پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری
101 صفحه
چکیده:
تشکیل شرکت های بزرگ و به دنبال آن، مسائل مربوط به تفکیک مالکیت از مدیریت و پیامدهای خوشایند و ناخوشایند آن در اواخر سدهی نوزدهم و اوایل دهه ی بیستم در سطح جهانی مطرح شد اما موضوع راهبری شرکتی به شکل کنونی، ابتدا در دهه ی 1990 در انگلستان، آمریکا و کانادا و در پاسخ به مشکلات مربوط به کارایی هیئت مدیرهی شرکت های بزرگ مطرح گردید. پس از اندک مدتی، بحران های مالی سال های اخیر منجر به تأکید بیشتری به برقراری مکانیزم های راهبری شرکتی در این کشورها و سایر کشورهای دنیا شده است. مکانیزم های راهبری شرکتی به علت تضاد منافع بین مالکان و مدیران و برای از بین بردن مشکلات نمایندگی و همچنین اطمینان خاطر سهام داران از این مسئله که وجوه آنها در اثر سرمایه گذاری بر روی فعالیت های غیرسودآور به هدر نمی رود، بوجود آمدند. بهبود راهبری شرکتی در کاهش هزینه های نمایندگی موثر است و باعث افزایش ارزش شرکت می شود. رابطه بین ساختار مالکیت با ارزش بازار همواره از جمله موضوعات مطرح در حوزه ادبیات مالی بوده است. در این تحقیق به بررسی رابطه بین ساختار مالکیت با ارزش بازار شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. در این تحقیق 3 فرض مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق از متغیرهای مالکیت نهادی، شرکتی و مدیریتی به عنوان شاخص ساختار مالکیت استفاده گردیده است. نتایج حاکی از وجود رابطه بین متغیرهای مالکیت نهادی، شرکتی و مدیریتی به عنوان شاخص ساختار مالکیت با ارزش بازار دارد.
کلید واژه: ساختار مالکیت، مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی، ارزش بازار شرکت
بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و ارزش بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران