نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

نیک فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اثرات نشست

اختصاصی از نیک فایل اثرات نشست دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

 

اثراات نشست (فرونشینی)

تصادف قاره ای زمان های اولیه ، سکوی اراراتوستنز

چکیده:

یک هدف اصلی تماتیک در برنامه ی کاوش اقیانوس ، بخش 160، درک دست تری از فرآیند ها اتفاق افتاده در مراحل اولیه ی تصادف قاره ای بود. سکوی اراتوستنز در فرضیه ای گفته می شود که قطعه ای از پوسته ی نازک شده ی آفریقای شمالی است که حدوداً به زیر قبرس می رسد . فروریزش اولیه به نظر می رسد که همراه با جابه جایی های طبیعی بوده است و این نشان می دهد که سکوی اراتوستنز در حال جدا شدن است . کاوش در مناطق 968-965 در اصل به منظور مشخص کردن زمان و ماهیت نشست و جدایی با دلیل و سند است. با استفاده از داده های مربوط به خصوصیات فیزیکی و پالئونتولوژیک که با اصطلاحات زمان پست کروز ، تخمین های پالئوباسیتریک و تخلخل و اندازه گیری های عمق ، تاریخچه های نشست (فرونشینی ) کیفی برای مناطق 968-965 که روی یا دقیقاً مجاور سکوی اراتوستنز قرار می گیرند ارائه می شود . نتایج فرونشینی (نشست) ، روی هم رفته ، مطابق با یک مدل است که در آن سکوی اراتوستنز بخشی از حاشیه ی فعال آفریقای شمالی است، که تا حداقل اوایل کرتازئوس در حال کاهش نشست گرمایی بوده است و در اوار الیگوسین یا اوایل میوسین این روند تقویت شد و سپس مرحبه ای از نشستِ تکتونیک سریغ را در اواخر میوسین آغاز کرد که تا امروز هم ادامه داشته است.

تفسیر کلی تاریخچه ی نشست (فرونشینی ) که در اینجا ارائه شد نشان می دهد سکوی اراتوستنز دماغه ی باریکی از آفریقای شمالی را نشان می دهد که حالا در مراحل اولیه ی تماس تکتونیک با ورقه ی لیتوسفر اروپا آسیایی است . جدایی و نشست از زمان میوسین ممکن است مربوط به فشار های خم شدگی (دولاشدگی) در لیتوسفر آفریقای شمالی باشد که مرتبط با تصادف (برخورد ) است.

مقدمه:

هدف اصلی بخش 160 این بود که فرآیند های درگیری در مراحل اولیه ی تصادف (برخورد ) قاره با قاره را رمزگشایی (کشف) کند. منطقه ی این بررسی ها کهمعمولاً با عنوان تپه های دریایی اراتوستنز (شکل 1) شناخته می شوند که احتمالاً قطعه ای قاره ای هستند(براساس نتایجی که در اینجا و جاهای دیگر در این جلد ارائه شده) و در اینجا به عنوان سکوی اراتوستنز معروف است.وضعیت تکتونیک امروزیِ سکوی اراتوستنز (شکل 1) مشرف به تکتونیک های تصادفی (برخوردی ) است با برخورد سکوی اراتوستنز با حاشیه ی فعال قبرس ، شکستگی سکو و فروریزش اولیه ی سکوی اراتوستنز در پایین گودال قبرس با یک جزء برخوردی –لغزش ( رابرتسون و زنوفونتز، ،1993 پیپر1996، رابرتسون1995 ، رابرتسون1996 ) . مراحل اولیه ی تصادف ( برخورد ) شدید ( سخت ) با آنالوگ های ( قیاس های ) مدرن به خوبی نشان داده نشده است و در یادداشت های قدیمی به خوبی نگه داری نشده است بنابراین شکستگی و فرورفتگی سکوی اراتوستنز در زیر قبرس شانسی را برای ثبت این فرآیند ها نشان می دهد. هدف این مقاله در نظر گرفتن اهداف اساسی بخش 160 با فراهم کردن یک نشست (فرونشینی) کمی و کامل تر کردن تاریخچه مناطق 966 و 967 است که بر روی سکوی اراتوستنز قرار می گیرند.(شکل 1)

وضعیت منطقه ای : مدیترانه ی کرانه ی شرقی با شکافته شدن حاشیه ی گندوانا در بریاسیک (گارفانکل و درین 1984 ) به وجود آمد. شکل گرفت.) مدیترانه ی شرقی آخرین بازمانده های نئوتتیس را نشان می دهد که در آخرین مرحله های اتمام تصادف (برخورد) است و با پوسته های آسیا –اروپایی و آفریقا مرتبط است.(شکل 1) سکوی اراتوستنز عموماً به عنوان یک سکوی کربناتی که بر روی یک قطعه ی قاره ای شکافته شده تفسیر می شود (ارابرتسون 1997) . پوسته ی اقیانوسی در بیشتر قسمت های مدیترانه ی کرانه ی شرقی شکل گرفت در اواخر تریاسیک ، همانطوری که توسط قطعه های "افزایشی" در جنوب غرب قبرس نشان داده شده است، (مجموعه مامونیا) جنوب غرب ترکیه(مجموعه مامونیا) و سوریه ی شمالی (بائوباسیت) (ارابرتسون1991) در طول کرتازئوس ، حرکت نسبی ورقه های آسیایی و آفریقایی همگرا شد؛ درپاسخ به این همگرایی ورقه ای منطقه ای ، فروریزش آغاز شد در حوضه ی رودهای جنوب شرقی اقیانوس مدیترانه که منجر به تشکیل مجموعه ی ترودوس اوفیولت شد با گسترش طاق پشتی.

