نوع فایل: word
قابل ویرایش 102 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر جهت بررسی و مقایسه سطح ارضای روانی پنجگانه مازلو بر روی 60 نفر از دانشجویان شاهد و 60 نفر از دانشجویان عادی انجام شدهاست. هردوگروه شاد و عادی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران واحد حصارک هستند ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه شخصیتی مازلو میباشد که توسط دیوید لستر تهیه شدهاست دانشجویان شاهد و عادی بااستفاده از آزمون آماریt مستقل در نیازهای پنجگانه مازلو مورد مقایسه قرار گرفتند.
مقدار t مشاهده شده و سطح معنیداری نیازهای پنجگانه به شرح زیر به دست آمد.
1-نیاز فیزیولوژیست 45/0=t مشاهده شده درسطح 1/0 تفاوت معنیدار نمیباشد.
2-نیاز به امنیت 92/0=t مشاهده شده در سطح 1/0 تفاوت معنیدار نمیباشد.
3-نباز به تعلق و وابستگی 09/1=t مشاهده شده در سطح1/0 تفاوت معنیدار نمیباشد.
4-نیاز به احترام 38/0=t مشاهه شده در سطح1/0 تفاوت معنیدار نمیباشد.
5- نیاز به تحقق خویشتن( خود شکوفایی) 58/3=t مشاهده شده در سطح 1/0 تفاوت معنیدار میباشد..
بنابراین براساس این تحقیق بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی فقط از نظر ارضاء نیاز به تحقق خویشتن تفاوت وجود دارد و گروه عادی از نظر تحقق خویشتن در سطح بالاتری قرار دارد.
مقدمه:
یک خانواده که شامل زن وشوهر و اطفال است بطورکلی اساس طبیعی اجتماع بشری را تشکیل میدهد کودکان که ثمرة این ازدواجها هستند در بدو تولد دارای اجتماعات و نیازهای مختلف و متفاوت هستند که به تنهایی قادر به ارضاء آنها نبوده و پدر و مادر و بطور کلی خانواده عامل مهمی در ارضای نیازهای او میباشند. همچنین خانواده یکی از محیطهای سه گانه( خانواده، مدرسه، اجتماع) برای رشد و تکوین شخصیت هر فرد میباشد. وانقص بودن سازمان خانواده در انحراف شخصیت و بروز اختلالات عاطفی دارد. بدون تردید در محیط خانواده است که کودک کمکم اعتماد به نفس، مهرت. مهرو محبت، مسئولیت و تفاهم را کسب مینماید. بنابراین روانشناسان و جامعهشناسان آموزش و پرورش معتقدند که خانواده شایستهترین محیطها برای تربیت کودک بویژه در سالهای اوائل زندگی است. در میان پیشرفتهای روز افزونی که روانشناسان و دوران پزشکی در طول یک ربع قرن گذشته داشتهاست، این حقیقت روز به روز روشنتر شده که کیفیت و مراقبت پدر و مادر در اولین سالهای زندگی طفل در سلامت روحی آینده او اهمیت حیاتی دارد. همچنین بخش عظیمی از نیازهای کودک یا نوجوان توسط والدین مرتفع میشود که در این میان نقش پدر از اعتبار و ارزش خاصی پس از سنین نوزادی برخوردار است.
هر کودکی پس از اتمام دوران شیرخوارگی ارتباط تازهای را با فرد دیگر که پدر باشد آغاز میکند. و این ارتباط تا پایان عمر باقی است. اما در برخی مواقع به دلائلی چون جنگ، سیل، زلزله و …کودک یا نوجوان پدر خویش را از دست میدهد. عدم وجود پدر در منزل و در طول حیات او موجب خلاء عاطفی برای او میگردد. که این خلاء برای نوجوان بسیار سنگین و غیرقابل تحمل است. و جامعه باید به یاری این کودک بشتابد و آنان را شناسایی و هدایت و همسو با سایر افراد جامعه قرار دهد.
