دوره معماری مدرن متاخر را می توان از بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه هفتاد محسوب کرد . دراین زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماری اولیه ومتعالی همچون رایت ، لوکوربوزیه، گروپیوس ومیس وندروهه بودند آنها کماکان فعال بوده ونقش بسزایی درشکل گیری معماری آوانگارد داشتند.
رایت دراین دوره همچنان به عنوان معروفترین ومهم ترین معمار آمریکا شناخته می شد وپیروان بسیاری در آمریکاو اروپا داشت . اوتنها معماری است که درهر سه دوره معماری مدرن ساختمانهایی با شهرت جهانی ساخت است . آموزش معماری رایت ازشیوه قراردادی ورسمی فاصله داشت ، اوکارخود را با تحصیل دررشته مهندسی دردانشگاه وسیکانسین درسال 1885 شروع کرد اما این رشته را ادامه نداد وبه جای آن به شیگاگو رفت ودرآنجا برای جوزف لیمن طراح خانه های حومه نشین کارکرد.
وی دردو دفتر طراحی خود به نام های تلیسین شرق درایالت وسیکانسین وتلیسین غرب درایالت آریزونا به تدریس دانشجویان معماری وتبین وطراحی معماری ارگانیک مشغول بود. وی آخرین شاهکار خود یعنی موزه گوگنهایم (59- 1943) را درنیویورک درآخرین سالهای عمرخود به صورت تندیسی دوارطراحی نمود ویک باردیگر توجه جهانیان را به سمت خلاقیت ونو آوری درکارهای خود جلب کرد.
نکته قابل توجه درنورهایی است که ازدیوار جنوبی تامین می شود این نورها از پنجره هایی با ابعاد مختلف تامین می شوند . نور درهر ساعت از روز از هر پنجره حالتی خاص به خود می گیرد وبه صورت نقطه ای به چشم مخاطب می رسد .
این سازه شگفت آور، متشکل ازیک پوسته ی ضخیم وداری 4 سقف مدور عظیم الجثه است که ناگهان روبه بالا چرخیده اند . قوس های تشکیل شده از این چهار سقف برروی دیوارهای قوس داری قرارگرفته اند که بازوایه به سمت بیرون متمایل شده اند این سقف های مدور که توسط پنجره های سقفی از هم جداگشته وبرروی چهار ستون Y شکل قرار گرفته درداخل فضایی باروح روشن به ارتقاع 17 متر وطول 115 متر به وجود آورده اند.
از دیگر کارها شاخص جانسون که تحت تاثیر میس طراحی شده ساختمان دوقلوی پنزاویل (76- 1970) درشهر هوستون درایالت تگزاس درآمریکا است .
دراین دوره علاوه برفیلیپ جانسون آی . ام پی معمار چینی تبار آمریکایی درشرکت عظیم اسکید موراوینگ مریل (s.o.m) به تاسی از میس مکعب های شیشه ای درغرب وسراسر دنیا احداث کردند .آنها جملگی درگسترش سبک بین المللی نقش به سزایی داشتند .
اشیای موزه درمجموع از آثار نسبتا ظریف مربوط به قرن نوزدهم وقبل از آن تشکیل شده اند وچون نورفضاهای موزه به طورطبیعی تامین می شود لذا لویی کان تصمیم می گیرد اشیای آن را نیز با نور طبیعی درخصوص دید قرار دهد بنابراین از دوطریق نور را به داخل هدایت می کند یکی نور نقره ای رنگ آسمان که از شبکه های آلومینیومی گذشته وانعکاس آن از صفحات منحنی شکل به فضاهای داخل می رسد ودیگر نور سبزرنگ که از انعکاس نور خورشید بر روی برگ های درختان وگیاهان باغچه واقع درسه حیاط وصفحه های منحنی به داخل موزه سرایت میکند.البته این شبکه های الومینیومی وصفحه های منحنیخاطر انتشار بهتر نور وایجاد روشنایی یک دست به کار گرفته شده اند .
. بخش های سه گانه این مجموعه که عبارت است از مدرسه ها ، خوابگاه دانشجویان ومهمان سرای استادان به گونه ای درکنارهم قرارگرفته اند که همگی بتوانند ازجریان باد بهره مند شوند . چراکه ازحرکت هوا درمیان ساختمان یک جریان دائمی ایجاد می شود . ازطرف دیگرسیستم های سایبانی وفواره ها وآبشارهای مصنوعی وباغ های محوطه همگی نفوذ شدید خورشید را ملایم ترمی کنند .
دانلود پاورپوینت معماری مدرن متاخر - 53 اسلاید