حوزه فروریزش مربوط ، به سمت شمال احتمالاً فرورفتگی پیدا کرد و در جنوب قبرس جاگرفت . (رابرتسون1997) . براساس تحقیقات پالئومغناطیس ترودوس اوفیولیت ، بیشتر قبرس درحال چرخش خلاف عقربه ی ساعت بوده به عنوان یک میکرو ورقه ی دیسکریت در اواخر کرتائوس تا اوایل ایوسین.

(کلاب 1985، موریس1990، موریس1996) . آغاز شدن در حداقل اوایل میوسین ، ماند پوسته ی اقیانوسی کرانه ی شرقی مدیترانه فروریزش رو ره شمال را آغاز کرد و ورقه ی آفریقای شمالی ، شامل سکوی اراتوستینز شکاف نهایی خود را به خود را به سمت قبرس آغاز کرد. (دوی و سنگور 1979، درکورت1993 )از اینرو ، در اوایل دوره ی میوسین ، قبرس جنوبی بر روی لبه ی جلویی جایی قرار گرفته بود ( جای گرفته بود.) که در آن زمان تبدیل به ورقه ی آسیا –اروپا شده بود. سکوی اراتوستینز

یک ساختار بزرگ ، مثلث شکل و برجسته (بالا آمده) است در دریای مدیترانه در جنوب قبرس ، (شکل 1) یک منطقه ی خلاف قاعده مغناطیسی تنها با بخشی از سکوی اراتوستینز مطابق دارد و داده های مربوط به جاذبه فقدان جبران را در سکوی اراتوستینز نشان می دهد. (ترافرت1993)

اطلاعات مربوط به قبل از بخش 160، گویای آن است که سکوی اراتوستینز در حال انجام فرایند تصادف (برخورد) با حاشیه ی فعالف قبرس و به سمت شمال است. ( رابرتسون 1990، وود ساید1991 ، رابرتسون1994 ، رابرتسون 1995 .) بر طبق تاریخچه ی نشست ، خلاصه ی تکتونیک ذکر شده در بالا این است که نشست (فرونشینی ) نقاط سکوی اراتوستینز باید یک روند تخریب کننده را دنبال کرده باشد که مشخصه ی سرد شدن حاشیه های فعال است ( مک کنیز 1978 ) که احتمالاً با نشست های سریع تر جایگزین شده که مشخصه ی تکتونیک های با حاشیه ی همگرا است . ( وایتینگ و توماس 1994 ) "داده ها و روش ها" : منحنی های فرونشینی (نشست ) و تاریخ زمین شناسی ( قرن هینت ؛ 1978 استکلروواتز1978) برای نمایش دادن انحطاط (گودی) یک سطح مرجع در طول زمان است. یک مرحله ی ضروری در محاسبه ی نشست ، تقسیم کمی ستونِِِِِِ ِ رسوبی بین هر خط افق زمان بندی شده است . ترجیحاً ، خط عمود مرجع نمایش داده شده باید کریستال های نمکی باشد . اما این نمی تواند همیشه امکان پذیر باشد . بدلیل فقدان تخمین ها ی زلزله ای یا مشخص نبودن عمق رسوب نمکی برای سکوی اراتوستینز ، یک سطح 100 متری را در زیر پایه ی نمکی عمیق ترین گودالهای ( رمنطقه ی 967 فرض می کنیم که به نظر می رسد صخره های مربوط به زمان های بسیار قدیم است . برای منطقه ی 966، یک سطح مرجع را در نظر می گیریم که سطح مرجع مربوط به زمان های هاتریوین ؟؟؟ بار مین از زمان شروع نشست گرمایی منطقه ای است . تأثیر خطاها در عمق یا سنِ سطح مرجع فرض شده ترجیحاً برای تغییر زمان آغازی ( نقطه ی آغاز ) منحنی نشست محاسبه شده تا شکل ؟؟؟ منحنی ها . ا نتخاب غلط خط افق مرجع ممکن است محاسبات را به صورت سیستماتیک تحت تأثیر قرار دهد. داده های مورد نیاز برای محاسبات نشست شامل سالهای عددی خط افق انتخاب شده ، پالئوباسثفتری، تخمین زده شده برای خط های افق ، سنگ شناسی و یک تخمین تاریخچه companion ستون نشست است . در اصل محاسبات نشست شامل جابه جا کردن بار آب و نشست با استفاده از یک فرضیه ی ایزوستاسی هوایی ( استکلر و واتز ، 1978 اسکلتر و کریستی 1980) . اگر چه ایزوستاسی هوایی برای راحتی محاسبات است ، و برای لیتوسفر قدیم گرمایی یا برای مشکلات flexural وجود خارجی ندارد . یک روش جایگزین نمایش اعماق از هم باز شده ی ( شکافته شده ی ) پر از آب در لایه های نمکی و در طول زمان است. این روش دنباله رو روش وایتینگ 1994 ، وایتیگ و توماس1994 و توماس و وایتیگ 1996 است و مزیت آن حساس بودن نسبت به داده های ایزواستاتیک و فرونشستی است . منحنی های نشست کلی که به عنوان یک مرحله ی میانی در محاسبات فرونشستی هوایی است ( اسکالتروکریستی 1980 ) در اینجا استفاده می شود به خاطر نامناسب بودن فرضیه ی ایزواستاتیک هوایی در حاشیه ی همگرا . نشست ملکسورال می تواند یک راهبرد دیگر را مطرح کند اما نیازمند فرض های اصلی در مورد رفتار گرمایی و مکانیکی لیتوسفر در دراز مدت است که با داده های بدست آمده از منطقه ی سکوی اراتوستینز قابل تطابق نیست.

