![دانلود رساله طراحی مرکز تجاری 128ص فایل ورد](../prod-images/463705.jpg)
دانلود رساله طراحی مرکز تجاری 128ص فایل ورد
پایان نامه کارشناسی
مهندسی معماری
فهرست مطالب
بخش نخست : شناخت مفاهیم و مبانی نظری پروژه
2-4 انواع بازار با توجه به تولیدات و نیازهای مردم.. 12
4 رونـد شکـل گیـری فضـای کالبـدی بـازار. 14
6 سیر تکوین و تحول شهر و بازار در ایران.. 18
فصل دوم : تاثیر تحولات چهانی بر شهرها و فضاهای تجاری معاصر : 21
1 تحولات جدید جهانی و شهر نشینی : 21
2 تاثیر تحولات جهانی بر شهر نشینی ایران : 22
3 تاثیر تحولات جدید اقتصادی در شهرهای ایران: 23
4 روابط بازرگانی و تجاری جدید و شهرهای ایران.. 24
5 تشکیل شرکت ها و سازمان های جدید اقتصادی: 24
6 از بین رفتن صنایع تولیدی در بازارهای سنتی: 25
8 جایی گزینی اکولوژیکی از بازار. 26
11 تغییر سیستم حمل ونقل شهری: 28
فصل سوم : بررسـی مراکز خریـد معاصر. 31
2 تـولد مراکـز قدرتـمند تجـاری (power center). 33
3 ایـجاد خـرده فـروشی در جـوار بزرگراهـها 33
4 شناخت انواع مراکز تجاری... 34
4-2 مـرکـز خریـد همسـایـگی: 35
4-5 مراکـز خریـد از تولیـد بـه مصـرف و حراجـی ها: 36
4-6 مراکـز خریـد منطقـهای: 36
4-7 فضـاهـای تجـاری سنـتی ناحیـهای بافـرم مرکـزی ویـادرکنـارخیـابانهـای اصلـی: 36
4-8 تجـمع فروشـگاهـهای همگـون: 36
4-10 مراکز خریـد خـاص ( که بسیـاری از خصوصیـات بازارهـای موقتـی را با خـود به همـراه میآورنـد): 37
5 شناخت مراکز خرید معاصر در ایران.. 38
5-1 مراکـز تجـاری محلـهای: 38
5-2 مراکـز تجـاری در جـوار خیـابانـها: 38
5-6 فـروشگـاهـهای زنجیـرهای: 40
بخش دوم : تحلیل اطلاعات و تدوین مبانی طراحی
فصل اول : تعیین اهداف کلی ، تعریف موضوع و الگویابی پروژه. 69
3 تعریف طرح و تعیین مقیاس.... 73
5 بررسی نمونه های تطبیقی... 74
5-1 پروژه مرکز خرید BERCY 2.. 74
5-2 مجتمع زیست خاور به عنوان یک پروژه تجاری – تفریحی – مسکونی... 84
5-3 مجتمع اداری- تجاری SIP (فرانک ویلیامز). 90
فصل دوم : استانداردهای طراحی مجتمع های تجاری : 93
1 استانداردهای مربوط به کاربریهای مختلف در مجموعه تجاری و تجهیزات مربوط : 96
2 ساختمان های اداری در بخش واحد تجاری : 96
3 ساختمان های اداری چند طبقه : 96
7 مقرارت ساختمانی در حوره تجارتی... 101
1مقررات ساختمانهای تجارتی در مرکز محله و مرکز ناحیه. 101
2 مقررات ساختمانی در تجارت شهری... 102
8 شناخت انواع خدمات مجموعه تجاری... 104
بخش سوم : طرح معماری
فصل اول : بررسی اجمالی بستر طرح.. 109
3 ویژگیهای اقتصادی شهر مشهد.. 110
4 پدیده اجتماعی شهر مشهد.. 111
5ویژگیهای کالبدی شهر مشهد.. 111
6 بررسی کاربری تجاری در طرح جامع شهر مشهد.. 112
7-1 موقعیت جغرافیایی شهر مشهد.. 113
چکیده
هنگام برخورد با یک موضوع ، دید ما و یا اینکه از چه زاویه ای به آن نگاه می کنیم ، دارای اهمیت است . پرداختن به یک موضوع همواره با پرسش از آن همراه است . پرسش به عنوان اولین و فطری ترین مکانسم در انسان است . هستی انسان مجتمعی است که دارای زمینه ها ، ابعاد و زوایا و امکاناتی بی نهایت است . وقتی با جهان در ارتباط قرار می گیرد هر چه را که در اطراف اوست ، در خود و از خود می سازد و به آنها با توجه به نیازها ، احساسات ، عواطف ، ادراکات و ارزشهایی که دارد ، معنا و جهت استفاده بی نهایت می بخشد . انسان در هر لحظه در ارتباط با طبعت و جهان در کار ساختن ، ساخته شدن ، درهم ریختن و بازسازی است .
