معیار اسلامى بودن یک فرقه یا مذهب کلامى این است که اسلام را قبول داشته باشد، و به عبارت دیگر مسلمان باشد. حال سؤال این است که اسلام چیست؟و مسلمان کیست؟
اسلام در لغت مشتق از «سلم» و به معنى داخل شدن در سلامتى و آرامش و انقیاد است. (1) و معنى اصطلاحى و شرعى آن عبارت است از تدین به دین اسلام. (2) حال اگر کسى به وجود خداوند و یگانگى او و نبوت پیامبر اکرم و آنچه او از جانب خداوند آورده است اقرار نماید، مسلمان خواهد بود و این نخستین مرتبه از اسلام و ایمان است که آثار شرعى اسلام که در کتب فقه بیان شده، بر آن مترتب مىگردد، یعنى جان و مال او حرمت پیدا مىکند، ارث مىبرد، در قبرستان مسلمین دفن مىشود و. . .
اینک عبارتهایى را از عدهاى از بزرگان علماى شیعه و اهل سنتیادآور مىشویم:
1- صاحب عروة الوثقى گفته است:
«یکفى فى الحکم باسلام الکافر اظهاره الشهادتین و ان لم یعلم موافقة قلبه للسانه، لا مع العلم بالمخالفة» . (3)
در حکم به اسلام کسى که کافر بوده همین مقدار که شهادتین را اظهار کند، کافى است، هر چند موافقت قلب او با زبانش معلوم نباشد، ولى اگر علم به عدم موافقت قلب او با زبانش داشته باشیم، اظهار شهادتین، در حکم به اسلام او کافى نیست.
در مورد قید اخیر (علم به مخالفت) را از سوى مجتهدین و فقهاى معاصر آراى مختلفى ابراز شده است: امام خمینى آن را مطابق احتیاط دانسته، ولى آیات عظام: خویى، گلپایگانى و خوانسارى، اظهار شهادتین را، هر گاه طبق موازین بوده و با شک و تردید یا قرینهاى که بر عدم اعتقاد قلبى او دلالت مىکند همراه نباشد، کافى دانستهاند.
2- علامه مجلسى در تعریف اسلام چنین گفته است:
«الاسلام هو الاذعان الظاهر بالله و برسوله و عدم انکار ما علم ضرورة من دین الاسلام، فلا یشترط فیه ولایة الائمة علیهم السلام و لا الاقرار القلبى، فیدخل فیه المنافقون و جمیع المسلمین ممن یظهر الشهادتین، عدا النواصب و الغلاة. . . » . (4)
اسلام عبارت است از اذعان ظاهرى به وجود خدا و رسالت پیامبر اکرم و انکار کردن آنچه از ضروریات دین اسلام است، بنابر این ولایت ائمه طاهرین در حکم به مسلمانى
شامل 293 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود تحقیق فرقه های اسلامی