تخلخل ، عمق

برای تعریف درست سرعت ها ی نشستی در تخمین اینکه چگونه نشست ، ضخامت نشستی امروزی را برای تأثیر ات فشار تصحیح کرده است به عنوان مثال تغییرات درون گودالی در تخلخل به عنوان پتانسیل تشکیل به صورت زیر مدل سازی می شود:

???? Q=

وقتیکه Q تخلخل در عمق Z با واحد متر ، تخلخل اولیه ی نشست است و C ، افزایش تخلخل با عمق را تشریح می کند. (آسی، 1930، پیروکوایبیر 1974، اسکموکروهالی 1982، داگلیونی و گلدهمر1988 ) اگر چه ثبتیات ژئوفیزیکی درمناطق 966 ، 967 ، روی شکل انجام شده ، تغییرات زیاد در قطر سنج (امیس ، روبرتسون ریشتر 1996 ) اندازه گیری تخلخل نوترون را غیر معتبر و غیر قابل اعتماد کرده است . بنابراین داده های ترکیبی نقاط 966 ، 967 کاملترین و قابل اعتماد ترین مأخذ را برای تخمین ؟؟؟؟؟؟؟/ و C در اختیار قرار می دهد. به خاطر عمق نفوذ بیشتر ، منطقه 967 برای مدل سازی تخلل درون گودالی استفاده شد و روش های متناسب با منحنی کمترین درجه ی استاندارد برا یمشخص کردن به ترین منحنی عمق تلخل مورد استفاده قرار گرفت . ( شکل 2) نوشته های موجود نشان می دهد که تفاوت های وابسته به سنگ شناسی مهمی در روند فشار وجود دارد اگر چه داده های مشخصات شاخص ، برای مشخص کردن روابط عمق – تخلخل ِ فردی برای هر مورد سنگ شناسی کافی نیست.

براساس شباهت های زیاد در تاریخچه ی مشاهدات ثبت شده ، فرض می کنیم که روابط عمق –تخلخل بدست آ»ده در نقطه ی 967 برای نقطه ی 966 نیز دارای اعتبار ( معتبر ) است .

بیواستراتیگرافی و پالئوباسیمتری

سالهای عددی برای نشست های پلیوسین و کواترنری ( شکل 3و4 )براساس بیواستراتیگرافی ، است که براساس نانوفسیل های کالکارئوس و فرایند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پلانکتونی است ( امیس ، رابرتسون، ریشتر1996 ). تخمین های پالئباسیمتری پلوسین –هلوسین براساس تحقیقات در مورد فرامیتیفرال بنتیک است که توسط اسپیزافری و بنده ( مؤلف) پرملی سیلوا (نام) انجام شده (پرملی سیلوا، بخش 30 ، این جلد ) شواهد فیسیز و داده های فرا مینیفر مطابق با اطلاعات مربوط به عمق آب هستند . برای مثال اصل آب – کم عمق که بار گودال های سنگ آهکی است ف در صورت وجود بنتیک های آبهای کم عمق ( رفواصل 279-26904 ) اثبات می شود. ( اس . اسپرافری 1996 ) تحقیقات بیواسترایتگزافی مربوط به دوره ی پست کروز و تخمین های پالئو باستیری یک درک کامل از سالها و اعماق را امکان پذیر می سازد . با فرض یک تاریخچه ی بسیار مشابه بای نقاط 966 و 967 و داشتن یک دید ترکیبی برای داده های مربوط به دونقطه . عموماً ، سنگ های آهکی آب-کم عمق مربوط به سیگ های آهکی مربوط به الیگوسین پلاژیک 967-167-138 محفوظ شده را تکمیل می کند.

برای دسترسی به جزئیات بیشتر در مورد سالها و تخمین های پالئوباسی متری در بخش 2 به اسپزافری ، بخش 30 پرمولی سیلوا و در بخش 10، اسپزافری و اسپیلگر که تمامی در همین جلد است مراجعه کنید.

