مقاله کامل بعد از پرداخت وجه
لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات: 32
فهرست:
تعریف مجازات حدی
نقش آگاهی و بروز جهل و اکراه در جرائم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی ایران
بررسی اثر جهل در مجازات حدی سنگسار
جهل = سنگسار زنان در ایران ادامه دارد
بررسی اثر جهل در مجازاتهای حدی
نقش جهل در جرائم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی ایران
اکراه و اشتباه در حقوق مدنی و جزا
تعریف مجازات حدی
از جمله مجازاتهای پیشبینی شده، در حقوق کیفری اسلام، مجازاتهای حدی است . این مجازاتها در صورت ارتکاب جرائم خاصی که در قرآن و روایات نبوی ذکر شده قابل اجرا است . از جمله مجازاتهای حدی، اعدام حدی است که با ارتکاب جرائم خاص جنسی - مواردی از زنا و لواط - و ارتکاب جرائم علیه دین و امنیت انواع مختلفی دارد و به طرق خاصی اجرا میگردد. در این پایاننامه، نگارنده کیفیت اجرای مجازات اعدام حدی را با توجه به منابع حقوق اسلام و مقتضیات زمان مورد بحث و بررسی قرار داده و به نتایج ذیل رسیده است : -1 در صورت احراز مصلحت اسلام و نظام اسلامی، میتوان اعدام حدی را به مجازاتهای خفیفتر دیگری تبدیل کرد. -2 با فرض ثابتبودن مجازات اعدام حدی و قابل تغییر نبودن آن، ابزار پیشبینی شده در روایات و متون فقهی، طرق اجرای این حکم بوده و موضوعیتی ندارند و میتوان آنها را تغییر داد و با ابراز مدرن اجرای اعدام، مجازات فوق را اجرا نمود. -3 اقامه حدود و از جمله اعدام حدی تنها بر عهده ولی فقیه و حاکم اسلامی است که باید مجتهد جامع شرایط باشد. -4 در صورت اثبات جرم مستوجب اعدام به وسیله اقرار، مجازات با عروض جنون و مرض قابل اجرا نیست و تا زمان افاقه جسمی و روحی محکوم، اجرای آن به تاخیر میافتد. -5 مکان و زمان در اجرای حکم اعدام، مؤثر بوده و در مواردی موجب تاخیر اجرای حکم میگردند. -6 در صورت اثبات جرم زنای محصنه به وسیله اقرار، محکوم در گودال دفن نمیشود و به هنگام رجم آزاد گذارده میشود تا در صورت اراده فرار به هنگام رجم، بتواند از این حق استفاده کند. و در این صورت ، مجازات وی ساقط میشود.
نقش آگاهی و بروز جهل و اکراه در جرائم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی ایران
از جمله مجازاتهای پیشبینی شده، در حقوق کیفری اسلام، مجازاتهای حدی است . این مجازاتها در صورت ارتکاب جرائم خاصی که در قرآن و روایات نبوی ذکر شده قابل اجرا است . از جمله مجازاتهای حدی، اعدام حدی است که با ارتکاب جرائم خاص جنسی - مواردی از زنا و لواط - و ارتکاب جرائم علیه دین و امنیت انواع مختلفی دارد و به طرق خاصی اجرا میگردد. در این پایاننامه، نگارنده کیفیت اجرای مجازات اعدام حدی را با توجه به منابع حقوق اسلام و مقتضیات زمان مورد بحث و بررسی قرار داده و به نتایج ذیل رسیده است : -1 در صورت احراز مصلحت اسلام و نظام اسلامی، میتوان اعدام حدی را به مجازاتهای خفیفتر دیگری تبدیل کرد. -2 با فرض ثابتبودن مجازات اعدام حدی و قابل تغییر نبودن آن، ابزار پیشبینی شده در روایات و متون فقهی، طرق اجرای این حکم بوده و موضوعیتی ندارند و میتوان آنها را تغییر داد و با ابراز مدرن اجرای اعدام، مجازات فوق را اجرا نمود. -3 اقامه حدود و از جمله اعدام حدی تنها بر عهده ولی فقیه و حاکم اسلامی است که باید مجتهد جامع شرایط باشد. -4 در صورت اثبات جرم مستوجب اعدام به وسیله اقرار، مجازات با عروض جنون و مرض قابل اجرا نیست و تا زمان افاقه جسمی و روحی محکوم، اجرای آن به تاخیر میافتد. -5 مکان و زمان در اجرای حکم اعدام، مؤثر بوده و در مواردی موجب تاخیر اجرای حکم میگردند. -6 در صورت اثبات جرم زنای محصنه به وسیله اقرار، محکوم در گودال دفن نمیشود و به هنگام رجم آزاد گذارده میشود تا در صورت اراده فرار به هنگام رجم، بتواند از این حق استفاده کند. و در این صورت ، مجازات وی ساقط میشود.
تحقیق در مورد مجازات حدی