فهرست مطالب:
تشکرو قدردانی
فهرست مطالب
فهرست جداول:
پیشگفتار
چکیده تحقیق
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
تعریف موضوع تحقیق
هدفها و سؤالهای ویژه تحقیق
فرضیههای تحقیق
اهمیت موضوع تحقیق
روش انجام تحقیق
محدودیتهای تحقیق
پیشینه مختصری از تحقیقاتی که تاکنون در ایران در این زمینه انجام شده است.
فصل دوم: سابقه موضوع تحقیق
پایههای علمی و نظریههای مربوط به مسئله مطرح شده
سلسله مراتب نیازهای پنجگانه روانی از دیدگاه مازلو
خلاصهای از اهم تحقیقات انجام شده با ذکر جزیئات لازم
فصل سوم: روش تحقیق
نوع تحقیق
روش آماری
متغیرهای تحقیق
جامعه هدف و حجم نمونه
ابزار سنجش
شیوه نمرهگذاری
اعتبار روایی پرسشنامه
روش نمونهگیری
ویژگیهای نمونه
روش جمعآوری اطلاعات
فصل چهارم: یافتههای تحقیق و تجزیه و تحلیل یافتهها
فصل پنجم: نتبجه گیری
نتیجهگیری
محدودیتهای تحقیق
میزان تعمیمپذیری به جامعه هدف
پیشنهادات
فهرست منابع
پیوست
فهرست جداول:
1محاسبه سطح ارضای نیازهای بین دوگروه دانشجویان شاد و عادی27
2محاسبه سطح ارضای نیاز به امنیت بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی
3محاسبه سطح نیاز به تعلق و محبت و وابستگی بین دو گروه دانشجویان شاهد و عادی
4محاسبه سطح ارضای نیاز به احترام بین دو گروه دانشویان شاهد و عادی
5 محاسبه سطح نیاز به تحقق خویشتن بین دو گروه دانشجویان شاهد و عادی
منابع ومأخذ:
1-آدامز. ج. روانشناسی کودکان محروم از پدر ترجمه باقری و عطاران(1369) انتشارات دانشگاه تهران.
2-شیولسون. ریچارد. استدلال آماری در علوم رفتاری جلد 2 ترجمه دکتر کیامنش(1366) انتشارات جهاددانشگاهی
3-شعاری نژاد، علی اکبر، فرهنگ علوم رفتاری(1364). انتشارات امیرکبیر.
4-مزلو. ابراهام. اچ. روانشناسی شخصیت سالم ترجمه رویگریان(1367) انتشارات هدف
5-مزلو. ابراهام. اچ. انگیزش و شخصیت ترجمه رضوانی(1367) انتشارات آستان قدس رضوی
6-نادری عزت الله، سیف نراقی، مریم، روشهای تحقیق(1368) انتشارات بدر
7-هادفیلد.ج.آ. روش شناسی کودک و بالغ ترجمه مشفق همدانی(1364) انتشارات صفیعلیشاه
8-میلانی فرد ، بهروز. روانشناسی کودک و نوجوان استثنایی(1370) انتشارات قومس
9-ثنایی، باقر، روان درمانی و مشاهده گروهی(1379) انتشارات چهر
10-آزاد، حسین ، روانشناسی مرضی کودک(1368) انتشارات رضوی
11-شولستن. دون. روانشناسی کمال ترجمه گیتیخوشدل(1369) انتشارات نشر نو
12-مهران. محمدرضا. بررسی و مقایسه افسردگی دانشجویان یتیم و دانشجویان عادی(1371) استاد راهنما دکترآزاد. حسین. دانشگاه علامه طباطبایی
13-علیپور. احمد. بیابانگرد اسماعیل. بررسی میزان افسردگی دانشآموزان سال سوم در مدارس شاهد و مدارس راهنمایی غیر شاهد و مقایسه این دو با هم درتهران استاد راهنما دکتر آزاد حسین. دانشگاه علامه طباطبایی
14-مرادی عبادالله بررسی میزان افسردگی و عزت نفس در دانش آموزان داغدیده(1370) استاد راهنما دکتر ساعتچی- محمود- دانشگاه علامه طباطبایی
پروژه بررسی و مقایسه سطح نیازهای اساسی مازلو بین دانشجویان شاهد و عادی دانشگاه تربیت معلم. doc