روش ها

"محاسبات نشست (فرو نشینی )"برای بررسی ضخامت های نشست ، الگوریتم های اسکالتر و کریستی (1980 ) را مورد استفاده قرار دادیم به طور خلاصه ، محاسبات شامل استفاده ی عددی از رابطه ی عمق –تخلخل ِتجربی است که در بالا مورد بحث قرار گرفت برای تجدید ضخامت نشست در زمان هر یک از خط های افقی زمان بندی شده. همانطور که در بالا مطرح شد ، تصادف (برخورد) اولیه سکوی اراتوستینز با حاشیه ی قبرس شامل از فرم خارج شدن . فلکسورال پویا و فرض های مربوط به نشست ( فرونشینی ) (استکلرو واتز 1978) آنرا تبدیل به یک تکنیک تحلیلی نامناسب می کند. در عوض منحنی های نمایش داده شده در شکل 5و6 ، نشست کلی سطح مرجع ( که در بالا معنی شد.) را در طول زمان ، نشان می دهد. خط های عمودی که در شکل 5و6 نشان داده شده دامنه ی حداقل و حداقل و حداکثر اندازه ها را پالئومتری تخمین زده شده ( شکل 3 و4 ) را نشان می دهند و خط های عمودی دامنه ی سالهای عددی را براساس داده های بیواسترابیگرافی . عموماً دامنه ی سالها برای هر خط عمود است . برای مثال، اگر شواهد مربوط به جانوران یک منطقه نشان داد که یک خط عمودی نمایشگر پلانکتونیک های N5 بالایی است ، دامنه ی سال عددی ma20-19 بوده است در صورتی که یک خط عمود نشان دهنده ی نقطه ی p18 یک دامنه ی ma 36-34 را خواهد داشت . مقیاس های زمانی


دانلود با لینک مستقیم


اثرات نشست

تحقیق در مورد روابط اجتماعی

اختصاصی از نیک فایل تحقیق در مورد روابط اجتماعی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 55

 

بررسی روابط اجتماعی

اکثر محصولات صنعتی تولید شده یا در حال تولید و یا در دست بررسی و طراحی، بخاطر و برای انسان و در رابطه تنگاتنگ با انسان عصر حاضر و آینده است. بررسی روابط اجتماعی انسان در رابطه با آن تولید و یا طرح از مراحل مهم تحقیقات در یک پروژه است.

آگاهی کافی در این مرحله به طراح کمک می‌کند تا به اطلاعات مناسب و با شناخت و بینش دست به طراحی آن محصول بزند. یک طراح صنعتی پیش از هر گونه فعالیت طراحی ابتدا باید انسان و روابط انسانی که در رابطه با آن طرح می‌باشد را شناسایی کند.

این رابطه ثابت کرده که طرح‌ها و محصولاتی که بدون توجه به تحقیقات اجتماعی تولید شده‌اند عموماً شکست خورده و آن طرح با ناکامی مواجه گردیده است و با نشناختن استفاده‌گر، او را دچار آزردگی روانی و جسمی نموده است. از آنجائیکه از اهداف طراحان صنعتی در نظرگیری خواستها، آمال و آرزوهای استفاده‌گر و همچنین صاحبان و سرمایه‌گذاران صنعت می‌باشد، این عدم شناخت باعث بروز شکست در تولید و استفاده محصولات می‌گردد.

تاریخ میز در ایران

در کشور ما صنعت مبلمان از دیرباز با میزهای کوتاه تحریر بسیار نفیس متداول و مرسوم بوده است و در دوره صفویه بخصوص مبلمان خاتم‌کاری و منبت‌کاری شده به حد اعلای ترقی خود می‌رسد و این صنعت تاکنون در بعضی از مبلمانهای گران‌قیمت به کار می‌رود و شاه‌کارهایی را به‌وجود می‌آورد. نمونه آن میز منبت و خاتم‌کاری نفیس استاد کریمی است که در نمایشگاه بین‌المللی بروکسل به معرض نمایش گذاشته شد. ولی باید در نظر داشت که در کشور ما تا چندی پیش صنایع مبلمان مخصوص اماکن مقدسه (میز و جاکتابی و منبر) و قصرهای سلاطین (تخت سلطنت و مبلمان داخلی قصرها) بود. اگر بخواهیم توسعه تاریخی میز را مورد بررسی قرار دهیم باید صنایع مبلمان‌سازی را بررسی کنیم و سپس به خود میز پرداخته شود.

قبل از ظهور فرهنگ غربی در اقصی‌نقاط ایران نشستن روی قالیهای زیبا و نفیس مرسوم بوده است و مبل‌سازی چندان رونق نداشت. حتی تا اواخر دوره قاجار فقط در منازل معدودی از افراد سرشناس مبلمان مخصوص پارچه‌های منگوله‌دار به سبک دربار فرانسه وجود داشت که اغلب از خارج وارد می‌شد ولی پس از این دوره و با ساختن خانه‌های جدید و نفوذ این فرهنگ صنعت مبل‌سازی روبه ترقی نهاد.

در اینجا بود که استاد کارهای ایرانی با تلفیق روشهای ایرانی و اروپایی مبلهای گران‌قیمتی ساختند. این مبلها در ابتدا از چوب گردو بود و بعدها از چوبهای دیگر مانند نارون و چوبهای روشن مثل افرا، راش، ملج هم مورد استفاده قرار گرفت.

زمانی مبل‌سازی در کارگاههای کوچک انجام می‌شد ولی پس از مدتی با عرضه تخته فیبر در اغلب موارد و به خصوص در ساختن قفسه لباس و میز این فراورده جدید جایگزین تخته‌های چوب شده، درها و نمای اینگونه محصولات از فیبر ساخته، کارخانه‌های بزرگتری ایجاد شد.

