لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 11
باسمه تعالی
گرد آوری :غفور رنجبر
راه های آموزش و تقویت املا در دوره ی ابتدایی به خصوص پایه ی اوّل :
1- روان خوانی و درست خواندن متن دروس
2- یادگیری و حفظ حروف الفبای فارسی
3- تمرین با جدول ترکیب صامت ومصوّت ها: با استفاده از این جدول علاوه بر خواندن بتوانند از روی آن کلمات مختلفی را بسازند که خود مقدمه ای برای املا نویسی وجمله نویسی خواهد بود.
4- یک کلمه بنویسیم و به تعداد حرف و صدای آن، جلویش گردی بکشیم.
5- انواع بازی: بهترین راه است. زیرا همه بازی را دوست دارند، خسته نمی شوند، در ذهن بهتر نقش می بندد.
6- کلمه سازی: حروف الفبا را به صورت کارت در می آوریم. بچّه ها را گروه بندی می کنیم و کارت ها را به تعداد مساوی با حروف مساوی بین آن ها تقسیم می کنیم. در مدّت زمان مشخّص، هر گروهی که کلمات بیش تری با تعداد حروف بیش تر درست کند، برنده است. در این بازی حروف پرکاربرد، باید با تعداد بیش تری در اختیار هر گروه باشد.
7-به کاربردن کلمه های درس در جمله
8-به کاربردن وضعیت نوشتن نقطه نسبت به شکل حروف یعنی محل قرارگرفتن نقطه در پایین یا بالا و تعداد نقطه
9-یادداشت کردن اشتباهات املایی دانش آموزان به منظور آموزش جبرانی آن ها در فرصت های مناسب مانند جمله سازی
10-دادن تمرین های متفاوت جهت شمارش دندانه ها
11-گفتن املاء پای تخته از کلمه هایی از درس که ارزش املایی دارند .
12-پیدا کردن املای صحیح کلمات از روی کتاب توسط دانش آموز
13-سعی شود هنگام تصحیح نمودن املا،دانش آموزان را انفرادی نزد خود فراخوانده تا به غلط املایی خود توجه کنند .
14-در قرائت املا ، جملات از هم گسیخته و بی ربط ( کلمه به کلمه ) گفته نشود و به صورت جمله بیان شود .
15-متن املایی را که می خواهیم به دانش آموز بگوییم ، انتخاب می کنیم و یک بار می خوانیم تا دانش آموزان ارتباط معانی کلمات و مضمون کلی مطلب را درک کنند وبرای نوشتن املاآمادگی کامل را کسب نمایند .
16--افزایش گنجینه لغات بااستفاده از آموخته های دانش آموزان
17-توجه به دو اصل تشویق واحساس موفقیت وایجاد انگیزه در دانش آموزان نسبت به یادگیری درس املا
آموزش کلمه نویسی به وسیله ی سه حالت خط فارسی
اهداف:
1-کسب دانش ومهارت ترکیب صحیح حروف
2-تقویت شناخت حروف وکلمه
3-شکل دادن به حروف و کلمات
4-کار برد مناسب حروف و صدا هابرای هر کدام از کلمات
5- تقویت مهارت املا نویسی
قابلیت تعمیم: کلیه ی پایه های دوره ی ابتدایی وراهنمایی و...
شیوه ی اجرا:
پس از این که دانش آموزان حروف وحرف گونه ها را شناختند به تدریج می توان کلمه نویسی را آموخت. البته برای تدریس هر درس جدید می توان به خوبی این نکات اساسی را تکرار کرد که نتیجه ی آن تقویت مهارت خواندن ونوشتن خواهد بودوبرای آموزش کلمه نویسی باید دانش آموزتفهیم شود که خط فارسی سه حالت دارد:
1-کلماتی که همه ی حروف آن جدا نوشته می شوند ، مانندآزادی،رود، و....
2-کلماتی که همه ی حروف آن سر هم نوشته میشود ،مانند :میهن،سیب ،سینی و....
3-کلماتی که برخی حروف آن ها جدا وبرخی سر هم نوشته می شود، مانند:دبستان،آسمان،ایران ،پیروزی
شیوه ی اجرا :سه حالت خط فارسی را می توان از پایه ی اول به طور غیر مستقیم به دانش آموزان آموزش داد .مثلامی گوییم بچه ها بعضی از کلماتی که شما میخوانید و می نویسید همه ی حروف آن جدا از هم هستند مثل: آب،دادو...(حالت اول)با، سیب و...(حالت دوم)مادر ،آسمان ،آبی (حالت سوم)
پایه های دوم تا ششم با توجه به آموزش درست در پایه ی اول برای تدریس هر درس جدید می توانیم بگوییم بچه ها کلماتی در سطر اول یا .... یا بند اول ،دوم یا... درس اول یا...پیدا کنید که برخی حروف آن جدا وبرخی سر هم نوشته شده است .
اگر معلمان محترم به این سه حالت خط در آموزش توجه ویژه داشته باشندبا مشکلات کمتری در زمینه ی خواندن ونوشتن مواجه خواهند شد.
آموزش خواندن ونوشتن با استفاده از کارت کلمات:
اهداف:
-تقویت حافظه ی دیداری
- هوش منطقی ودقت
-افزایش گنجینه ی لغات
-شناخت حروف وکلمات
-تقویت مهارت نوشتن
-تقویت انجام فعالیت های گروهی ومشارکتی
قابلیت تعمیم :کلیه پایه ها دوره ی ابتدایی
شیوه ی اجرا:
ابتدا بچه ها به گروه های چهار نفره تقسیم شده وکارت هایی را که بر روی آن کلمات کلید درس نوشته شده ودر کنار آن یک شکل هندسی وجود دارد ،بین دانش آموزان توزیع می کنیم . بدین ترتیب که در همه ی گروه ها همه ی اشکال وجود داشته باشد . در مرحله بعد از آنان می خواهیم تا کارت ها را بخوانند . سپس کارت ها جمع آوری شده واز آنان می خواهیم تا هر گروه کلمات را به
راه های آموزش و تقویت املا در دوره ی ابتدایی به خصوص پایه ی اوّل