فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
قسمتی از محتوی متن ...
تعداد صفحات : 57 صفحه
دانشگاه تربیت معلم دانشکدة روانشناسی وعلوم تربیتی موضوع : رفتار درمانی و تغییر و اصلاح رفتار فهرست عنوان صفحه تاریخچه 1 مفاهیم بنیادی نظیریة رفتار درمانی 4 نظریة شخصیت 4 ماهیت انسان 5 مفهوم اضطراب و بیماری روانی 7 ماهیت رواندرمانی در رفتار درمانی 8 فرآیند درمان 9 ارزیابی در رفتار درمانی 13 تکنیکهای رفتار درمانی روشها و فنون برخاسته از شرطی سازی پاسخگر 15 حساسیت زدایی منظم 15 آموزش جرأت ورزی 16 مواجهة تدریجی 18 غرقه سازی 18 انزجار درمانی 20 روشها و فنون برخاسته از شرطی سازی کنشگر روشهای افزایش رفتارهای مطلوب موجود 21 روش تقویت مثبت 21 روش تقویت منفی 22 اقتصاد ژتونی 23 قرارداد رفتاری 24 روشهای ایجاد رفتارهای تازه روش شکل دهی رفتار 25 روش زنجیره سازی رفتار 26 روشهای کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب روشهای مثبت کاهش رفتار 26 روشهای منفی کاهش رفتار 28 کارآیی رفتاردرمانی برای اختلال های ویژه 30 فهرست منابع 34 رفتار درمانی و تغییر و اصلاح رفتار تاریخچه :تاریخچه به کارگیری رویکرد رفتاری را می توان به سه بخش تقسیم کرد.
جزء اصلی رویکرد رفتاری شرطی سازی کلاسیک یا شرطی سازی پاسخگو نام دارد که بر پایة کارهای پاولف (1940) و هال ( 1943) مبتنی است (ساعتچی ، 1379) کاربرد اصلی شرطی سازی کلاسیک در روان درمانی اصطلاحاً رفتار درمانی نامیده می شود (شفیع آبادی 1378) و پیگیری جریان رشد رفتار درمانی و یا تاریخچه آن شبیه تعقیب رودخانهای است با انشعابات فراوان که از پایین به طرف سرمنشأ در حرکت است .
چون جریانهای زیادی به این رودخانه ملحق می شوند.
بعد از مدتی تشخیص اینکه کدام جریان اصلی رودخانه است مشکل می شود ( کورسینی 1973، ترجمة شفیع آبادی 1378).ذیلا به چند مورد از این جریانها اشاره شود. یکی از این جریانها انزجار درمانی نام دارد.
کانترویچ (1929) اغلب بعنوان اولین استفاده کننده از این رویکرد مبتنی بر یافته های آزمایشگاهی معروف است .
او با بکارگیری مدل شرطی سازی متقابلی بیمار الکلی را درمان کرد.
بدین ترتیب که الکل را با شوک قوی الکتریکی همراه کرد و موجب ایجاد بازتابهای امتناع بدنی و تنفر از الکل شد (کورسینی ، 1973). دومین جریان بوسیلة کسانی شکل گرفت که تلاش کردند تا سیستم های گسترده نظریة شخصیت و رواندرمانی را در چارچوب نظریة یادگیری بیان کنند.
برجسته ترین تلاشها در این حیطه بوسیلة دولارد میلر ( 1950) صورت گرفت (کورسینی ، 1973) آنها که سعی کرده اند نظریة روانکاوی را در قالب واژه های یادگیری به کار گیرند معتقدند که رفتار نوروتیک بریک کشمکش عاطفی ناآگاه مبتنی است که معمولا از دوران کودکی سرچشمه می گیرد .
به اعتقاد آنها کشمکشهای روان نژندی به وسیلة والدین و در موقعیتهای تغذیه ،آموزش نظافت ، آموزش جنسی و … آموزش داده می شود و کودکان آن را فرا می گیرند ( شفیع آبادی ، 1378). جریان دیگری که بنظر می رسد بطور مستقیم به توسعه درمان مبتنی بر نظریة یادگیری منجر شده است «نوروز تجربی » نام دارد.
این امر اولین بار بوسیلة بارلوف ( 1927) و در آزمایشات انجام شده بوسیلة وی بر روی سگها گزارش شده است که در نتیجة ایجاد مشکل برای تمییز محرکهای شرطی آزار دهنده و خوشایند ، رفتارهای عجیب و غریبی مانند امتناع از ورود به آزمایشگاه یا رف
متن بالا فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.شما بعد از پرداخت آنلاین فایل را فورا دانلود نمایید
بعد از پرداخت ، لینک دانلود را دریافت می کنید و ۱ لینک هم برای ایمیل شما به صورت اتوماتیک ارسال خواهد شد.
تحقیق درباره رفتار درمانی و تغییر اصلاح و رفتار