مبلسازان با استعمال ورنی مخصوص که به آن «شاندالوس» می‌گویند مبلهای روشن و درخشانی ساختند که مورد پسند بازار قرار گرفت و به خصوص میز تحریر و میزهای نهارخوری و قفسه لباس توسط افراهای بانقوش پرمگس بسیار مورد توجه واقع شد. بعداً «فورمیکا» وارد بازار ایران شد. که نقوش آن گاهی تقلیدی از چوبهای مخصوص مبل مانند گردو و افرای ماهاگونی و گاهی دارای نقوش مرمری بوده و این ماده برای روکش کاری اغلب صنایع مبلمان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نتیجه گیری

در سالهای اخیر با عرضه تخته‌های فشرده نئوپان و مزایای فراوانی که این فراورده‌ نو دارد در اغلب توکاریهای مصنوعی چوب و به خصوص صفحه میزهای تحریر و نهارخوری و بدنه قفسه‌ها و غیره از این ماده استفاده می‌کنند. با بررسی تاریخچه میزها به این نتیجه می‌رسیم که مهمترین و اساسی‌ترین جنبه‌هایی که جلب‌نظر می‌کند جنبه‌های تزئینی و کنده‌کاری‌هایی است که روی میز انجام می‌گرفته است. با گذشت زمان هرچه به طرف تفکر صنعتی پیش می‌رویم از کنده‌کاری‌های سنتی کاسته می‌شود و جنبه عملکردی میز افزایش می‌یابد.

میزها به طرف تخصصی شدن پیش می‌روند و کم‌کم میزی خاص می‌شوند. مثلاً میز کامپیوتر، میز چرخ خیاطی، میز تدوین و … که در آنها مکانیزمهایی تعبیه شده و قسمتهایی از میز متحرک شده است. این مسائل نشان‌دهنده رشد فکری و ظهور طراحان صنعتی در عرصه کار می‌باشد. مهمترین ارتباطی که در آنالیز تاریخی می‌توان درنظر گرفت استفاده از روشهای فرمی و تفکری است که طی سالیان دراز رشد کرده و به ما رسیده و ما از میان فرمها و تفکرات پیشین مناسب‌ترین آنها را که منطبق با نیازهایمان است انتخاب نموده و با تجزیه و تحلیل‌هایی که روی آنها انجام می‌دهیم، در صورت لزوم از آن تفکرات استفاده می‌کنیم.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد روابط اجتماعی

دانلود پاورپوینت بدیع (رشته زبان و ادبیات فارسی - 2 واحد درسی)

اختصاصی از نیک فایل دانلود پاورپوینت بدیع (رشته زبان و ادبیات فارسی - 2 واحد درسی) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت بدیع (رشته زبان و ادبیات فارسی - 2 واحد درسی)


دانلود پاورپوینت بدیع (رشته زبان و ادبیات فارسی - 2 واحد درسی)

طرح درس:

