لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه24
فهرست مطالب
- الگوهای مدیریت
ساختار و فرهنگ سازمانی
- انگیزش نیروی کار
- انگیزشهای مالی از طریق تسهیم منافع
- طرح های پرداخت جایزه
- طرح های تعیین مزد برحسب شایستگی
- طرح های تسهیم بهرهوری
- نقش مدیریت
بهبود بهرهوری سازمانی در سطح مدیریت شروع میشود، زیرا این امر اساساً در حیطة مسؤولیت مدیران است. موفقیت و شکست برنامههای بهرهوری به نگرشها، راهبرد، خطمشی ومهمتر از همه اقدام عملی مدیران بستگی دارد. دو نوع راهبرد اساسی برای بهرهوری وجود دارد. نوع اول مبتنی است بر افزایش سرمایهگذاری در کار که بسیار پرهزینه است و برای کسب نتیجه به زمان طولانی نیاز دارد. نوع دوم برپایه روش و الگوی مدیریت بهتر، استوار است. به طور کلی بهبود روش مدیریت، ارزان تمام میشود و اکثراً از نظر اقتصادی منافعی درپی دارد که از هزینة صرف شده بیشتر است. برقراری تکنیکهای مدیریتی مانند برنامهریزی جمعی و مدیریت بر مبنای هدف و به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی کامپیوتری شده و تکنولوژی جدید قطعاً از اهمیت زیاد برخوردار است. مدیران نیز باید از این جهت که تاچه حد آنها از عهدة اداره افراد زیر دست خود برآمدهاند ارزیابی شوند.
نقش مدیریت در دو زمینة زیر است:
ـ نحوة سازماندهی و اجرای آن؛
ـ کارگران و محیطی که در آن کار میکنند. به عبارت دیگر فراهم کردن فرصتهایی برای کار مولد.
زمینة اول اساساً به وظایف متعارف مدیریت در مورد برنامهریزی، سازماندهی و نظارت، همراه با تصمیمگیری در مورد سرمایهگذاری، انتخاب تکنولوژی و مانند آن مربوط است. برای مثال مطالعات در مورد تعدادی از کشورها نشان میدهد که ساعات کار مؤثر، 30-25 درصد کمتر از کل ساعات کار است. این امر علل گوناگونی دارد که در حیطة نظارت مدیریت است. به هرحال، با بیان دقیق
تحقیق در مورد اصول بهره وری