به همین جهت آن فضا ، تصور و ایده ای از انسان و زندگانی پایدار ، جاویدان و ابدی است که پیوسته در تغییر و پویاای باشد . در این راستا ، فضا و مکان بیشترین سازش را با طبیعت انسان دارد و بنابراین برای زندگانی او مساعدتر و ابدی تر است که چنین ویژگی هایی را با خود داشته باشد .
انسان که خود مجتمع روان فضایی پویا است .
مهمترین موضوع رساله ، برخورد با (( مجتمع تجاری )) است ، و با طرح اینکه مجتمع چیست و ماهیت اصلی آن چگونه است ؟ تجارت به چه معناست ؟ نقش تحولات زندگی در غییر عادات واخلاق اجتماعی به چه صورت است ؟ نخستین گام رابه سوی شناخت مجتمع تجاری برداشته ایم ، و از رویکردهای روانشناختی ، فلسفی و معمارانه و ... استفاده کرده ایم .
در قدیم وسعت شهرها و فاصله میان مراکز گوناگون فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی چنان بود که شهروندان پیاده از یک نقطه به نقطه دیگر می رفتند و هر گاه که برای جابجایی افراد با کالاها از چهار پایان استفاده می شد ، سرعت و نحوه حرکت به گونه ای بود که الزاماً نیازی به متمایز بودن راه ها و فضاهای ارتباطی پیاده و سواره از یکدیگر احساس نمی شد . حضور و حرکت انسان پیاده یا سواره که هم از جهت مورد وتعداد اندک بود و هم فاقد ارتباط چهره به چهره با پیاده نبود . در آن فضاها و نیز استقرار انواع فضاها و فعالیتها در کنار فضاهای ارتباطی آنها را به فضا و عرصه بسیاری از فعالیتهای اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی تبدیل می کرد . فضاهای شهری همان فضاهای باز و سرپوشیده شبکه ارتباطات یعنی راهها ، میدانها ، و فضاهای ورودی هستند . راهها شامل بازارها و معابر می شود . بازار همیشه مرکز شهر به شمار می آمد و علاوه بر مرکزیت فعالیتهای اقصادی در آن کانون فضاها و فعالیتهای اجتماعی
، مذهبی و فرهنگی بود و نقش مهم و تعیین کننده ای در سرنوشت اقتصادی و سیاسی شهر داشت . هرمعبراصلی نیز کمابیش به فضاها و فعالیت های عمومی اختصاص داشت اما معابر فرعی بیشتر مخصوص محله های مسکونی و فعالیتهای نیمه عمومی بودند چنانکه بیشتر اینگونه معابر چنان گسترده و متنوع بود که در بعضی از شهرها از معابر بسیار کم عرض موسوم به کوچه آشتی کنان برای آشتی دادن افرادی که میانشان کدورتی وجود داشت استفاده می کردند . میدانها نیز از فضاهای مهم ارتباطی ، اجتماعی و اقتصادی بودند که در مقیاسهای گوناگون از میدانهای عمومی تا میدانهای مرکز محله ، همواره تجمع مردم و استقرار انواع فعالیتهای اجتماعی ، فرهنگی ، و اقتصای در آنها صورت می گرفت . فضاهای ورودی شهر و بناهای معماری – شهری نیز فضاهایی خاص و محل انجام بعضی از فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بودند .
یکی از ویژگی های بسیار مهم فضاهای شهری پویایی و تغییر پذیری آنهاست زیرا که این فضاها عرصه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بودند و به تبع تغییر و تحولی که در چگونگی انجام این فعالیتها رخ می داد یا تحت تاثیر تغییرات کمی و کیفی شهر دگرگون می شدند .
توجه :
لطفا از این پروژه در راستای تکمیل مطالعات و تحقیقات خود استفاده نمایید و از ارایه مستقیم این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی ، خودداری فرمایید.
دانلود رساله طراحی مرکز تجاری 128ص فایل ورد