زمانی که علی (ع) به خلافت رسید انبوهی از دشواریها پدید آمده بود وآثار منفی و اجتماعی وحتی سیاسی توسعه ی فتوحات و کشتن عثمان آینده را تاریک تصویر میکرد
برخی از مشکلات که بر اساس سخنان امام از پذیرش خلافت شمرده میشود :
عدالت در نهج البلاغه
بنا به حکمت 476 عدالت را بگستران و از ستم کاری پرهیز کن که ستم رعیت را به آوارگی کشاند و به بیدادگری و مبارزه و شمشیر می کشاند .
بنا به حکمت 437 عدالت هر چیز را در جای خود می نهد در حالی که بخشش آن را از جای خود خارج می سازد . عدالت تدبیر عمومی مردم است در حالی که بخشش گروهی را شامل می شود پس عدالت شریف تر و برتر است .
بنا به خطبه ی 470 توحید آن است که خدا را در وهم نیاری ، و عدل آن است که او را متهم نسازی .
بنا به خطبه ی 231 عدل همان انصاف است و همان احسان و بخشش است .
بنا به خطبه ی 11 اگر بر دشمنت دست یافتی ، بخشیدن او را شکرانه ی پیروزی قرار ده .
چند نکته در باب عدالت
1 - اقسام عدالت
عدالت فردی یعنی حق ذی حقی و صاحب استحقاقی به وی برسد وحقوق شخص پایمال نگردد . عدالت اجتماعی این است که قانون برای همه یکسان باشد وهمه به آن پایبند باشند .هیچ تبعیضی نباشد، پیشوایی عادل حکومت کند و ستم و ظلمی نباشد .
2 - عدالت و تفاوت ها
معنای عدالت این نیست که افراد هیچ تفاوتــــی نداشته باشند و هیچ کس نسبت به دیگری رتبه و درجه و امتیازی نداشته باشد . اگر مثلاً سربازی رشادت و شهامت فوق العاده در جنگ از خود بروز دهد مدال و افتخـــــار را به جامعه بدهند نه به او ؟! این که هیـــچ فردی نسبت به دیگری امتیازی نداشته باشد ، غلط است ، معنای عدالت این است که امتیازی که نصیب افراد می شود بر مبنای صلاحیت و استحـــقاق و برنده شدن در مسابقــه عمل و صلاح در زندگـــی باشد . به عبارت دیگر نیکوکار را به خاطر احسانش احسان کنند ، و بدکار را به خاطر عمل بدش عقاب نمایند .
انحرافها و بدعت ها در دین
انحرافات و بدعتها مهمترین مشکل حکومت حضرت علی (ع) بود که عمده ی این مشکلات به خاطر ممنوعیت نقل
حدیث توسط خلفا بوجود آمده بود
اقدامات امام علی برای از بین بردن این انحرافات
دانلود پاورپوینت موانع و مشکلات حکومت حضرت علی(ع)