کلیات
بدیع لفظی:
روش تسجیع، روش تجنیس، روش تکرار
بدیع معنوی:
روش تشبیه، روش تناسب، روش ایهام، شیوۀ فرعی تضمّن، شیوۀ فرعی اغفال، ترتیب کلام، روش تعلیل و توجیه
اهداف درس:
آشنایی با مباحث بنیادی علم بدیع
جایگاه درس:
درس بدیع از دروس پایه دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی می باشد
کلیات و اصطلاحات:
هدف کلی: آشنایی با اصطلاحات ضروری برای فهم مطالب فصل های بعدی، بطوری که بتوان مورد مربوط به هر اصطلاح را در متن فارسی (به صورت کلمه یا جمله) تشخیص داد.
هدفهای رفتاری:
1- تعریف مفهوم «بدیع»
2- تعریف صنعت «بدیعی»
3- طبقه بندی انواع بدیع و توضیح تفاوت آنها
4- توضیح نقش صنایع بدیعی در آهنگین کردن کلام ادبی
5- تشخیص انواع مصوت ها و اصوات صامت
6- خواندن کلمه بر اساس آوا نوشته
7- تعریف واک و تشخیص تعداد واک در هر کلمه
8- تشخیص تعداد هجای هر کلمه و تفاوت آن ها از نظر امتداد و کشش صوتی
9- تشخیص  روی در هر کلمه
10- تشخیص  هجای قافیه در هر کلمه
1- تعریف مفهوم «بدیع»:
بدیع مطالعه در ابزار و شگردها و فنونی است که باعث ایجاد موسیقی کلام می‌شوند (در نثر) و یا موسیقی کلام را افزون‌تر می‌کنند( در شعر). به عبارت دیگر بدیع بررسی و شناخت ابزار و شیوه‌هایی است که به وسیلۀ آن ها  در بین اجزاء کلام تناسبات و روابط خاصی به وجود می‌آید.
2- تعریف صنعت «بدیعی»:
به ابزاری که موسیقی کلام را به وجود می‌آورند و یا افزون می‌کنند و بین اجزاءکلام روابط هنری به وجود می‌آورند اصطلاحاً « صنعت بدیعی» می‌گویند. این ابزار گاهی جنبۀ لفظی دارند و موسیقی کلام را از نظر روابط آوایی افزون می‌کنند و گاهی جنبۀ معنایی دارند و از طریق تناسبات و روابط معنایی کلام را منسجم‌تر می‌کنند.
3- طبقه بندی انواع بدیع و توضیح تفاوت آنها:
بدیع لفظی و بدیع معنوی
بحث در ابزاری (صنایعی) که موسیقی لفظی کلام را افزون می‌کنند یا به وجود می‌آورند موضوع «بدیع لفظی» و مطالعه در ابزاری که موسیقی  معنوی کلام را به وجود می‌آورد موضوع «بدیع معنوی» است.
4- توضیح نقش صنایع بدیعی در آهنگین کردن کلام ادبی:
یکی از ویژگیهای کلام ادبی، داشتن آهنگ است. اما صرف وجود آهنگ، کلام را ادبی نمی‌کند. مثلاً مصراع « ز فروردین چو بگذشتی مه اردیبهشت آید» دارای آهنگ است اما  ادبی نیست. شاعران بزرگ معمولاً با استفاده از یک یا چند ابزار افزونی موسیقی کلام یا ابزاری که به کلام انسجامی بیش از حد معمول می‌بخشد( صنایع بدیعی) کلام عادی را تبدیل به کلام ادبی می‌کنند و یا اگر کلام ادبی است با اعمال این صنایع بدان حیثیت ادبی افزون‌تری می‌بخشند.
5- تشخیص انواع مصوت ها و اصوات صامت:
در هر زبانی چند مصوت (به صدا در آورنده) وجود دارد که به کمک آنها صداهای زبان ادا می‌شود. در زبان فارسی شش مصوت وجود دارد:
الف)‌ مصوت‌های کوتاه: a= -َ            e=  -ِ        o = -ُ
ب) مصوت‌های بلند:  ā=آ     i= ای     u=او
به بقیه اصوات زبان، صامت(گنگ = خاموش) گویند.
صامت‌ها همواره به کمک مصوت‌ها به صدا در می‌آیند (تلفظ می‌شوند)، چنان که حروف الفبا این وضع را دارند:
ب) be  پ) pe      ج)je        ن)ne
6- خواندن کلمه بر اساس آوا نوشته:
آوانویسی، املایی است که با آن همۀ اصوات زبان (صامت‌ها و مصوت‌ها) را بتوان دقیقاً نشان داد. در آوانویسی با اندک تغییر و تصرفی از الفبای لاتین استفاده می‌شود. در آوا نویسی به صورت مکتوب واژه کاری نداریم:
چهČe  شما  Šomā خواهر xāhar
7- تعریف واک و تشخیص تعداد واک در هر کلمه:
واک یا واج
به هر یک از صداهای زبان (اعم از صامت یا مصوت) یک واک یا واج گویند: دست dast دارای چهار واک یا صداست (حال آن که در خط فارسی دارای سه حرف است).
 
شامل 144 اسلاید powerpoint

دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت بدیع (رشته زبان و ادبیات فارسی - 2 واحد درسی)

تحقیق در مورد معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان

اختصاصی از نیک فایل تحقیق در مورد معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 21

 

معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان

سلجوقیان ترکان غز بودند که برای تصرف زمینهای حاصلخیز از ماوراء النهر به کشور ایران آمدند و بزودی با فتوحات خود توانستند علاوه بر ایران آسیای صغیر را نیز به تصرف در آورند. بدین ترتیب در آغاز قرن پنجم سلسله ی ترکان سلجوقی تأسیس شد. بعد از حکومت طغرل نوبت به حکمرانی آلب ارسلان رسید. بعد از مدتی حکومت به دست ملکشاه سلجوقی افتاد و سرانجام در دوره ی حکومت سلطان سنجر سلجوقی حکومت این سلسله روبه ضعف نهاد و بعد از مدتی به دست سلسله ی دیگری به نام خوارزمشاهیان منقرض شد. از وقایع مهم سیاسی این دوره، قیام فراگیر اسماعیلیان بود که حدود دویست سال، تقریباً بیشتر قلمرو جهان اسلام و آسیا را فراگرفت. رئیس این فرقه حسن صباح، ضمن جمع آوری تعداد زیادی از طرفداران خود گذرگاههای صعب العبور را به عنوان پایگاهی برای توسعه ی قدرت و قیام خود انتخاب کرد. مراکز سیاسی این فرقه بیشتر در کوههای البرز از قزوین تا دامغان گسترده بود. مرکز حکومتی آنان به نام آشیان عقاب یا قلعه الموت معروف است. اسماعیلیان معتقد بودند که اسماعیل پسر جعفربن محمد (ع) از احفاد حسین بن علی (ع) همان مهدی موعود است. گرچه اسماعیلیان در بیشتر کشورهای اسلامی حتی سوریه و مصر پیروان بسیار داشتند، ولی سرانجام به دست هلاکوخان مغول از بین رفتند.

