مشخصات این فایل
عنوان: سیستم ترمز ضد قفل ABS
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 20
این مقاله درمورد شمارنده محصولات یک ریل خط تولید می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله سیستم ترمز ضد قفل ABS
اصول کارکرد سیستم ABS
وقتی یک خودرو با سرعت ثابت حرکت می کند، سرعت حرکت خودرو با سرعت چرخهای آن متناسب است، به عبارت دیگر لغزش تایرها وجود ندارد. اما وقتی راننده به منظور کم کردن سرعت خودرو، بر روی پدال ترمز فشار می آورد، سرعت چرخها به تدریج کم شده و تناسب چرخها با بدنه خودرو نیز از بین می رود، باید توجه داشت که بدنه خوردرو به سبب نیروی اینرسی تمایل به حرکت دارد، در این حالت یک لغزش کوچک بین چرخها و سطح جاده ایجاد می شود.
اختلاف بین سرعت بدنه خودرو و سرعت چرخها توسط نرخ لغزش شناخته میشود. نرخ لغزش توسط عبارت زیر محاسبه می گردد:
نرخ لغزش 0% حالتی را نشان می دهد که چرخ به طور آزاد حرکت کرده و با هیچ نوع مقاومتی مواجه نیست. همچنین نرخ لغزش 100% نیز مبین حالتی است که چرخ کاملاً قفل شده است و تایر کاملاً بر روی جاده می لغزد.
وقتی اختلاف بین سرعت چرخ و سرعت خودرو زیاد می شود، لغزش بین تایر و سطح جاده زیاد شده و این خود باعث ایجاد اصطکاک شده که نیروی ترمزی را تولید می کند و نهایتاً سرعت خودرو کم می شود.
ارتباط بین نیروی ترمزی و نرخ لغزش در نمودار زیر نشان داده شده است. نیروی ترمزی ضرورتاً با نرخ لغزش همیشه مرتبط نیست، اما بیشترین مقدار نیروی ترمزی .....(ادامه دارد)
عملکرد سنسور شتاب
وقتی نرخ شتاب خودرو تغییر می کند، صفحه شکاف دار مربوطه در جهت شتاب منفی خودرو و متناسب با نرخ شتاب حول محور خود می چرخد. با چرخیدن صفحه، شیارها از مقابل دیود نوری عبور نموده و باعث قطع شدن نور دیود می شوند، در نتیجه ترانزیستور گیرنده نیز با قطع و وصل شدن نور دیود، از حالت روشن به حالت خاموش تغییر وضعیت می دهد.
اگر در یک شتاب سنج دو جفت دیود نوری و ترانزیستور استفاده شود، با حرکت صفحه شکاف دار چهار حالت برای خاموش و روشن گیرنده نوری ایجاد می شود، که با این وصف نرخ شتاب به چهار مقدار تقسیم .....(ادامه دارد)
فعال کننده ABS با شیر سلونوئیدی دو وضعیته
اگرچه شیر سلونوئیدی سه وضعیته در گذشته عموماً مورد استفاده قرار می گرفت، اما اخیراً از شیر سلونوئیدی دو وضعیته در بیشتر مدل خودروها استفاده می شود.
در شکل زیر یک فعال کننده ABS که از 8 عدد شیر سلونوئیدی دو وضعیته استفاده می کند، نشان داده شده است. (شامل هشت شیر ثابت نگهدارنده فشار و هشت شیر کاهش فشار)
اصول کارکرد فعال کننده ABS همان است که پیشتر توضیح داده شد. فقط شیر سلونوئیدی آنها متفاوت است. .....(ادامه دارد)
کنترل سرعت چرخها
ECU به طور مداوم سرعت چهار چرخ را از سنسور سرعت چرخها به صورت سیگنال دریافت کرده و سرعت خودرو را نیز با استفاده از اختلاف سرعت چرخها و شتاب خودرو تخمین می زند.
وقتی پدال ترمز فشار داده می شود، فشار هیدرولیک وارد بر چرخ افزایش یافته و سرعت چرخ شروع به کاهش یافتن می کند. اگر هر کدام از چرخها شروع به قفل شدن نماید، فشار هیدرولیک وارد بر سیلندر چرخ مربوطه کاهش یافته و از قفل شدن چرخ جلوگیری می شود.
شیوه عملکرد یک سیستم ABS در شکل قبل نشان داده شده است. بخشهای مختلف شکل به شرح زیر است:
بخش A:
ECU شیر سه وضعیته را در وضعیت کاهش فشار قرار می دهد، این تصمیم گیری براساس کاهش سرعت و کاهش فشار (با توجه به شکل) انجام می شود. براین اساس فشار هیدرولیک چرخ نیز کاهش می یابد.
بعد از کاهش فشار، ECU شیر سه وضعیته را در وضعیت ثابت نگهداشتن فشار قرار می دهد، اگر ECU تشخیص دهد که فشار هیدرولیک وارد بر سیلندر بیشتر باید کاهش یابد، این کار انجام شود.
بخش B:
وقتی فشار هیدرولیک مدار کاهش می یابد (بخش A)، فشار هیدرولیک وارد بر سیلندر چرخ نیز افت پیدا می کند. این کار باعث دور شدن وضعیت چرخ از حالت قفل شدگی می شود، به هر حال اگر کاهش فشار ادامه پیدا کند، نیروی لازم جهت ترمزگیری افت پیدا کرده به این جهت ECU اقدام به تغییر وضعیت شیر سه مرحله ای می نماید و آن را در وضعیت افزایش فشار و یا ثابت نگهداشتن فشار قرار می دهد. این وضعیت در حالتی ایجاد می شود که چرخ از خطر قفل شدگی دور شده باشد. .....(ادامه دارد)
فهرست مطالب مقاله سیستم ترمز ضد قفل ABS
مقدمه
تاریخچه سیستم ABS
سیستم ABS چیست
اصول کارکرد سیستم ABS
عملکرد کلی سیستم ABS
اجزاء سیستم ABS
سنسورهای سرعت چرخش
عملکرد سنسور سرعت چرخش
سنسور شتاب
ساختار سنسور شتاب
عملکرد سنسور شتاب
فعال کننده ABS
دیاگرام سیستم ABS
عملکرد فعال کننده ABS
فعال کننده ABS با شیر سلونوئیدی دو وضعیته
ECU ABS
کنترل سرعت چرخها
دانلود مقاله سیستم ترمز ضد قفل ABS