدز کمک میکند.
در کشـور ما پـژوهـش رسـمی درمورد بیماری ایدز انجام نشــده اسـت. ولی قابل یاد آوریسـت که تا زمان ختم حکومت داکترنجیب الله هـیچ واقـعـهِ این مرض راپـور داده نشــده بود. " در افغانسـتان کمتر کسی را میتوان یافـت که درمورد ویروس اچ .آی. وی.، بیماری ایدز و خطرات آن اطلاعات داشـته باشـد
سـال قـبل بانک خون کابل اعلان کرده بود که در"هـنگام آزمایشـهای خونی و گرفـتن خون از مردمی که به این مرکز مراجعه کرده اند، به طوراتفاقی، دسـت کم پانزده مورد بیمار مبتلا به ایدز ثبت کرده اسـت. افـزون برآن، برخی از موسـسات غـیر دولتی نیز، براسـاس گزارشـهای پراگنده ای که دریافـت کرده اند، نزدیک به هـمین تعـداد بیمار مبتلا به ایدز در اسـتانهاو مناطق دیگر خارج از پایتخت را ثبت کرده اند. اما برداشـت کارشـناسان و پزشـکان این اسـت که شـمار مبتلایان به ایدز، باید بسـیار ازین تعـداد باشـد. "BBC -14/9/2003
ولی در سـال جاری اعلام گردید که این رقم به 1000 نفـر رسـیده اسـت. وزیر صحت عامه افغانسـتان گفـت: 34 واقـعه مثبت تشـخیص شـده و حدود 700 واقـعـه مشـکوک تخـمین زده میشـود.
برای تداوی این مرض تدابیر دوائی متعـدد بعمل آمده اسـت. ولی هـیچ یک ازین ادویه ها مؤثریت قـطعی نداشتـه وفـقط سـبب توقـف یا بطی سـاختن نشـو ونموی میکروب شـده اسـت؛ که در نتیجه عمر مریض را چند سـالی طولانی تر سـاخته اند. " بنا به تحقــیقـاتی تازه حداقـل برای ده سال زنده خواهـند ماند... در بسـیاری از کشورهای اروپا، میزان مرگ و میر در میان بیماران ایـدز نـزدیـک به 80 درصد کاهـش داشـته اسـت. "
مراجعه شود به سـایت بی بی سی.
ازطرف دیگر تطبیق این ادویه جات نسـبت گران بودن قـیمت آن در ممالک کم انکشـاف یافـته که40 میلیون نفـر را تشـکیل میـدهـد و قـدرت خرید آنرا ندارند مشــکل دیگریسـت که براشـاعهِ بیشـتر این مرض می انجامـد. بنا برین میتوان گفـت که تأثیرات جهانی ادویه جات ضد مرض ایدز بسـیار ضعـیف بوده اسـت. دریـن خصوص حرص بیش از حد سـرمایه داران این بخش دواسـازی را نمیتوان نادیده گرفـت.
" درحالی کـه ایـدز شــمـار روزافـزونی از نسـل جدید را نابود می کـند، جهان بیش از این نمی تواند به تدابیر نیمه کاره قـناعـت کـند. این تنها یک مسـالهِ بهداشت عمومی نیست. این یک فاجعه است که به اقـدامات فـوری در ســراســر جهان نـیـاز دارد."
بهترین و اسـاسی ترین اقـدام درخور امکان موجود، وقـایه ازین مرض اسـت. متخصصین در صدد آن اند تا واکسـین این بیماری را کشــف و در اختیار هـمه قـرار بدهـند، تا هـمه بتوانند از آن مسـئون باشــند. گـفـته شــده اسـت که برای بدسـت آوردن این واکسـین ده سـال دیگر انتظار باید کشـید.
ایدز و نوجوان
ایدز چیست؟ هنگامی که دنیا برنامه بهداشت برای همه تا سال 2000را پیگیری می کرد وزمانی که جهانیان ریشه کنی آبله را جشن می گرفتند، وغلبه بر بسیاری از بیماری های عفونی مانند فلج اطفال، دیفتری، سرخک و کنترل بیماری های واگیر را نوید می دادند، ناگهان در سال 1981 نوعی بیماری عفونی ناشناخته در آمریکا، اروپا، افریقا و استرالیا به نام ایدز گسترش یافت؛ بازگشت حدود 20 سال و حرف میلیارد ها دلار هزینه علیرغم بسیاری پیشرفت ها هنوز دانشمندن موفق به کشف واکسنی برای پیشگیری ودا رویی برای درمان قطعی آن نشده اندتنها در سال 1999، 5/6 میلیون مورد جدید به موارد آلودگی اضافه شده که حدود نیمی از آن ها را بین 24-15 سال سن دارند؛ پس شناخت این بیماری برای شما نوجوانان عزیز ضروری است

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   28 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله ایدز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد