لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه21
فهرست مطالب
آشنایی با کایزن یا ‹‹بهسازی مستمر›› عامل مهم بهره وری در مدیریت ژاپنی
بهسازی مستمر Improvement continuos یا به قول ژاپنی های کایزن Kaizen
کنترل کیفیت جامع
فعالیت در قالب سیکل PDCA
مراحل پنجگانه جنبش کایزن
کایزن kaizen یک نگرش مدیریت ژاپنی جهت بهره وری افزونتر و پیشبرد امور سازمانی در کشور ژاپن است که امروزه در سایر نقاط دنیا بویژه در سازمانهای صنعتی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
براساس مطالعات انجام شده یکی از دلایل مهم موفقیت اقتصاد ژاپن مربوط به فلسفه کایزن در سبک مدیریت آنها است. کایزن به مفهوم بهسازی مستمر به سه بعد استوار است. بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات، به صفر رسانیدن ضایعات و تأمین رضایت مشتری از طریق مدیریت مشارکتی براساس پیشنهادات کارکنان در قالب گروههای کنترل کیفی.
در نظام کنترل گروهی که مورد نظر این نوع از مدیریت می باشد کارکنان پیشنهادات خود را جهت کاهش هزینه ها، جلوگیری از آتش سوزی، بالا بردن کمیت و کیفیت محصولات و خدمات، افزایش سرعت انجام کار، انگیزش کارکنان، ارتباطات، رضایت مشتری، سهم بیشتر در بازار ، افزایش سود و... که نتیجتاً بهره وری را بالا می برد ارائه می دهند و در این فرآیند مورد تشویق مدیریت قرار گرفته و پاداش می گیرند.
در فلسفه کایزن به رضایت مشتری توجه می شود. بدین صورت سازمانهای اقتصادی از طریق تحقیقات در بازار خود، نیازمندیهای مشتریان را برآورده می سازند و ایده لازم را از مشتریان در امور، با این تفکر که چه محصولاتی با چه کیفیتی و با چه قیمتی درست سر موقع just in time تولید و عرضه، کسب می کنند. براساس تفکر درست سرموقع J.I.T تکیه روی موجودی صفر Zero Stock ، تلیود در حداقل زمان، حداکثر کیفیت، تولید در حرکت (سفارش مشتری و تحویل سر ساعت) و اجتناب از انبارداری و بطور کلی تأکید بر روی حداقل قیمت تمام شد. Minimize Cost خواهد بود. بنابراین کایزن مشتری گرا است.
کایزن براساس دیدگاههای دکتر دبلیو. ای. دمینگ و دکتر جی.ام جوران که از اساتید رشته مدیریت در آمریکا بوده اند شکل گرفته است و بدین ترتیب است که این روش به کمک شرکتهای ژاپنی در بالا بردن مرغوبیت کالای آنها پس از جنگ جهانی دوم می رود.
تحقیق در مورد کایزن یا بهسازی مستمر, عامل مهم بهره وری در مدیریت ژاپنی