خلاصه پایان نامه:
ورقها و تیرهای مرکب لایه لایه به دلیل دارا بودن مقاومت بالا و وزن کم، بطور روزافزون در صنایع هوافضا، اتومبیل سازی و دیگر صنایع مهندسی استفاده می شوند. بهبود دقت و شایستگی تحلیل پایداری چنین سازه هائی توجه بسیاری از مهندسین و محققین را به خود جلب کرده است. امروزه روش اجزاء محدود بعنوان قدرتمندترین و متنوع ترین روش برای تحلیل سازه ها، شناخته شده است. اما برای بسیاری از سازه هائی که از نظر هندسی و شرایط مرزی ساده هستند، تحلیل اجزاء محدود مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد است. این مساله به خصوص برای مسائل مقدار مشخصه تحلیل ارتعاش و پایداری صادق است. به عنوان یک راه حل، روش نوار محدود توسعه یافته است که در ضمن اینکه تلاش کامپیوتری را کاهش می دهد، تنوع روش اجزاء محدود را نیز داراست. انواع روشهای نوار محدود عبارتند از: روش نوار محدود معمولی، روش نوار محدود مختلط و روش نوار اسپلاین. هر یک از این روشها معایب و محاسنی دارند که با توجه به مساله موردنظر، بهتر است از یکی از این روشها استفاده نمود.
در این پژوهش دو روش نوار محدود معمولی و مختلط برای تحلیل پایداری ورقهای ضخیم لایه لایه توسعه داده شده است. در این تحلیل ها از یک تئوری تغییر شکل برشی با مرتبه بالاتر استفاده شده است، که در مقایسه با تئوری تغییر شکل برشی مرتبه اول نتایج دقیقتری بدست می دهد. روش نوار محدود معمولی اخیر برخلاف تئوریهائی که تاکنون توسعه یافته، قادر است علاوه بر شرایط انتهائی ساده، هر نوع شرایط انتهائی دیگر را نیز مدل کند. همچنین روش نوار محدود مختلط نیز که برای سازه های طویل مناسب است، برای اولین بار در تحلیل پایداری ورقهای ضخیم بکار بسته شده است. هر یک از تئوریهای اخیر، برنامه نویسی شده و با استفاده از این برنامه های کامپیوتری با ارائه مثالهای مشروحی، دقت و کارائی این روشها مشخص شده است.
پایان نامه رشته عمران بررسی پایداری ورقهای ضخیم لایه لایه با استفاده از روشهای نوار محدود معمولی و مختلط