لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 8
اختلالات املایی ونوشتاری دانش آموزان
30روش برای بهبود مهارت های نوشتن(املا)
دبستان پسرانه استقلال
21آذرماه1387
درتاریخ 21/9/87 روز پنج شنبه ساعت 3بعدازظهردر دفترآموزشگاه جلسه ی کارگاهی در دبستان پسرانه استقلال برگزار شد وهمکاران به گروههای چهارنفری تقسیم شدند وگروه اول :همکاران برادررجایی-برادرحسنی -برادرسعات منش وبرادرحسین زاده -برادریوسفی درباره اختلالات املاییبه بحث ومناظره نشستند وگروه دوم :برادرصفایی جو -برادربختیاری-برادرصفارخراسانی وبرادراسماعیلی درباره روشهای نوین تدریس املاوگروه سوم:برادربراتی وخواهرغلامپوروخواهرصابری -خواهرحسین پوروخواهرپورسعید درباره راههای بهبود املای دانش آموزان به بحث وگفتگو پرداختند ونتیجه مذاکره را به مدیر دبستان ارائه نمودند .ودرپایان جلسه همکاران پذیراییشدند وجزوه مندرج درسایت به همکاران ارائه گردید.
مشکلات املایی یا اختلال در درس املا مشکلی است که تا به حال نتوانسته بصورت اساسی حل شود. از آنجائی که مقطع ابتدایی اصل و زیربنای آموزش، و تکرار و تمرین حروف و کلمات زیاد است و آموزگار کلاس برای تمامی دروس یک نفر بوده و تنوع دروس کمتر از مقاطع دیگر است لذا در ابتدایی اختلال در درس املا کمتر از دیگر مقاطع میباشد و اختلالات املایی با جدیت و دقت لازم پیگیری میشود. اما زمانی که دانش آموز از ابتدایی خارج میشود پیگیری ها در این درس سیر نزولی پیدا کرده و شتاب و برنامهریزی لازم را ندارد. لذا دانشآموزی که دیپلم میگیرد در نوشتن کلماتی که در کتاب خوانده هم دارای مشکل میباشد و متوجه میشویم که دانشآموز کلمات خوانده شده در کتب فارسی ابتدایی را همیشه صحیحتر از کتب فارسی راهنمایی و دبیرستان مینویسد.
تکرار و تمرین بیشتر، دقت در نوشتن مشق فارسی وکنترل روزانه تکالیف فارسی و تصحیح آن و اهمیت دادن به این درس و صرف وقت بیشتر در این رابطه میتواند مشکلات املایی را به حداقل خود برساند.باید در نظر داشت که نقش معلم در این خصوص بسیار تأثیرگذار است.معلمی که دارای ذوق و سلیقه است و از ادبیات بالایی برخوردار است در رفع مشکلات موفقتر است.لذا داشتن یک معلم خوب خیلی مؤثرتر از ارائه راهکار و پیشنهاد است. زیرا اگر یک معلم نتواند اهل نظر باشد نمی تواند نظرات و راهکارهای دیگران را بکار بندد.
30روش برای بهبود مهارت های نوشتن(املا)
1)املا به صورت گروهی: به این شکل که بچّه ها را به گروه ها ی 5 یا 6 نفره تقسیم میکنیم و در هر گروه هر خط را یک نفر از گروه مینویسد و در انتها نمره گروهی مید هـــــــیم و آن املا در پوشه کار گروه ها قرار میگیرد.
2) هر گروه یک متن ا ملا با کمک تمام ا عضای گروه خود مینویسد و ما ا ملای همه گــــروه ها را جمعآوری کرده و میخوا نــــیم و سپس یا بهترین متن دیکته را به کل کــــلاس میگوییم و یا از هر گروه یک پاراگرا ف ا نتخا ب کرده و دیکته تلفـــیقی تهـــیه کرده و به کــــل کلاس، دیکته میگوییم. در این صورت متن دیکته را بچّه ها ا نتخاب کردهاند.
3) بچّه ها را گروه بندی میکنیم و سپس هر گروه متن د یکتهای را مینویـــــسد و برای گروه دیگر میخوا ند تا آن گروه بنویسند. دیکته گروه به گروه نام دیگر این دیکته است.
4) در روش دیگر، باز بچّـــــه ها به گروه های 5 یا 6 نفره تقسیم میشوند. 10 کلمه مهم از درس
ا نتخا ب می کنـــــــــیم و از بچّه ها در گروه ها میخوا هیم که هر کدام جملهای را در ارتبا ط با درس بنویسند و از کلما ت مهم مورد نظر ا ستفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد.
5) در مـــوا قعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندا نی ندارد ، میتوان در هنــــگام
د یکته دا نشآموز ضعیف را کنار دانشآموز قوی نشا ند تا بعـــــــضی از لغا ت را که برا یش مشکل
ا ست ، با مشورت بنویسد. در نتیجه دا نشآموز ضعیف ، هم آن لغت را به خوبی به ذ هن میسپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نمیشود. البته این روش نــــــباید به طور تکرار و همیشگی باشد.
6) در هنگام تصحیح کردن ا ملا، معلم صحیح لغا ت را نمی نویسد و دا نشآموزان خود شان درست لغا ت را از کتا ب پیدا میکنند و بعد ما به آن املا نمره مید هیم. یعنی ، ا بتدا د ور کلما ت ا شتــباه خط میکشیم و صحیح آن را بچّه ها می نویسند و ما به صحیح نوشتن آنها نمره مید هیم.
7) روش دیگر این است که معلم بهتر است متن دیکته را قبل از ا ملا برای بچّــــه ها بخوا ند، ولی بچه ها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند.
8) بعد از املا هم باید متن مجدداً خوا نده شود ، یعنی در هر ا ملا کل متن باید سه بار خوا نده شود.
9) در صورت دیگر املا، میتوان شفا هی دیکته را خوا ند و بچّه ها لغات مهّم آن را هجی کنند و در هوا بنویسند.
10) نوع دیگر املا میتوا ند چنــین با شد که شاگرد پشت سری کلما ت را روی پشت فرد جلـویـی بنویسد و شاگرد جلویی از روش حرکت انگشتی فرد عقبی بتوا ند لغات را بفهــمد و بنویسد که این یک نوع بازی و املا است.
11) در روش دیگر به بچّه ها میگوییم روزنا مه با خود به کلاس بیا ورند و لغا ت را بـــبرند و از لغا ت بریده شده یک بند ا ملا برای ما درست کنند و بر روی ورقه بچسبا نند. یا این روش میتوا نـد به صورت گروهی هم صورت گیرد.
12) می توان ا ملایی را به صورت پلیکپی بدون نقطه ، بدون تشــدید و یا به صورت لغا ت نا قـص به
اختلالات املایی ونوشتاری دانش آموزان