لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:48
چکیده
اجرای تجارت و بانکداری الکترونیک نیازمند وجود بسترهای مختلفی است که از جمله آنها مسائل مهم در این بخش نرمافزار است که در زمینههای مختلف مسائل تجارت و بانکداری الکترونیک مطرح میباشد. وابسته نبودن برنامههای تحت وب به Platform و قابل اجرا بودن آن در اینترنت در تمام نقاط موجب رونق گرفتن مجازی سازی جهت کاهش هزینهها شده است. رونق گرفتن برنامههای سرویسدهنده و سرویس گیرنده و همچنین گسترش بانکهای اطلاعاتی قدرتمند نصب شده در سرویسدهندهها با توانائی ایجاد دومیلیون جدول و امن بودن اطلاعات با توجه به قابلیتهای تهیه پشتیبان خودکار از اطلاعات موجب آسودگی مشتریان و بانکداران شده است. شرکتهای بزرگ نرمافزاری بیش از پیش به مقوله امنیت در تولید سیستمهای عامل و برنامههای تولید کننده Web Applications اندیشیدند، و در قرن 21 به جای افزایش کمی نرمافزارها در جهت ارتقاء کیفی کوشیدند زیرا بخوبی میدانستند که تجارت و بانکداری الکترونیک به سرعت در حال رشد و توسعه است بنابراین میبایست بسترهای آنرا فراهم نمایند. بسترهای نرمافزاری بطور خلاصه میتوان در ابعاد فنی ، فرهنگی، آموزش و حقوقی مورد توجه قرار داد. بعد فنی بسترهای نرمافزاری را میتوان در فناوریهای ایجاد شده در زمینههای سیستمهای عامل، مرورگرهای وب، زبانهای برنامهنویسی تولید کنندههای برنامههای تحت وب، بانکهای اطلاعاتی مبتنی بر سرویسدهنده مورد بررسی قرارداد. علاوه بر بعد فنی در بسترهای نرمافزاری ابعاد آموزشی، فرهنگی و حقوقی نیز در پذیرش تجارت و بانکداری از اهمیت فراوانی برخوردار است. عدم توجه به وضعیت آموزشی، فرهنگی و عدم بسترهای حقوقی مناسب در یک کشور موجب شکست تجارت و بانکداری الکترونیک خواهد شد.
تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک فرآیندی است که بوسیله آن کلیه محصولات اعم از محسوس یا نامحسوس از طریق یک شبکههای ارتباطی رایانهای، مخابراتی و یا هر دو خرید و فروش می شود. تجارت الکترونیک مفهوم گستردهای دارد و تنها محدود به مبادلات و تراکنشهای انجام شده بر روی اینترنت نمی شود، بلکه کلیه تراکنشهای مالی که از طریق شبکههای مخابراتی و ارتباطی رایانهای انجام میگیرد را شامل میشود.
مبادله الکترونیکی دادهها(EDI)
از مبادله الکترونیکی دادهها میتوان برای مخابره الکترونیکی مدارک و اسناد مانند سفارشات خرید، فاکتور، اعلامیه حمل، تاییدیه وصول کالا و سایر مکاتبات استاندارد و بازرگانی بین طرفین تجاری استفاده نمود. موضوع مبادله الکترونیکی دادهها (EDI) از دهه 1960مطرح شد و به بیان چگونگی مبادله اطلاعات بین شرکتها و ادارات پرداخت.
در ارتباطات تجاری سنتی بر پایه کاغذ، وارد نمودن مکرر یک رشته اطلاعات یکسان و واحد میتواند موجب بروز مشکلاتی گردد، ولی با استفاده از مبادله الکترونیکی دادهها این مشکلات بطور قابل ملاحظهای کاهش می یابد، این مشکلات بطور کلی عبارتند از:
صرف زمان بیشتر
دقت کمتر
هزینه بالای نیروی کار
در فن آوری مبادله الکترونیکی دادهها برای اسناد تجاری عادی مانند استعلام قیمت، سفارش خرید، اصلاحیه سفارش خرید، بارنامه، اعلامیه وصول، فاکتور و مدارک نظیر آنها قالبهای استاندارد پیام الکترونیکی تهیه شده است. این مجموعههای الکترونیکی، رایانه واقع در یک سازمان را قادر میسازد که بدون تهیه و تولید مدارک کاغذی با رایانه واقع در یک سازمان دیگر ارتباط برقرار نماید. به این ترتیب، تلاشی که بوسیله انسان برای خواندن، طبقه بندی و حمل فیزیکی این گونه اسناد صرف میگردد، حذف میشود.
اسنادی که برای آنها قالب استاندارد الکترونیکی تهیه شده یا در دست تهیه میباشد. 85درصد از مکاتبات رسمی تجاری بین شرکتها، مؤسسات دولتی، نهادهای آموزشی و سازمانهای غیرانتفاعی درکشورهای صنعتی را تشکیل میدهد.
