1-هدف :
این روش اجرایی چگونگی تهیه ،کنترل ، تصویب ، توزیع ، تغییر و نگهداری مدارک و مستندات سیستمکیفیت و نیز مدارک و اسناد فنی درون سازمانی و برون سازمانی ( از قبیل نقشه ها و استانداردهای مشتری) را بیان میکند. این مدارک به شکل مکتوب (متن یا رسم ) و واسطه های الکترونیکی به عنوان داده هایی برای کیفیت محصول ، مراحل ، فرآیندها و کارآیی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
2- دامنه کاربرد:
تمامی اسناد و مدارک سیستم کیفیت از قبیل استانداردها ، نقشه های برون سازمانی ، مدارک فنی و مدارک سیستمی تهیه شده در سازمان در دامنه شمول این روش اجرایی قرار میگیرند.
3- مسئولیت ها :
3-1- مدیر تضمین کیفیت مسئولیت تهیه و برقراری این روش را برعهده دارد .
3-2- مدیر تضمین کیفیت مسئولیت بروزسازی وکنترل تمامی مستندات را برعهده دارد .
3-3-تمامی مدیران وکارکنان مسئولیت تهیه و بکارگیری مستندات را برابر این روش بر عهده دارند .
3-2- برای هماهنگی تهیه ، توزیع ، تغییر ، کنترل و نگهداری مدارک ، مسئولیت های مرتبط در ماتریس مستندات ( بند 5-4 ) بیان شده است.
4- تعاریف:
4-1- مستندات (Documents):
عبارت است از تمامی مدارکی که برای ایجاد ، حفظ ، اجرا و ارزیابی سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد و به شکل مکتوب (متن/ رسم ) یا واسطه های الکترونیکی و به عنوان دادههایی برای کیفیت محصول ، فرآیند ، ارزیابی و کارآیی مورد استفاده قرار میگیرد.
4-2- نظامنامه کیفیت ( Quality Manual) :
سندی است که در آن خط مشی ، اهداف و تعهد مدیریت نسبت به کیفیت و سیستم مدیریت کیفیت تشریح شده است.
4-3- روشهای اجرایی (Procedures):
روشهایی هستند که چگونگی انجام فعالیتهای مهم کیفیتی را توصیف می کنند. این روشها مـراحل کنترل شده و سیستماتیک را برای اجــرای یک یا چند فعالیت معین میکنند و موجباتی را فراهم می آورند که نتیجه این فعالیتها با داده های مرتبط منطبق باشد .
4-4- دستورالعملهای کاری (Work Instructions) :
روشهایی هستند که جزییات اجرای کار را در هر مرحله کاری و یا در یک محل کاری معین می کنند و دربرگیرنده داده های مهم کیفیتی هستند.
4-5- دستورالعملهای آزمون (Test Instructions ) :
این دستورالعملها شرح روشنی برای اجرای تست ، کنترل و آزمونها جهت اثبات دستیابی به کیفیت و ارزیابی کیفیت در مقایسه با هدفهای از پیش تعیین شده ارایه می نمایند و دربرگیرنده داده های ضروری مانند پارامترها ، ابزار ، محل و مرحله های آزمون هستند.
4-7- سوابق کیفیت(Quality Records) :
سندهایی هستند بصورت کتبی یا واسطه های الکترونیکی که ناشی از عملکرد و اجرای سیستم مدیریت کیفیت می باشند و اثربخشی سیستم را مستند می نمایند . این سابقه ها شواهد و اطلاعاتی درباره کیفیت محصول ، خدمات یا فرآیند ارایه می دهند.
شامل 49 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود پروژه روشهای اجرایی در بازنگری اجرای ISO در شرکت هیوندای