سرفصل های پروژه شامل موارد زیر است :
پیشینه تحقیق
پیشینه تحقیق در سطح جهان
پیشینه تحقیق در ایران
مفهوم آموزش و پرورش
جامعهشناسی آموزش و پرورش
هدف جامعه شناسی آموزش و پرورش
نظام جدید آموزش و پرورش در ایران
نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
افت تحصیلی
عوامل افت تحصیلی
عوامل داخلی عوامل خارجی انواع شکستهای تحصیلی
بررسی افت تحصیلی و عوامل موثر در آن در چند کشور خارجی
دلایل ترک تحصیل در منطقه خاورمیانه
افت تحصیلی در چند کشور پیشرفته صنعتی و شیوههای مقابله با آن 2-13- مقابله با افت تحصیلی در کشورهای آسیا و اقیانوس آرام
اقدامهای تربیتی
اقدامهای انگیزشی و مادی
اقدام های غیر رسمی
افت تحصیلی در غرب و شیوههای مبارزه با آن
افت تحصیلی و عوامل فردی
افت تحصیلی و کمبود خانوادگی
افت تحصیلی و عوامل درون مدرسه
شیوههای برخورد با پدیده افت تحصیلی در غرب
روش های ترمیمی و جبرانی مقابله با افت تحصیلی
روش های تغییر و تحول بنیادی مدرسه
روشهای اصلاحی و درمانی آموزش و پرورش
آموزش و پرورش جبرانی
برنامههای متنوع جبرانی
اثرات آموزش و پرورش جبرانی
خدمات حمایتی
خدمات حمایتی در فرانسه
خدمات حمایتی در بلژیک : کلاسهای تطبیقی
آموزش متقابل
آموزش خانواده
راهحل های پیشنهادی و اجرایی
روش دیگر جلوگیری از افت تحصیلی
رویکردهای جامعه شناسی به آموزش و پرورش
دورکیم
پارسنز
مارکسیم
آلتوسر بولز و گین تیس پائولو
فریره پی یر
بوردیو
خلاصه ای از مطالب:
پیشینه تحقیق
بررسی پیشینه پژوهش، نه تنها پژوهشگر را از نظر تشخیص و تعریف متغیرها و عملیاتی کردن آنها، بلکه در تشخیص و چگونگی ارتباط متغیرهایی که هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ علمی مهم است را یاد میدهد.
هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق عبارتست از:
1- برقراری ارتباط منطقی میان اطلاعات پژوهشهای قبلی با مساله تحقیق
2- آشنایی با چارچوب نظری و یا تجربی مساله تحقیق
3- آشنایی با روشهای تحقیق مورد استفاده در پژوهشهای گذشته.
(خاکی، 1382، 168، 27)
2-1-1- پیشینه تحقیق در سطح جهان
افت تحصیلی یکی از مشکلاتی است که معمولاً نظامهای آموزشی و پرورشی جهانی با آن دست به گریبانند و در حقیقت آفتی است که به محصول آموزشی و پرورشی کشورها لطمه میزند و کارایی و بهره وری[1] نظامها را با نقصان روبرو میسازد.
یک بررسی انجام شده در ایالات متحده امریکا نشان میدهد که سه دسته از عوامل مهم در ترک تحصیل دانش آموزان دخالت داشته است.
1- عوامل مربوط به درون مدرسه شامل ضعیف بودن در درس، عدم سازگاری معلم با پسران، اخراج شده، مردود شدن و به درد نخوردن مدرسه برای دانشآموزان
2- حاملگی زودرس برای دختران ( که البته مشخص نشده است در درون مدرسه بوده است یا خانواده یا در جامعه) و ازدواج و تشکیل خانواده برای دختران و زندگی با یکی از والدین
3- مسائل اقتصادی شامل اشتغال به کار دانشآموزان، تعهدات اقتصادی در خانواده برای دانشآموز خصوصا برای پسران. (صفوی 1365 ،45)
هافمن در سال 1989 با تحقیقی در مورد اشتغال مادران و وضعیت فرزندان، خاطر نشان میسازد که دختران مادران شاغل از پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی و استقلال بیشتری برخوردارند.
همچنین پسران مادران شاغل در مقایسه با پسران مادران غیرشاغل از سازگاری اجتماعی و استقلال بالاتری بهرهمندند.در خانوادههای بسیار فقیر پسران مادران شاغل در آزمونهای شناختی و هوشی نمرات بالاتر از پسران مادران غیرشاغل دارند در ضمن مادران طبقه متوسط نسبت به مادران طبقات پایینتر، میتوانند معلم بهتری برای فرزندان خود باشند و تحریک ذهنی گستردهتری برای آنها فراهم سازند. در مورد اثرات تلویزیون در وضعیت تحصیلی فرزندان، دو محقق به نام فیلیپ نیومن و باربارانیومن با فرا تحلیل یا تحلیل نتایج 23 تحقیق، عنوان میکنند که پیشرفت تحصیلی در میان کودکانی که در هفته، 10تا15 ساعت تلویزیون
[1] . EFFECTIVENESS
مبانی نظری،پیشینه پژوهش ،تعریف، انواع و نظریه های عوامل اجتماعی موثر بر افت تحصیلی(فصل دوم ادبیات پژوهش کارشناسی ارشد)