عملکرد موتورهای درون سوز:
پس از تراکم مخلوط هوا و سوخت Z انفجار در سیلندر صورت می گیرد
به بیان دیگر
انبساط گاز اثر روی پیستون می گذارد که چرخش o180میل لنگ را باعث می شود.
1- داخلی (درون سوز)
فرایند احتراق :
2- خارجی(برون سوز)
در موتورهای درون سوز : فرایند اختلاط سوخت و هوا که منجر به انفجار و احتراق می شود درون موتور صورت می گیرد مانند (موتور خودرو و هواپیما)
در موتورهای برون سوز : احتراق سوخت بدون تماس مستقیم با سیال کاری تولید قدرت می کند مانند (موتوربخاریا بویلرهای نیروگاه)
طراحی مکانیکی و ساختمانی موتور شش زمانه مانند موتورهای درون سوز است اگر چه سیکل سیکل ترمودینامیکی و یک سیلندر اصلاح شده همراه دو اتاق اضافی آن را به کلی متمایز می کند یک محفظه ی احتراق و یک محفظه تراکمی(گرمکن هوا) هر دو از سیلندر جدا هستند.
همچنین احتراق درون سیلندر رخ نمی دهد اما در محفظه احتراق کمکی هم فوری روی پیستون اثر نمی گذارد.
محفظه احتراق به طور کلی توسط گرمکن احاطه شده است.
طراحی و عملکرد موتورهای 6 زمانه
در سیکل 6 زمانه ، دو محفظه ی اضافی اجازه می دهند هشت فرایند که نتایج یک سیکل کامل است همزمان عمل کنند یعنی در یک لحظه دو فرایند همزمان رخ می دهد .
دو سیکل 4 زمانه فرایندی برای هر کدام از سیکلها یک سیکل احتراق داخلی و یک سیکل احتراق خارجی نمودار پیوستگی هشت فرایند را در سیکل 6 زمانه نشان می دهد
اولین سیکل چهار فرایندی احتراق خارجی.
دانلود پاورپوینت موتورهای 6 زمانه