دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی درس مبارزه پنهان کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 26
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
اهداف
هدف کلی : آشنایی دانش آموزان با میکروسکوپ هدف های جزئی: 1 - بدانند که جانداران بسیار ریزی وجود دارند که به آنها میکروب گویند 0 2 - درک کنند که قارچ های ذره بینی ، باکتریها و ویروس ها را میکروب گویند 0 3 - ویروس ها را نسبت به باکتریها و قارچ ها تشخیص دهند 4 - انواع بیماری واگیردار را بشناسند 0 5 - از شناخت راه های انتقال بیماری ها لذت ببرند 0 هدف های رفتاری : 1 - میکروب را تعریف کنند ( مهارتی ) 2 - انواع میکروب ها را نام ببرند ( دانستنی ) 3 - خصوصیات ویروس ها را از قارچ ها و باکتری ها جدا کنند ( مهارتی ) 4 - عامل انواع بیماری های واگیر دار و نوع بیماری ها را طی جدول ترسیم کنند ( مهارتی ) 5 - با علاقه راههای انتشار بیماری ها را گزارش دهند ( نگرشی ) نکات کلیدی : میکروب – باکتری ها – قارچ های ذزه بینی – ویروس مواد و وسایل مورد نیاز : ماکت عضله – میکروسکوپ – حشرات - آب و غذا - کتاب درسی – تصاویر فضا و مدل کلاس : کلاس درس معمولی روش ها و راهبرد های انتخابی تدریس : طرح کارایی تیم راهبرد ایجاد انگیزه : معلم : با نشان دادن ماکتی که پوست و گلبولهای قرمز و سفید را نشان می دهد توجه فرا گیران را به آن جلب می نماید مراحل تدریس : مرحله اول : معلم بدون هیچ امتیازی و در نظر گرفتن سطحی ، فراگیران را به پنج گروه چهار نفره تقسیم می کند مرحله دوم : معلم توجه دانش آموزان را جلب می کند و از آنها می خواهد که یکبار متن درس را به تنهایی بخوانند و تصویر را خوب ببینند0 مرحله سوم : معلم در این مرحله سوالاتی نظیر سوالات ذیل را توزیع می کند تا دانش آموزان بدون مراجعه به متن درس به صورت گروهی بحث کنند و به جواب برسند : 1 - به طور کلی به باکتریها ، قارچ های ذره بینی و موجوداتی به نام ویروس 000000000می گویند 0 2 - هر 00000000000فقط در داخل سلولهای معینی از بدن گیاه یا جانور زندگی فعالیت می کند 0 3 - در جای خالی کلمه مناسب بنویسید 0 عامل بیماری قارچ نام بیماری هاری کزاز فلج اطفال 4 - کودکی به علت تزریق نکردن واکسن فلج اطفال ، فلج شده است 0 به نظر شما : الف ) کدام میکروب وارد بدن او شده است ؟ ب ) کدام دستگاه بدن او آسیب دیده است ؟ 5 - چهار راه انتقال بیماری را از یک فرد به فرد دیگر بنویسید 0 6 - قارچ ها باعث بروز چه بیماری هایی می شوند ، سه مورد را نام ببرید ؟ 7 - چرا بعضی از اقسام میکروب ها در بدن وارد شده و تولید مثل می کنند ؟ 8 - دو راه برای جلوگیری از انتقال بیماری ها را بنویسید ؟ مرحله چهارم : ورقه های سوالات پاسخ داده شده دانش آموزان که تصحیح شده است توسط معلم تفسیر و توضیح داده می شود نمره فردی نمره تیمی نمره گروهی (نمرات کل) معدل نمرات - نمره تیمی 100* = کارایی معدل نمرات- نمره آزمون به این روش میزان کارایی دانش آموزان به دست می آید 0چنین روشی چون ارزشیابی در داخل آن نهفته است نیازی به ارزشیابی پایانی ندارد تعیین تکلیف : تکالیف تمرینی : متن درس را یکبار دیگر بخوانید و به سوالات قسمت جمع آوری اطلاعات صفحه 86 پاسخ دهید تکلیف بسطی خلاقیتی : طبق سلیقه خودتان در منزل یا داروخانه یا مرکز بهداشتی بنا بر ابتکار خودتاانواع بیماریهای واگیردار را همراه با عوامل آنها و راههای سرایت آنها جدولی تعیین کرده و به کلاس گزارش نمایید
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :
دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی درس مبارزه پنهان