از نظر توسعه ی هنرها بویژه معماری، عهد سلجوقیان یکی از دوره های درخشان هنری است. همچنین عده ای از محققان براین عقیده اند که در این دوره صنایع گوناگون به شیوه ی گذشته ادامه و گسترش یافت. معماری عهد سلجوقیان از استحکام و زیبایی خاصی برخوردار است. گرچه حدود یک هزار سال از آن دوره می گذرد ولی بناهای باقیمانده از آن دوران نشان دهنده ی مهارت و استادی هنرمندان و استادکاران و آگاهی آنان از شیوه های مختلف معماری است. شکوفایی هنرها در این دوره همچنین مدیون آرامش و ثبات سیاسی قلمرو سلجوقیان است که در آن هنرمندان توانستند آثار متعددی به وجود آورند. همچنین وجود وزیری دانشمند چون خواجه نظام الملک در دستگاه حکومتی سلجوقیان، باعث رونق صنایع و فنون شد. وی مدارس زیادی در شهرهای بغداد، نیشابور، مرو، ری و جرجان تأسیس کرد تقریباً از همین زمان بود که مدارس از مساجد جدا می شدند. مدارسی که در زمان صدارت خواجه نظام الملک به وجود آمد اغلب چهار ایوانی است. دوره ی سلجوقیان از نظر ادبی نیز اهمیت خاصی دارد؛ شاعران بزرگی چون ناصرخسرو، خیام و خاقانی به این دوره تعلق دارند. حکومت سلجوقیان جای خود را به حکومت خوارزمشاهیان داد. خوارزمشاهیان در آغاز قرن ششم هجری به ایران آمدند و ممالک خراسان و کرمان و ایالت جبال را تصرف کردند. از حکمرانان این سلسله سلطان محمد خوارزمشاه است که تصمیم به فتح بغداد و انقراض حکومت خلفا گرفت ولی حملات بی امان مغول نه تنها مهلت اجرای این نقشه را به او نداد بلکه در مدت کوتاهی به حکومت آنان پایان داد.

با گذشت 600 سال از آغاز اسلام تا پایان عصر سلجوقیان، تحولات مهمی در جهان اسلام رخ داد. کشور ایران نیز در این فاصله یعنی تا آغاز قرن هفتم هجری از نظر سیاسی، اقتصادی و مذهبی دستخوش تحولات و دگرگونیهایی شد که بی شک در گسترش هنرها بویژه معماری تأثیر بسزا داشت.

در این ادوار، بویژه در عهد سلجوقیان و خوارزمشاهیان، معماری اعتبار خاصی داشت. نقشه ی بناها اغلب چهار ایوانی و تزیینات مهم آنان آجرکاری و گچبری بود. همچنین ایجاد بناهای گوناگون مانند مساجد، مدارس، آرامگاهها و کاروانسراها توسعه پیدا کرد.

برای آنکه دانشجویان با وضعیت معماری از آغاز تا پایان عصر خوارزمشاهیان بیشتر آشنا شوند در صفحات بعد نمونه هایی از معماری صدر اسلام تا عصر خوارزمشاهیان معرفی خواهد شد؛ بناهایی با کاربردهای گوناگون چون مدارس، مساجد، مقبره ها، کاروانسراها، پلها و مجموعه های مذهبی.

ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از محققان ویژگیهای معماری دوره ی خوارزمشاهیان را ادامه عصر سلجوقی دانسته، اختصاصات هنری این دوره را با عصر سلجوقی و گاهی هم با دوره ی ایلخانی همانند می دانند. بررسی سالهای اخیر نشان داده است که دوره ی خوارزمشاهی از نظر هنرهایی مانند فلزکاری، سفالگری، کاشیکاری و گچبری و ویژگیهای معماری، سبک جداگانه ای داشته که با ویژگیهای عصر سلجوقی و ایلخانی متفاوت بوده است.

در اوایل قرن هفتم هجری (سال 617 هجری) به علت اشتباهات سیاسی حکمرانان خوارزمشاهی سپاهیان چنگیز خان مغول به سرزمین ایران هجوم آوردند. مغولان پس از فتح سمرقند و بخارا به خوارزم و خراسان و دیگر بلاد آباد و پرجمعیت روی آورده و شهرهای معروفی چون نیشابور، ری، گرگان، مرو، هرات و بلخ را با خاک یکسان کردند. گرچه یکی از شاهان خوارزمشاهی به نام سلطان جلال الدین مدت ده سال با مغولان پیکار کرد، ولی از این جنگ و جدالها سودی نبرد و سرانجام به سال 628 هجری در کردستان کشته شد و این سلسله منقرض گشت.

در سال 653 هجری هجوم دیگری از سوی مغولان، به دست هلاکو یکی از نوه های چنگیز آغاز شد؛ هلاکو نیز مانند اجداد خود به ویرانی شهرها پرداخت و از طرفی به قیام دویست ساله ی اسماعیلیان در قلعه الموت پایان داد. بعد از آنکه مغولان شهرهای آباد را ویران کردند، مجبور شدند برای بقا و ایجاد حکومت جدید چاره اندیشی کنند و ممالک مفتوحه را سر و سامانی بدهند. آنها بزودی دریافتند که برای ادامه حکومت به عناصر و عوامل داخلی نیازمندند؛ از این رو حکومت آنان که به سلسله ایلخانی معروف است با صدارت دانشمندان ایرانی چون خواجه نصیر الدین طوسی آغاز شد. وی در توسعه فرهنگ ایران در دوره ی ایلخانی نقش اساسی داشت. به این ترتیب تجدید فرهنگ ایران اسلامی آغاز شد و هلاکو در ایران ساکن و مؤسس سلسله ایلخانی شد و نسبت به توسعه ی علوم اظهار علاقه کرد. از جمله اقدامات او تأسیس رصدخانه ای در مراغه با کمک خواجه نصیرالدین طوسی بود.

