فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری
96 صفحه قابل ویرایش
قیمت فقط 9000 تومان
چکیده
هدف اصلی مقاله این است که نشان دهد نخست آنکه، با افزایش مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری چه تغییری در جذب توریسم ایجاد میشود دوم آنکه، با توسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات در این بخش، اثرگذاری آن بر رشد اقتصادی چه تغییری خواهد کرد؟ با استفاده از داده های تلفیقی سالهای 2000 تا 2006 در 70 کشور مختلف توسعه یافته و در حال توسعه، مدل تصریح شده برازش شده است یافتهها نشان میدهد.
- در کشورهای مورد مطالعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اثرگذاری صنعت توریسم را روی رشد اقتصادی افزایش میدهد و شدت آن در کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای در حال توسعه بیشتر است.
- در هر دو دسته کشورها، هر چه سهم مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات به تولید ناخالص داخلی در زیر بخشهای خدمات رایانه، مالی، آموزشی و حملونقل در این صنعت افزایش مییابد، جذب توریسم فزونی یافته به طوریکه به ازای هر یک واحد افزایش واحد افزایش در مخارج بالا به ترتیب 3%، 14%، 12%،18% واحد توریسم افزایش مییابد، همچنین متغیرهای تولید ناخالص داخلی سرانه، درجۀ باز بودن اقتصاد، سرمایۀ انسانی و سرانه مخارج آموزشی اثر مثبت و معناداری بر جذب توریسم دارند.
فهرست مطالب
فصل اول تعریف فناوری اطلاعات و گردشگری.. 1
مقدمه.................................................................................................................................................................. 2
1-1 تاریخچه فناوری اطلاعات... 2
1-3 ویژگیهای گردشگری مجازی.. 4
1-3-1 مزایای استفاده از گردشگری مجازی.. 5
1-3-2 چگونگی استفاده از سامانههای گردشگری در فضای مجازی 6
1-4 چالشهای استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری 10
1-4-1 راهکارهای توسعه گردشگری مجازی 11
1-4-2 راهکارهای توسعه صنعت گردشگری.. 12
1-5 نقش فناوری اطلاعات در توسعه صنعت گردشگری.. 12
1-6 گردشگری مجازی.. 15
1-7 گردشگری الکترونیک کارکردها و چالشها 19
1-9 مفاهیم و کاربردهای گردشگری الکترونیک 21
1-10 برنامهها، سیاستها و طرحهای عملیاتی توسعه گردشگری الکترونیک در ایران 24
1-10-1 چشمانداز گردشگری الکترونیک در فرآیند توسعه پایدار گردشگری در ایران 24
1-10-2 جایگاه دولت، بخش خصوصی و نهادهای عمومی در توسعه گردشگری الکترونیک در ایران 25
1-11 گردشگری الکترونیک چیست؟ 30
1-11-1 مزایای گردشگری الکترونیک... 32
1-11-3 سرویسها و زیر ساختهای گردشگری الکترونیک... 35
1-11-4 نقش اینترنت در توسعه گردشگری 39
1-12 گردشگری الکترونیکی چیست؟ 46
1-13 نیازمندیهای ایران به گردشگری الکترونیکی.. 56
1-13-1 وضعیت گردشگری الکترونیکی در ایران.. 58
1-14 مقایسه وضعیت گردشگری الکترونیکی ایران و جهان.. 60
فصل دوم نقش و تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی کشورها 27
مقدمه. 70
2-1 فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد اقتصادی.. 71
2-2 فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنعت گردشگری.. 73
نتیجه گیری و پیشنهادها 79
فصل سوم بررسی سطوح مختلف فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در توسعه گردشگری.. 82
مقدمه. 83
3-1 فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) 85
3-2 فناوری ارتباطات و اطلاعات و گردشگری (ICT) 86
3-3 شناخت ابزارهای فناوری.. 88
نتیجه گیری.. 94
فهرست اشکال
فصل دوم
شکل 2-1 اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد تولید بالقوه در میان مدت... 72
شکل 2-2 زنجیره ارزشی سنتی گردشگری.. 74
شکل 2-3 سیستم گردشگری الکترونیکی.. 75
شکل 2-4 سیستمهای توزیع گردشگری.. 77
فهرست جداول
فصل اول
جدول 1-1 چالشهای استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری.. 10
فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری