لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 10
چه رابطه ای میان عزم و توکل وجود داره ؟
ایا توکل ، سبب تنبلی توکل کننده میشود یا تحرک ؟
شرایط توکل حقیقی چیه ؟
شیطان بر چه کسانی مسلط نمیشود ؟
در یک پاسخ می توانیم به تمامی سؤالات جواب بدهیم بنابراین بعد از بیان معنای لغوی و اصطلاحی توکل، آیات قرآن که در بردارندهی مفهوم توکل هستند را بررسی میکنیم و در آخر نیز تحقیقی علمی که توسط یک مرکز علمی ـ تحقیقاتی صورت گرفته ارایه میشود.
«توکل» در لغت به معنای واگذار کردن کار خویش به دیگری است. این کلمه مصدر باب تفعل، از ماده «وکل» میباشد. که به دو معنای ولایت پذیری «توکلت لفلان» به معنای «تولیتُ» و اعتماد کردن به دیگری «توکلت علیه» یعنی «اعتمدتُه» به کار رفته است.1
صاحب نظران در معنای اصطلاحی آن میگویند: توکل به خداوند یعنی واگذاری امور به حق و نیز وکیل، به معنای حفیظ و نگهدارنده و سرپرستی میباشد.2
این مفهوم در منطق قرآن به معنای اعتماد کردن بر خدا و او را ولی و وکیل خود قرار دادن است و بر اثر آن، از حجم مشکلات و انبوه موانع نهراسیدن، که این یکی از نشانههای ایمان است و از عوامل پیروزی و موفقیت در مبارزهها به شمار میآید.3
به عبارت دیگر مفهوم «توکل» در آموزههای قرآن این نیست که انسان دست از تلاش و کوشش بردارد و به گوشهی انزوا بخزد و بگوید: تکیه گاه من خداست، بلکه مفهوم «توکل» این است که هر گاه انسان نهایت تلاش و کوشش خود را به کار بست و نتوانست مشکل را حل کند و موانع را از سر راه خود کنار بزند، وحشتی به خود راه ندهد و با اتکاء به لطف پروردگار و استمداد از ذات پاک و قدرت بیپایان او ایستادگی به خرج دهد و به جهاد و کوشش پیگیر خود ادامه دهد؛ حتی در جایی هم که توانایی دارد، خود را بینیاز از لطف خدا نداند چرا که تمام قدرتها از جانب اوست.4
به عبارت دیگر «توکل» نوعی تقویت اراده و نیرو بخشی است. دین مقدس با پیش بینی آن، انسان را از ناامید شدن و کنارهگیری کردن از فعالیت نجات داده و آن را وسیلهای برای تقویت کردن انگیزه و روشن شدن امید در درون انسان قرار داده است.بنابر این در انجام هر کار مخصوصاً کارهای مهم بعد از انجام مقدمات، مانند مشورت کردن و مصمم شدن بر رأی خاص برای پیشبرد کار لازم است بر خداوند توکل شود، تا در بین راه سستی و بیمیلی دامنگیر انسان نشود؛ یعنی خداوند با تشریع توکل خواسته است در امور مهم راه ورود دو دلی و احتمال عدم موفقیت را که خود وسیلهای برای سستی در انجام عمل است ببنددنه آنکه اصل فعالیت را از انسان بگیرد.
از آنچه گذشت به دست میآید که «توکل» بر خدا، موجب سستی در کار نشده بلکه تنها پیامد آن استواری در حرکت و به دست آوردن نیروی مضاعف در مسیر حرکت است.
1- چه شرایطی بر قضاوت در قیامت حاکم است که سبب میشود هیچ ظلمی اتفاق نیافتد؟؟
2- با اینکه خداوند حاکم دادگاست ، چه نیازی به شهادت شاهدان وجود داره؟
پاسخ 11- گناهکار نمی تواند چیزی را از خداوند مخفی کند .
یومئذ یصدر الناس اشتا تالیروا اعمالهم فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره ,(1) در آن روز انسان ها به طور پراکنده زنده شده و به سوی میزان اعمال سرازیر می شوند.
و نامه اعمال به انسان داده می شود:
نامه اعمال هر انسانی رابه گردن او می آویزیم و روز قیامت به صورت کتابی بیرون می آوریم و او آن را گشاده می یابد.
و آدمی فریاد می کشد: ما لهذا الکتاب لا یغادر صغیره , و لا کبیره الا احصاها,(2) این چه کتابی است که هیچ ریز
و درشتی را فرو گذار نکرده و همه را برشمرده است !
به او خطاب می کنند: اقراء کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا,(3) نامه اعمالت را بخوان کافی است خودت حسابگر اعمالت باشی .
در آن روز بر دهان مهر می زنیم و دستان آنان با ما سخن گفته و پاهایشان بر آنچه انجام داده اند گواهی می دهند,الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون .(4)
و...
2- خداوند به کسی ظلم نمی کند زیرا ظلم از صفات سلبیه و نقص است و خداوند از هرگونه نقصی مبراست .
خداوند در مقام پاداش و کیفر بندگان خود، جزای هر انسانی را متناسب با اعمالش مقرر می کند. بر این اساس، خداوند در مقابل اعمال نیک نیکوکاران، آنان را پاداش می دهد و بدکاران را به سبب کارهای زشتشان، کیفر کند.
همچنین، عدل خداوند اقتضا دارد که هیچ انسانی به سبب تکلیفی که به او ابلاغ نشده است، مجازات نشود. بخشی از این پاداش و کیفر در دنیا و بخش دیگری در آخرت واقع می شود و...
عدل الهی دو قسم است:
1- عدل تشریعی، یعنی خداوند در تکالیف و دستورهای خود قدرت و توانایی و اندازه امکانات بندگان را در نظر می گیرد و روی همان اساس، وظایفی برای آنان تعیین می شود و در مقام پاداش نیز به عدالت عمل می شود.
آیه می فرماید: "برای هیچ کس بیش از توانایی هایش وظیفه تعیین نمی کنیم و نزد ما کتابی است که حق را بیان می کند و به آنها ظلم نمی شود".(5) این آیه بیانگر عدل تشریعی است.
2- عدل تکوینی: در جهان آفرینش تعادل حکومت می کند و سراپای جهان موزون و متعادل بوده و در ترکیب اجزای آن تناسب و تعادل کاملاً رعایت شده(6) و به کسی ظلم نشده است، یعنی به مقدار استحقاق و قابلیت، به موجودات فیض شده است.هماهنگی و نظم دقیق جهان، گواه وجود نظم و برقراری عدل در جهان تکوین است. برای اثبات عدل الهی در تشریع و تکوین،
دانلود تحقیق کامل درباره چه رابطه ای میان عزم و توکل وجود داره