سه جزء اصلی در ارسال ودریافت پیامهای مبادله الکترونیکی دادهها عبارتندار:
استانداردهای مبادله الکترونیکی دادهها
نرمافزار مبادله الکترونیکی دادهها
شبکههای طرف ثالث جهت برقراری ارتباط
مبادله اسناد تجاری به شکل پیش ساخته و مورد توافق طرفین مورد معامله ایجاد میشود که استاندارهایی برای این منظور تدوین شده است. استانداردهای مبادلات الکترونیکی اساسا استانداردهای مبتنی بر دادههای دیجیتال میباشد، زیرا ترکیب و مفهوم دادههای مورد مبادله را تعیین مینمایند. بعضی ازاین استانداردها عبارتنداز:
استاندارد مربوط به قسمت حمل ونقل درایالات متحده آمریکا
استاندارد ارتباطات یکنواخت
استاندارد مبادله دادههای تجاری
مدل فرایند تجاری در تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک بطور عام و مبادله الکترونیکی دادهها بطور خاص، به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییر در شیوههای عملیاتی سازمانها طراحی و پیشبینی شدهاند. در این فرایند تنها حذف معاملات کاغذی مطرح نیست، بلکه همچنین ایجاد تحول در نحوه انجام معاملات سازمانها با طرفهای تجاری و نیز پاسخگویی به معاملات در مبادله الکترونیکی دادهها نیز مورد نظر میباشد و این خود موجب بازسازی فرایندهای درون سازمانی میشود.
در حقیقت بالاترین سطح بهرهوری و کارایی زمانی حاصل میشود که این فنآوری پس از بررسیهای کامل و تجزیه و تحلیل فرایندهای درون سازمانی پیاده شود و پس از برقراری آن نیز فرایندها بطور مداوم مورد بازنگری و بازسازی قرار گیرند.
بازسازی فرایندهای عملیاتی به عنوان ضابطهای جهت ترویج صحیح تجارت الکترونیک در فرایندهای جدید ظهور کرده است. برای ایجاد یک مدل فرایند تجارت الکترونیک راههای مختلفی وجود دارد. طبق نظریه «راجر کلارک» یکی از این مدلها، مدلی است که بر پایه پنج مرحله متداول در معاملات عادی قرار دارد. این مراحل پنجگانه به شرح زیر است:
1- مرحله پیش از قرارداد: این مرحله مربوط به جمعآوری اطلاعات در مورد کالاها یا خدماتی است که خرید یا فروش آنها مورد نظر میباشد.
2- مرحله قرارداد: در این مرحله یک رابطه رسمی بین خریدار و فروشنده بوجود میآید و شرایط حاکم بر قرارداد مشخص میشود.
3- مرحله سفارش و پشتیبانی: در این مرحله سفارش خرید داده و پردازش میشود، کالاها یا خدمات حمل یا ارائه میشوند و امور پس از تحویل مانند بازرسی و قبول موضوع قرارداد انجام میشود.
4- مرحله تسویه حساب: در این مرحله تهیه فاکتور، صدور دستور پرداخت، پرداخت و اعلامیه حواله صورت میپذیرد.
5- مرحله پس از پردازش: این مرحله شامل جمعآوری و گزارش اطلاعات مدیریتی، انبارداری و تجزیه و تحلیل آمار تجاری است.
تجارت الکترونیک را در پایینترین سطح آن میتوان تنها برای خودکار کردن فرایندهای موجود به کار برد ولی با اجرای بازسازی روشهای کاری نحوه انجام کارها را میتوان منطقی ساخت. این اقدام اثراتی نیز روی ساختار سازمانی دارد و موجب کاهش هزینهها، افزایش سرعت و بهبود کیفیت خدمات میشود. از آنجا که خودکار کردن فعالیتهای سازمان الزاماً طرفهای تجاری سازمان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد، لذا عملیات مربوط به خودکار کردن فعالیتها و منطقی ساختن و تغییر و طراحی مجدد شیوههای انجام کار تنها محدود به ساختار و فرایندهای درون سازمانی نمیشود. بلکه ممکن است از چارچوب سازمانی فراتر رفته و سراسر یک صنعت یا بخش را فراگیرد.
برای تجارت الکترونیکی چهار مرحله متفاوت و کلی به شرح زیر وجود دارد:
1) در مرحله ارتباط، اینترنت رابطی است که از طریق آن ارتباط تجاری صورت میگیرد.
2) در مرحله تبادل اطلاعات با مشتریان رابط گرافیکی تحت وب تسهیلات تبادل اطلاعات را فراهم مینماید.
3) مرحله در اختیار قراردادن نحوه اجرای معاملات و طبقه بندی آنها.
4) مرحلهایجاد ارتباط دو سویه از طریق پویا کردن صفحات وب در اینترنت بطوریکه امکان تبادل اطلاعات با مشتریان فراهم آید.
مقاله درباره بسترهای نرم افزاری تجارت و بانکداری الکترونیک در ایران