بعد از هلاکو، حکومت به دست آباقا پسر هلاکو و بعد به اولجایتو، ارغون و غازان رسید. در این دوره روابط ایلخانیان با ممالک خارج روبه توسعه نهاد و بتدریج توسعه ی هنرها بویژه معماری وارد مرحله جدیدی شد. ایجاد بناهای چون سلطانیه، مسجد جامع ورامین، فرومد، مسجد ملک و پامنار کرمان و مقابری چون گنبد سرخ، گنبد علویان، برج علاء الدین ورامین نشان دهنده ی توسعه ی معماری در این دوره است. با آغاز حکومت ابوسعید انحطاط سلسله ی ایلخانی آغاز شد و


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان

دانلود عام الفیل سال تولد پیامبر2

اختصاصی از نیک فایل دانلود عام الفیل سال تولد پیامبر2 دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 فرمت فایل:  ورد ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ

 


  قسمتی از محتوای متن 

تعداد صفحات : 105 صفحه

عام الفیل سال تولد پیامبر(ص) مشهور در میان اهل تاریخ آن است که ولادت رسول خدا درعام الفیل بوده،و عام الفیل همان سالى است که اصحاب فیل‏بسرکردگى ابرهه بمکه حمله بردند و بوسیله پرنده‏هاى ابابیل‏نابود شدند.
و اینکه آیا این داستان در چه سالى از سالهاى میلادى بوده‏اختلاف است که سال 570 و 573 ذکر شده،ولى با توجه به‏اینکه مسیحیان قبل از اسلام تاریخ مدون و مضبوطى نداشته‏اندنمى‏توان در اینباره نظر صحیح و دقیقى ارائه کرد،و از اینرو ازتحقیق بیشتر در اینباره خوددارى مى‏کنیم،و به داستان اصحاب‏فیل که از معجزات قرآن کریم بشمار مى‏رود مى‏پردازیم،و البته‏داستان اصحاب فیل با اجمال و تفصیل و با اختلاف زیادى‏نقل شده،و ما مجموعه‏اى از آنها را در زندگانى رسول‏خدا«ص‏»تدوین کرده و برشته تحریر در آورده‏ایم که ذیلا براى‏شما نقل مى‏کنیم،و سپس پاره‏اى توضیحات را ذکر خواهیم کرد: داستان اصحاب فیل کشور یمن که در جنوب غربى عربستان واقع است منطقه‏حاصلخیزى بود و قبائل مختلفى در آنجا حکومت کردند و از آنجمله قبیله بنى حمیر بود که سالها در آنجا حکومت داشتند.
ذونواس یکى از پادشاهان این قبیله است که سالها بر یمن‏سلطنت مى‏کرد،وى در یکى از سفرهاى خود به شهر«یثرب‏»تحت تاثیر تبلیغات یهودیانى که بدانجا مهاجرت کرده بودند قرارگرفت،و از بت پرستى دست کشیده بدین یهود در آمد.
طولى‏نکشید که این دین تازه بشدت در دل ذونواس اثر گذارد و ازیهودیان متعصب گردید و به نشر آن در سرتاسر جزیرة العرب وشهرهائیکه در تحت‏حکومتش بودند کمر بست،تا آنجا که‏پیروان ادیان دیگر را بسختى شکنجه مى‏کرد تا بدین یهود درآیند،و همین سبب شد تا در مدت کمى عربهاى زیادى بدین‏یهود درآیند.
مردم‏«نجران‏»یکى از شهرهاى شمالى و کوهستانى یمن‏چندى بود که دین مسیح را پذیرفته و در اعماق جانشان اثر کرده‏بود و بسختى از آن دین دفاع مى‏کردند و بهمین جهت از پذیرفتن‏آئین یهود سر پیچى کرده و از اطاعت‏«ذونواس‏»سرباز زدند.
ذونواس بر آنها خشم کرد و تصمیم گرفت آنها رابسخت‏ترین وضع شکنجه کند و بهمین جهت دستور داد خندقى‏حفر کردند و آتش زیادى در آن افروخته و مخالفین دین یهود رادر آن بیفکنند،و بدین ترتیب بیشتر مسیحیان نجران را در آن خندق سوزاند و گروهى را نیز طعمه شمشیر کرده و یا دست و پاو گوش و بینى آنها را برید،و جمع کشته‏شدگان آنروز رابیست هزار نفر نوشته‏اند و بعقیده گروه زیادى از مفسران قرآن‏کریم‏«داستان اصحاب اخدود»که در قرآن کریم(در سوره‏بروج)ذکر شده است اشاره بهمین ماجرا است.
یکى از مسیحیان نجران که از معرکه جان بدر برده بود ازشهر گریخت،و با اینکه ماموران ذونواس او را تعقیب کردندتوانست از چنگ آنها فرار کرده و خود را بدربار امپراطور-درقسطنطنیه-برساند،و خبر این کشتار فجیع را به امپراطور روم که‏بکیش نصارى بود رسانید و براى انتقام از ذونواس از وى کمک‏خوا


دانلود با لینک مستقیم


دانلود عام الفیل سال تولد پیامبر2