برای جریانهای اطراف دوکواره(ایرفویلها)، مثل مقطع بال در شکل 1 نظریه جریان غیر لزج میتواند توزیع فشار و نیروی برا را برجسم به خوبی محاسبه کند و شکل صحیحی از خطوط جریان و میدان جریان دور از جسم را ارائه دهد. اما چون اصطکاک(تنش برشی) یکی از منابع اصلی نیروی پسای آیرودینامیک است، نظریه جریان غیر لزج به تنهایی از پیشبینی دقیق کل پسا عاجز است.
شکل 1- تقسیم جریان به دو بخش:
1) لایه مرزی نازک و لزج در جوار سطح جسم،
2) جریان غیر لزج بیرون از لایه مرزی
در مقابل، جریانهای نیز وجود دارند که کاملا تحتالشعاع اثرات لزجتاند. مثلا اگر مقطع بال شکل 1 با جریان زاویه بزرگی را بسازد، لایه مرزی تمایل به جدا شدن از سطح بالایی خواهد داشت و دنباله بزرگی در پایین دست شکل میگیرد. جریان جدا شده در بالای شکل2 نشان داده شده است و یکی از ویژگیهای میدان جریان در اطراف مقطع بال واماندگی است. جریانهای جدا شده، تمامی سطح، مانند استوانه پایین شکل 2 را در برمیگیرد.
در اینجا، جریان در پیرامون وجه جلویی استوانه باز میشود،
ولی در وجه عقبی از سطح جدا شده، دنباله ضخیمی را در
پایین دست جریان به وجود میآورد.
جریانهای شکل 2 نمونههای از اثرات لزجتاند.
هیچیک از نظریههای جریانهای غیر لزج به طور مستقل
قادر به پیشبینی آیرودینامیک چنین جریانهای نیستند.
شکل 2- نمونههایی از جریانهایی که از لزجت تاثیر میپذیرند
جریانهای تراکم پذیر در مقابل جریانهای تراکمناپذیر:
جریانی که در آن ثابت است، جریان تراکم ناپذیر خوانده میشود. در مقابل جریانی را که در آن چگالی متغیر است تراکمپذیر است. جریانی که واقعا تراکمناپذیر باشد، یعنی چگالی آن دقیقا ثابت بماند، در طبیعت وجود ندارد. ولی مانند جریانهای غیر لزج، موارد آیرودینامیکی بسیاری وجود دارند که میتوان بدون افت دقت و کیفیت، آنها را تراکمناپذیر فرض کرد. مثلا جریان مایعات همگن را تراکمناپذیر میدانند و بنابراین در اکثر مسئلههای هیدرودینامیک چگالی را ثابت فرض میکنند. همچنین جریان گازها در سرعتهای کم(عدد ماخ کوچک) اساسا تراکمناپذیر است، اگر، ، همیشه با اطمینان میتوان را ثابت فرض کرد.
این حوزه، پرواز تمامی هواپیماهایی بود که از اولین پرواز برادران رایت در 1903 تا قبل از جنگ جهانی دوم ساخته میشدند. امروزه نیز این حوزه، پرواز اکثر هواپیماهای معمولی کوچک است. لذا دادههای نظری و تجربی فراوانی برای جریانهای تراکمناپذیر موجود است. از طرف دیگر، جریانهای سرعت بالا(نزدیک ماخ 1 و بالاتر) را باید تراکمپذیر فرض کرد، چون در اینجا تغییرات فاحشی خواهد داشت.
حوزههای عدد ماخ:
از میان تمامی روشهای دستهبندی و تشریح جریانهای آیرودینامیکی مختلف، شاید دستهبندی برحسب عدد ماخ رایجترین روش باشد. اگر عدد ماخ موضعی در نقطهای اختیاری از میدان جریان باشد، طبق تعریف، جریان بهطور موضعی
زیر صوتی است اگر
صوتی است اگر
فوق صوتی است اگر
با نگاه همزمان به کل میدان جریان، چهار حوزه سرعتی را میتوان برحسب عدد ماخ از هم تشخیص داد.
1-جریان زیر صوتی(همه جا ). میدان جریانی را زیر صوتی مینامند که در تمامی نقاط آن عددماخ کمتر از 1 باشد. از ویژگیهای جریانهای زیر صوتی، خطوط جریان هموار(هیچ گونه ناپیوستگی در شیب) است(شکل 3الف).
شکل 3الف- جریان زیر صوتی
شامل 10 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت جریان لزج در مقابل جریان غیر لزج