امروزه بسته بندی به عنوان جزئی ضروری در فرآیند مواد غذایی محسوب می شود و برای نگهداری، محافظت، اطلاع رسانی ، بازاریابی و.. از آن استفاده میشود . در حال حاضر بسته بندی آن چنان اهمیت دارد که زندگی بدون آن قابل تصور نیست و در حقیقت بسته بندی ضرورت زندگی مدرن است .
انسان رقبای بسیار ی در مصرف مواد غذایی موجود در جهان دارد . حیوانات - عمدتا جوندگان و حشرات – میکروارگانیسم ها (کپکها ، مخمر ها ، باکتریها ) در طول مراحل داشت برداشت ، فرآیند ذخیره سازی، حمل و نقل و فروش باعث ایجاد ضایعات قابل توجهی در مواد غذایی می شوند . بنابراین تهیه و تدارک یک ماده غذایی خوب و سالم و جلوگیری از ضایعات آن برای صنایع و اقتصاد ملی بسیار ضروری است و بسته بندی نقش موثری در کاهش ضایعات و حفظ سلامت مصرف کنندگان دارد . ضرورت تهیه و ذخیره سازی مواد غذایی مورد نیاز ارتش در جنگهای مختلف نیز یکی از دلایل توسعه صنعت بسته بندی است .
در حال حاضر نیز صنعت بسته بندی از توسعه روز افزونی در جهان برخوردار است . در سال 1985 حدود 150 میلیون تن مواد بسته بندی تولید شد و طبق برآورد ها ، این عدد در ابتدای قرن بیست و یکم بالغ بر 250 میلیون تن شده است . مصرف سرانه مواد بسته بندی در کشورهای فقیر حدود 5 کیلوگرم، اروپا حدود 160 کیلوگرم و امریکا بالغ بر250 کیلوگرم است . شرایط و سطوح متفاوت زندگی در هر یک از این کشورها دلیل تفاوت فاحش موجود در میزان مصرف است . صنایع غذایی عمده ترین مصرف کننده مواد بسته بندی است .
با توجه به گزارش FAO نزدیک به 50 درصد محصولات کشاورزی در اثر تاثیر شرایط جوی نامساعد تغییرات فیزیکی و شیمیایی ، دزدی و ... نابود می شود . بدون شک بسته بندی دارای نقش کلیدی در توسعه صنعت غذا در قرن اخیر است اگر بسته بندی از قدمت طولانی برخوردار است ولی هنوز جوان مانده و به عقیده برخی کارشناسان در آغاز انقلابی در صنعت بسته بندی است .
تعاریف و مفاهیم بسته بندی
بسته بندی علاوه بر نقش نگهداری نقش دیگری نیز برعهده دارند .
تعاریف مختلفی از بسته بندی :
- سیستم اختصاصی آماده سازی کالا جهت حمل و نقل ، توزیع ، ذخیره سازی ، فروش و مصرف نهایی
- وسیله ای مطمئن جهت تحویل سالم محصول به مصرف کننده نهایی در شرایط مناسب و با حداقل هزینه
- فعالیتی صنعتی – اقتصادی ( تکنو آکونومیک ) با هدف به حداقل رساندن هزینه های تحویل و افزایش فروش
بطور کلی بسته بندی مواد غذایی دارای دو عملکرد اصلی است :
الف ) حفاظت ماده غذایی و افزایش زمان ماندگاری
ب) آکاهی رسانی و تبلیغ محصول در نقطه فروش
بنا به دلایل فوق گرایش تولید کنندگان به بسته بندی افزایش پیدا کرده است :
- بسته بندی به عنوان عامل تحریک کننده مشتری جهت خرید محصول محسوب می شود.
- بسته بندی تصویری از محصول ارائه می دهد .
- بسته بندی نقش یک پیغام را بازی می کند .
در برخی کشورها تا مدتی پیش دامداران شیر حاصل از دوشش دام ها را به کارخانه می فروختند و لی شیر دریافت خریداران دارای مشخصات یکسانی نبود .
عادتهای غذایی مردم به سرعت تغییر پیدا کرده است و همواره تمایلات جدیدی را به دنبال دارد . امروزه صنعت بسته بندی باید تنوع ، اندازه مواد و اشکال بسته بندی را در نظر داشته باشد بعه طوریکه مشتری قادر به انتخاب بسته بندی باشد .
شامل 20 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله ویژگیهای بسته بندی فرآورده های لبنی