ایزو
11 صفحه
ISO 9000 Y2K
تاریخچه شکلگیری استانداردهای مدیریت و تضمین کیفیت و بینالمللی شدن آنها
بیش از نیم قرن از تدوین استانداردهای معتبر سیستمهای مدیریت و تضمین کیفیت میگذرد. ضرورت بالا نگهداشتن ضرایب ایمنی و قابلیت اطمینان در صنایع نظامی سبب گردید که چنین مقرراتی ابتدا در این صنایع و سپس در صنایع هوانوردی و صنایع هستهای به اجرا درآید.
پیچیدگی محصولات، تعداد و تنوع قطعات در صنایع خودروسازی نیز به ناچار باعث توسعه تدریجی استانداردها و مقررات مشابهی در این صنایع گردید و دستاوردهای قابل توجه این صنایع در اجرای این استانداردها باعث گردید تا شرکتها و صنایع دیگر نیز سیستمهای کیفیت خود را بر اساس این استانداردها معتبر نمایند.
از دیگر مهم رشد و شیوع استانداردهای سیستم کیفیت میتوان به کسب اطمینان از کیفیت توسط مشتری (تضمین کیفیت بیرونی) اشاره نمود.
به منظور کسب چنین اعتمادی، مشتری ناگزیر میگردد از طریق خود یا نمایندهاش سیستم کیفیت سازمان مورد نظر را مورد رسیدگی و ارزیابی قرار دهد. ولیکن با این روش مشکل بزرگی برای شرکتها، کارخانجات و تأمین کنندگان بوجود میآید و آن اختلاف بین معیارهای ارزیابی و ارزشیابی مشتریان مختلف بود و در واقع علاوه بر خواستهها و انتظارات متفاوت مشتریان درباره محصول، مشتریان دیدگاههای مختلفی درباره سیستم کیفیت تأمین کنندگان داشتند و طالب آن بودند که دیدگاهایشان در این سیستمها لحاظ شود.
ایزو